ستون چپ بالا_1

هدف کتاب حاضر این است که از میان طیف‌های متنوع تجارت ابریشم در اواخر عصر صفوی، به شبکۀ روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در محدودۀ قلمرو سرزمین صفویان و در روابط میان ایران و همسایگانش و میان ایران و جهان به‌طورکلی نگاهی بیندازد. ابریشم که اهمیتی شایان برای درآمد دولت صفوی داشت، تنها کالایی بود که کل حیطۀ اقتصادی ایران را دربر می‌گرفت و کانونِ توجه تجّار خارجی به ایران در آغاز قرن هفدهم به شمار می‌رفت. ابریشم در این کتاب تحقیقی، به‌عنوان نماد و نشانه‌ای از جنبه‌های گوناگون جامعۀ ایران در اواخر عصر صفوی موردتوجه قرارگرفته است. در این اثر، چهار موضوع اصلی را جدا کرده و به‌تفصیل موردبررسی قرار گرفته‌است:

(1) اقتصادی سیاسی صفویان، (۲) تعامل متقابل میان دربار صفوی و تجّار خارجی، (۳) شبکۀ اصلی مسیرهای صادراتی ایران و تأثیر تغییرات اقلیمی بر آن‌ها و (۴) مشکلات سیاسی و اقتصادی ایجادشده در پی سقوط و فروپاشی حکومت صفویه در اوایل قرن هجدهم. فرازوفرود هر یک از این موارد جداگانه تحلیل و تبیین شده است.

مولف در این کتاب بر آن است که از میان طیف‌های متنوع تجارت ابریشم در اواخر عصر صفوی، نگاهی به شبکه روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در محدوده قلمرو سرزمین صفویان و در روابط میان ایران و همسایگانش و میان ایران و جهان به‌طورکلی داشته باشد.

در پشت جلد کتاب آمده است: «ابریشم که اهمیتی شایان برای درآمد دولت صفوی داشت، تنها کالایی بود که کل حیطه اقتصادی ایران را در برمی‌گرفت و کانون توجه تجار خارجی به ایران در آغاز قرن هفدهم به شمار می‌رفت. ابریشم در این کتاب تحقیقی، به‌عنوان نماد و نشانه‌ای از جنبه‌های گوناگون جامعه ایران در اواخر عصر صفوی موردتوجه قرارگرفته است. مولف در این اثر، چهار موضوع اصلی را جدا کرده و به‌تفصیل موردبررسی قرار داده‌ است: «اقتصادی سیاسی صفویان»، «تعامل متقابل میان دربار صفوی و تجار خارجی»، «شبکه اصلی مسیرهای صادراتی ایران و تأثیر تغییرات اقلیمی بر آن‌ها» و مشکلات سیاسی و اقتصادی ایجادشده در پی سقوط و فروپاشی حکومت صفویه در اوایل قرن هجدهم». رودالف پی متی فرازوفرود هر یک از این موارد را جداگانه تحلیل و تبیین کرده است.

کتاب «سیاست تجارت در ایران عصر صفوی»؛ ابریشم در برابر نقره، 1730-1600 میلادی نوشته رودالف پی. متی، ترجمه مانی صالحی علامه در 511 صفحه از سوی نشر فرهنگ جاوید به چاپ رسید.