نقشه راه اصفهان در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به سایر شهرها رسید

وی افزود: پیشران‌های توسعه دانش‌محور که از دهه ۹۰ به بعد موردتوجه قرار گرفت شامل نوآوری، نیروی انسانی کارآفرین و متخصص و تحقیق و توسعه است.

 اگرچه مأموریت اصلی پارک، ایجاد اشتغال نیست اما تعامل مثبت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با دانشگاه‌ها در راستای توسعه ‌دانش‌محور بوده است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: بااین‌حال تاکنون بالغ‌بر ۸ هزار شغل در این شهرک ایجادشده است که ۳۰ درصد آن‌ها را بانوان در اختیاردارند و ۵۵۰ نفر از آن‌ها با مدرک دکتری مشغول به فعالیت هستند.

مصلحی با اشاره به برگزاری گردهمایی‌های بین‌المللی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: حضور دو شخصیت برجسته جهانی، ماهاتیر محمد و لیدیا بریتو، در این شهرک طی دو اجلاس ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱، امضای تفاهم‌نامه بین‌المللی ایجاد مرکز آیریس و اخذ جایزه ۱۰۰ هزار دلاری بانک توسعه اسلامی در کنار فعالیت‌های استانی و کشوری شهرک نظیر اجرای طرح آمایش سرزمین و تدوین سند راهبردی استان اصفهان و مرکزیت صدور مجوز فناوری، اعتبار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را به‌شدت افزایش داده است.

پاسداری از این حمایت‌های قانونی برای حفظ اعتبار شهرک بسیار اهمیت دارد. وجود این حمایت‌ها در کنار قرار گرفتن شرکت‌های مستقر در شهرک در جو نوآوری و فناوری به رشد آن‌ها کمک شایان می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص گفت: نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه ما است به همین دلیل لازم است نیروهای توانمند جذب و در حفظ و نگهداشت آن‌ها صیانت شود.

اصفهان؛ نماد فناوری ایران

دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیز بابیان اینکه این شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نماد فناوری کشور است، اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری نشست حاضر انتقال تجربه میان روسای پارک‌های علم و فناوری کشور است. ازآنجاکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تجارب خوبی در اختیار دارد، برگزاری این نشست می‌تواند تجربیات مفید را به پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور منتقل کند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری تور فناوری بین‌المللی در کشور چین خبر داد و گفت: وزارت علوم به برگزاری این‌گونه جلسات در سطح ملی اکتفا نمی‌کند و به‌زودی این نشست در دفتر همکاری‌های ایران و چین برگزار خواهد شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طی یک سال گذشته ۳۵ هزار شغل  جدید در شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ایجادشده است که اشتغال‌زایی ۶۷۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان را به ۳۲۰ هزار شغل می‌رساند.

احسان یزدیان، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با اشاره به وجود پارک‌های تخصصی در این شهرک گفت: این بخش‌های تخصصی محیط خوبی برای هم‌افزایی میان شرکت‌های مستقر را فراهم می‌کند.

استانداردهای لازم برای پارک‌های علم و فناوری

حمید مهدوی، رئیس پارک علم و فناوری شیخ بهایی، نیز پژوهش در زمینه دستیابی به فناوری‌های برتر توسعه محور در جهت رفع نیازهای فناورانه، تولید فناوری‌های با ارزش‌افزوده بالا، محیطی برای زایش فناوری از فناوری و همچنین وجود شرکت‌های غالباً کوچک و نوبنیاد را از ویژگی پارک‌های علم و فناوری دانست.

در بخش دوم این تور ملی فناوری، روسای پارک‌های علم و فناوری کشور از شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، ساختمان‌ها و بخش‌های مهم آن بازدید و در جلسه هم‌اندیشی به‌منظور بررسی شیوه‌های افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شرکت کردند.

گفتنی است تور ملی فناوری ویژه روسای پارک‌های علمی و فناوری سراسر کشور روز شنبه ۱۶ مهرماه به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. در این برنامه که روسای پارک‌های علمی و فناوری از سراسر کشور حضور داشتند، تجربه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان اولین مجموعه تخصصی در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور به سایر پارک‌های علم و فناوری منتقل شد.

ضصضصضص