محمدرضا اخباری  اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در دنیا و در کشور خودمان محسوب می‌شود که در رأس آن‌ها سکته‌های قلبی قرار دارد.

وی مشکلات قلبی را یک بیماری شایع در سنین مختلف دانست و توضیح داد: در حال حاضر به علت عوامل متعدد شیوع، درگیری با بیماری و سکته‌های قلبی بسیار زیاد است که این موضوع نشان دهنده اهمیت بیماری‌های قلبی و عواملی است که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شوند.

متخصص قلب و عروق و فلوشیب فوق تخصصی آنژیوپلاستی درباره عوامل تهدید کننده بیماری‌های قلبی، توضیح داد: در رأس ریسک فاکتورها یا عوامل خطر بیماری‌های قلبی، دیابت قرار دارد و در کنار آن فشار خون، مصرف سیگار، چربی‌های خون بالا و سابقه فامیلی تأثیر بالایی خواهند داشت که مجموعاً عوامل مهم خطر بیماری‌های قلبی را تشکیل می‌دهند. همچنین استرس، آلودگی هوا و تغذیه نامناسب می‌توانند جزو علت‌های بروز بیماری‌های قلبی محسوب شوند.

وی در خصوص اهمیت عوامل تهدیدآمیز که باعث سکته قلبی می‌شوند، گفت: همان‌طور که اشاره شد در رأس بیماری‌های قلبی، سکته‌های قلبی قرار دارد. سکته قلبی یعنی گرفتگی رگ‌های تغذیه‌کننده ماهیچه قلب که رگ‌های عروق کرونر نام دارند. زمانی که رگ‌های عروق کرونر دچار انسداد شوند سکته قلبی رخ می‌دهد و در اثر عوامل خطر، عروق کرونر درگیر انسداد می‌شوند.

اخباری با اعلام اینکه سکته قلبی بیماری بسیار خطرناک و کشنده‌ای محسوب می‌شود که شناخت آن برای مردم الزامی است، گفت: افراد باید با عوامل خطر مبارزه و برای درمان آن‌ها در اسرع وقت اقدام کنند. ازجمله  اقدامات لازم کنترل دیابت و فشار خون و کاهش مصرف سیگار است. در کنار این عوامل افراد باید سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند و اگر مشکل قلبی برای آن‌ها اتفاق افتاد، نشانه‌های آن را بشناسند.

وی با اشاره به نشانه‌های سکته قلبی، هشدار داد: دردهای وسط قفسه سینه، سنگینی‌ها و سوزش‌های وسط قفسه سینه به همراه تپش قلب و تنگی نفس، همچنین داشتن احساس ناخوشایند، عرق سرد و سرگیجه شدید علائم هشداردهنده سکته قلبی هستند که اگر کسی این علائم را پیدا کرد باید برای شروع کارهای تشخیصی و درمانی به‌سرعت به نزدیک‌ترین درمانگاه، بیمارستان و یا یک متخصص قلب باتجربه مراجعه کند.

متخصص قلب و عروق و فلوشیب فوق تخصصی آنژیوپلاستی آشنایی با روش‌های احیای قلبی را برای مردم امری ضروری دانست و تأکید کرد: از زمانی که سکته قلبی اتفاق می‌افتاد ممکن است بیمار هرکجا باشد هوشیاری خود را از دست بدهد و بی‌هوش شود. در آن لحظه بسیار مهم است که تا زمانی که تیم اورژانس و ۱۱۵ به بیمار می‌رسند، افراد روش‌های عادی احیای قلبی را بدانند. البته بسیاری از افراد از طریق راه‌های مختلف تا حدودی با آن‌ها آشنا هستند.

وی در رابطه با چگونگی احیای قلبی، توضیح داد: ابتدایی‌ترین قدم برای احیای قلبی این است که سر و گردن بیمار را به نحوی قرار دهیم که راه هوایی آن باز باشد و در قفسه سینه ماساژ قلبی عروقی به آن بدهیم تا تیم اورژانس برسد. اگر بیمار هنوز هشیار است و درد قفسه سینه را حس می‌کند باید به او قرص زیر زبانی بدهیم، همچنین اگر اکسیژن در دسترس داریم به بیمار وصل کنیم تا تیم اورژانس برسد و کارهای درمانی انجام شود.

اخباری ادامه داد: هر زمانی که بیمار قلبی به بیمارستانی مراجعه می‌کند بلافاصله تیم درمانی برای درمانش حاضر می‌شوند و اگر علائم سکته قلبی در نوار قلبی یا معاینه واضح باشد قدم‌های بعدی برای درمان بیمار آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان‌های سکته قلبی داروهایی که باعث حل شدن لخته می‌شوند بسیار مهم است، تأکید کرد: اگر بیمارستانی مجهز به دستگاه آنژیوگرافی باشد بیمار را به اتاق آنژیوگرافی می‌فرستد تا با اقدامات درمانی رگ‌های بسته شده و پر از لخته باز و لخته‌ها خارج شوند. متخصص قلب و عروق و فلوشیب فوق تخصصی آنژیوپلاستی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در بیشتر بیمارستان‌های بزرگ دستگاه آنژیوگرافی وجود دارد که بهتر است عموم مردم و بیمارهای دارای مشکلات قلبی این بیمارستان‌ها را بشناسند و در زمان‌های خطر این بیماران را به بیمارستان‌های مجهز ببرند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند، چون اگر بیمارستانی این دستگاه را نداشته باشد خودش بیمار را به بیمارستان دیگر می‌فرستد و وقت طلایی بیمار تلف می‌شود.