راه توسعه اقتصاد استان از اشتغال‌زایی در بخش خدمات می‌گذرد

به گزارش دنیای اقتصاد محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با بیان اینکه اشتغال‌زایی و رفع بیکاری می‌تواند بسیاری از مشکلات در حوزه‌های گوناگون را رفع کند، اظهار‌کرد: تولید ارزش در بخش خدمات از طریق محصولات غیرقابل مشاهده اتفاق می‌افتد؛ بنابراین نقش وسیعی در ایجاد اشتغال سبز و پایدار با سرمایه‌گذاری اندک دارد. همچنین پایداری سهم خدمات در تولید ناخالص ملی موجب رقابت‌پذیری یک شهر شده و شهرها را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار ۵۳ درصد تولید ناخالص ملی کشورمان مربوط به بخش خدمات است، افزود: این در حالی است که متوسط جهانی ۶۴ درصد است. همچنین سهم بخش خدمات در GDP استان اصفهان تقریباً کمتر از۵۰ درصد است که از میانگین کشور هم فاصله دارد.

رجالی با اشاره به ویژگی‌های مهم درآمد حاصل از خدمات ادامه داد: بخش زیادی از این درآمد در جامعه محلی می‌ماند و به گردش درمی‌آید. هنگامی که این پول در اختیار دهک‌های پایین جامعه (ارائه‌دهندگان خدمات) قرار می‌گیرد، قدرت خرید آنها افزایش یافته و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به ۱۵ راهبرد توسعه بخش خدمات، اختصاص مشوق‌ها و معافیت‌های قابل‌توجه مالیاتی به بخش خدمات و شغل‌های خدماتی و مساعدت‌های بیمه‌ای را یکی از مهم‌ترین این راهبردها دانست و در ادامه به نقش حاکمیت، شهرداری‌ها، صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای هرکدام از این راهبردها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بخش اعظم مشکلات و مطالبات مردم به معضل بیکاری برمی‌گردد، گفت: جایی که بیکاری وجود دارد، کاستی‌های موجود به مشکلات لاینحل تبدیل و زمینه برخی اتفاقات را در کشور فراهم می‌کند؛ بنابراین با ایجاد اشتغال به‌خصوص در بخش خدمات بسیاری از مشکلات رفع می‌شود، چون در دنیا اقتصادهای قوی‌تر و بزرگ‌تر همیشه برنده هستند. تا همین چند سال پیش اقتصاد ایران هم‌تراز با کشور برزیل بود که مشکلاتی مانند تحریم‌ها موجب عقب افتادن اقتصاد کشورمان شد. ذکر این نکته ضروری است که هم‌اکنون ۸۰ درصد اقتصاد برزیل را بخش خدمات تشکیل می‌دهد.

رجالی با بیان اینکه در نبود برنامه‌های بالادستی و ابلاغی از سوی دولت، کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان برای برخی ادارات‌کل استان پیشنهادات، شرح وظایف و شرح کارهایی تدوین و ارائه کرد افزود: در این راستا حتی کمیته‌های مختلف کمیسیون را بر اساس ساختار وزارتخانه‌ها و ادارات‌کل مرتبط تشکیل دادیم تا بتوانیم به‌صورت عینی‌تر در این زمینه برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر قرار است محور توسعه استان اصفهان دیگر صنعت نباشد باید بر توسعه بخش خدمات (گردشگری؛ خدمات عمومی، خدمات صنعت و...) تمرکز کنیم، چون با توجه به آمار اشتغال در استان و همچنین تمرکز دولت بر حوزه مالیات‌، وضعیت فعلی کشور قابل مقایسه با پنج سال پیش هم نیست.

میثم مداحی مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه برای توسعه اشتغال در بخش خدمات ابتدا باید سیاست اصلی، راهبرد و عملیات اجرایی اقتصاد کشور مشخص باشد، گفت: برای توسعه اشتغال از جمله در بخش خدمات سیاست واحدی وجود ندارد؛ درحالی‌که باید ابتدا بدانیم با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فعلی استان چقدر می‌توان اشتغال در هر بخش از جمله خدمات را توسعه داد و آیا منابع لازم از جمله سرمایه و نیروی انسانی را در اختیار داریم یا خیر.

وی با بیان اینکه توسعه ملزوماتی دارد اضافه کرد: مقام‌معظم‌رهبری در شعار سال ابتدا بر کلمه تولید و سپس واژه‌های اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان تأکید کرده‌اند؛ بنابراین باید یک‌بار برای همیشه سهم توسعه استان در هرکدام از بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات مشخص شود. همچنین باید بر اساس زیرساخت‌های موجود آینده‌پژوهی انجام شود و کتابچه‌ای آماده و در اختیار تمام دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط در استان قرار گیرد تا همه بدانند باید بر اساس کدام برنامه حرکت کنند، درحالی‌که هم‌اکنون تمام برنامه‌ریزی‌ها بر اساس گذشته است.

مداحی تصریح کرد: هم‌اکنون افق چندساله برای توسعه اقتصاد استان وجود ندارد. بخش اعظم این افق باید بر اساس آینده‌پژوهی و بخش دیگر آن نیز باید بر اساس آمایش سرزمینی تدوین شود.

احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه استانداری اصفهان حتی آماده جذب سرمایه‌گذاران اصفهانی خارج از کشور است، ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از محدودیت‌ها برای توسعه صنوف از میان برداشته شده و فعالان اقتصادی باید با کمک اتاق بازرگانی بستر را برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم کنند؛ بنابراین هرکدام از ما سهمی در توسعه استان داریم، اما باید توجه کنیم که بخش دولتی نمی‌تواند به‌تنهایی این بار را به دوش بکشد.

همچنین سید آرش امامی، دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی نیز با بیان اینکه این کمیسیون پس از بررسی‌های فراوان به بیش از ۴۰ عنوان شغل در بخش خدمات صنعت که بعضاً جدید می‌باشند، رسیده که قابلیت راه‌اندازی در استان را دارند، اظهار‌کرد: با اشتغال‌زایی در این بخش می‌توان میزان بیکاری تحصیل‌کردگان استان را کاهش داد و موجی از اشتغال‌زایی در اصفهان به راه انداخت.

وی ضمن شرح برخی از این مشاغل خدماتی تأکید کرد، اصفهان می‌تواند به پایلوت راه‌اندازی برخی از این مشاغل در کشور تبدیل شود.

در ادامه حاضران به طرح دغدغه‌ها و مشکلات تولیدکنندگان، صنعت‌گران و کارآفرینان در حوزه قوانین کار و بیمه و مشکلات پیش‌رو بر سر راه اشتغال‌زایی در بخش خدمات پرداختند.

در بخش دیگری از این جلسه نیز، وب‌سایت جامک پارسی، نخستین سایت تخصصی در حوزه مد و لباس هویتی که با مساعدت کمیسیون صنایع راه اندازی شده است، رونمایی شد و نفیسه عروجی دبیر کارگروه مد و پوشاک اتاق بازرگانی اصفهان توضیحاتی درباره بخش‌های گوناگون این سایت ارائه کرد.