تورم، مزد کارگران را می‌بلعد

چند روز پیش فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار خط فقر نسبی خانوارها در ایران را ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بدنه جامعه کارگری ایران از منظر معیشت مانند بیماری است که با ۱۰ درصد قلبش زندگی می‌کند.

احمدرضا معینی، رئیس کانون شورای اسلامی کار استان اصفهان دراین‌باره به ایسنا، توضیح داد: به‌طورقطع رقم سبد معیشت افزایش داشته است و سال گذشته در همین زمان که کارگروه مزد بود، هر کیلو مرغ در بازار ۲۳ هزار تومان بود که اکنون به بالای ۷۰ هزار تومان رسیده است و در آن زمان عدد سبد معیشت کارگران حدود ۹ میلیون تومان بود که با احتساب تورم موجود اکنون به بیش از ۲ برابر رسیده و عدد ۱۸ میلیون تومان به‌نوعی به‌درستی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه برای سال آینده کارگروه مزد جلسات خود را برای تعیین اقلام و هزینه‌های سبد معیشت آغاز نکرده است، گفت: افزایش نرخ اقلام کالاهای اساسی و تورم به‌طورقطع رقم سبد معیشت را بالا می‌برد. رئیس کانون شورای اسلامی کار استان اصفهان با تأکید بر اینکه مسوولان باید فکری به حال تورم بکنند، تصریح کرد: اگرچه امسال عدد مزد به‌نوعی معقول افزایش یافت و این افزایش موجب ثبات در جامعه کارگری می‌شد، اما دوباره با یک تورم افسارگسیخته مواجه شدیم.

وی تأکید کرد: اگر بازهم مزد را بالا ببریم، تورم باز این افزایش را محو می‌کند و دستمزد کارگران را می‌بلعد، بنابراین دولت برای کالاهای اساسی باید فکری بکند تا جلوی افزایش تورم را بگیرد. معینی با اعتقاد بر اینکه تورم موجود افزایش مزد کارگران را خنثی می‌کند، گفت: اگر بخواهیم در جامعه کارگری ثبات معیشتی داشته باشیم، دولت باید جلوی افزایش نرخ تورم را بگیرد و تا زمانی که تورم مهار نشود، مزد به دنبال تورم می‌دود و درنهایت تورم مزد کارگران را می‌بلعد.

وی با اشاره به رقم مزد ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای کارگران، توضیح داد: با احتساب ۳.۳ فرزند در شورای عالی کار این دستمزد در حالت خوشبینانه کفاف ۱۰ روز زندگی یک کارگر را می‌دهد. عضو کانون شورای اسلامی کار سراسر کشور مسکن را مهم‌ترین معضل جامعه کارگری اعلام کرد و افزود: متأسفانه از سوی دولتمردان کار عملیاتی برای حل مشکل مسکن کارگران انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته رقم سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان بود، درباره نرخ سبد معیشت در اصفهان، توضیح داد: باید توجه داشت که ۶۵ درصد جامعه اصفهان کارگری است و از سوی دیگر بسیاری از کالاها در اصفهان همچون میوه و تره‌بار قیمتی بالاتر از تهران دارند. معینی تأکید کرد: اگر در حوزه مسکن اصفهان با تهران تفاوت هزینه دارد، اما در بقیه کالاهای اساسی تقریباً با پایتخت همپوشانی دارد و معتقدم عددی ۱۸ میلیون تومان برای خط فقر درست است.