اختلالات اعصاب و روان، شایعترین علل از کارافتادگی

دکتر ندا اخروی به مناسبت روز ملی سلامت روان با اشاره به اینکه افراد مبتلا به اختلال روان‌پزشکی به‌طور میانگین ۴۰‌درصد توانایی خود را برای انجام فعالیت‌های روزمره از دست می‌دهند، خاطرنشان کرد: میزان از کار افتادگی این گروه ۳.۵ برابر بیشتر از افراد غیر‌بیمار است، ضمن اینکه هزینه‌های نگهداری و مراقبت این بیماران و فشار روانی وارده به خانواده، خود عاملی برای افزایش مشکلات این خانواده‌هاست.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۸۰‌درصد موارد اقدام به خودکشی، در زمینه وجود یک اختلال روان‌پزشکی درمان نشده اتفاق می‌افتد، بیان کرد: این بیماری‌ها شامل اختلالات خٌلقی، اختلالات اضطرابی، سایکوزها و... هستند که افسردگی ۸۰‌درصد این اختلالات زمینه‌ساز خودکشی را به خود اختصاص داده است.

اخروی با بیان اینکه همچنین عدم‌درمان این بیماری‌ها زمینه‌ساز بسیاری از موارد خودزنی، مصرف مواد و الکل، رفتارهای پر خطر جنسی و حتی بسیاری از بیماری‌های جسمی است، تصریح کرد: این در حالی است که اختلالات روان‌پزشکی در حال حاضر جزء بیماری‌های قابل درمان محسوب شده و بسیاری از این اختلالات با یک دوره درمان چند ماهه تا چندساله، به خوبی درمان می‌شوند و به جز در موارد عود بیماری نیاز به درمان دارویی مجدد ندارند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در تعداد معدودی از بیماران که‌درصد کمی از افراد را تشکیل می‌دهند، دوره درمان، طولانی‌تر بوده و مشابه برخی بیماری‌های جسمی مثل دیابت و فشارخون، بیمار نیاز به مصرف دارو در تمام طول عمر دارد تا بتواند فعالیت‌های روزمره را انجام دهد و همچنین با دریافت خدمات روان‌شناختی و گاه خدمات توانبخشی، از کیفیت زندگی بالاتری بهره‌مند شود.