تحدید کسب و کار بر بستر اینترنت

در چند روز اخیر به دلیل به وجود آمدن اوضاع آشفته و ایجاد برخی ناآرامی‌ها در نقاط مختلف کشور، شاهد اختلال در دسترسی به اینترنت و در ادامه فیلتر شبکه‌های مجازی خارجی به‌ویژه اینستاگرام بوده‌ایم. به گفته فعالان کسب و کار مجازی اغتشاشات اخیر باعث افت شدید بازار کسب و کارهای اینترنتی شده است.

بر اساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند از این میزان حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳‌درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند. خانم جعفری یکی از فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) می‌گوید: متاسفانه حدود ۱۰ روز می‌شود که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام قطع‌شده است و در این چند روز ضرر بالایی را متحمل شده‌ایم.

او گفت: اغتشاشات ضرر و زیان زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته است، به‌عنوان یک فروشنده لباس در اینستاگرام، بالغ‌بر ۲۰ الی ۳۰ میلیون در شرایط کنونی متضرر شده‌ام و با وضعیت به وجود آمده باید حقوق خیاط، برش‌کار و... را از جیب خودپرداخت کنم که این موضوع شرایط را برای ما سخت کرده است.

ضرر ۱۰۰ درصدی کسب و کار‌ها در پی اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر

 رضا الفت‌نسب عضو هیات‌مدیره انجمن کسب و کارهای مجازی می‌گوید: توسعه کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی نیاز به فضای امن و آرام دارد. کسب و کار‌های خردی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، در پی این اغتشاشات و ناآرامی‌ها و کندی اینترنت به‌شدت ضرر خواهند کرد به‌طوری که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

او در ادامه گفت: کسب و کارهای بزرگ‌تر هم به شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند. تعدادی از مشتریان خود را در آن پیدا می‌کنند. کسب و کار‌های بزرگ در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی برای گسترش فعالیت خود در این پلت‌فرم‌ها کرده‌اند که اگر این ناآرامی‌ها ادامه‌دار باشد ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد.

نیما نامداری در سرمقاله روزنامه »دنیای‌اقتصاد» نوشت: ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت تصمیم خسارت‌باری است. قطعا یکی از اولین تبعات چنین تصمیم‌هایی کاهش فروش کسب و کارهایی است که فروش آنلاین دارند. باید توجه داشت که وصل بودن به اینترنت داخلی این مشکل را برطرف نمی‌کند. بخش مهمی از مردم تفاوت میان اینترنت داخلی و اینترنت بین‌المللی را درک نمی‌کنند و وقتی نمی‌توانند موتور جست‌وجوی گوگل را استفاده کنند فرض می‌گیرند که اینترنت کاملا قطع است.

برآوردهایی وجود دارد که سایت‌های ایرانی سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای SEO فقط روی گوگل هزینه می‌کنند که هنگام جست‌وجوی کالاها و خدمات توسط مشتریان بالاتر و بهتر دیده شوند. وقتی گوگل قطع است کل این هزینه‌ها هدر می‌رود.

قطعی اینترنت و فیلترینگ تا کی ادامه دارد؟

احمد وحیدی وزیر کشور می‌گوید: در اتفاقات اخیر، بعضی از شبکه‌های مجازی آتش بیار معرکه بودند و ساماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند. بخش زیادی از آشوب‌ها تحت آموزش همین فضای مجازی بوده است و برای دور زدن قطعی اینترنت از روش‌هایی استفاده می‌کردند. او گفت: برخی از این شبکه‌های مجازی با انتشار برخی تصاویر که بعضا واقعی هم نیستند، تلاش می‌کنند هم مردم را تحریک کرده و هم به آنها آموزش دهند. طبیعی است در چنین حالتی ما برای حفظ امنیت، نظم عمومی، آرامش و حقوق شهروندی مردم، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنیم تا نتوانند آنها از مسیر شبکه‌های مجازی، اغتشاشات را هدایت کنند.

به گفته وزیر کشور تا پایان یافتن اغتشاشات محدودیت‌های اینترنتی ادامه دارد. اغتشاشگران موجب اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند و هرگاه دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شود که دیگر چنین موضوعیتی نیست این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

قطعی‌های اینترنت موجب دلسردی فضای استارت‌آپی کشور است

انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در همین جهت اعتراض خود را نسبت به ایجاد محدودیت‌های گسترده در فضای کسب و کاری اینترنتی ابراز کرده و معتقد است در حال حاضر شبکه ملی اطلاعات را برای جایگزینی اینترنت جهانی کافی نیست و ادامه داده است: «ساده‌انگارانه است که شبکه ملی اطلاعات را جایگزینی مناسب برای چنین موقعیتی در نظر بگیریم. کسب و کارهای اینترنتی از زیرساخت‌ها و سرویس‌های متعدد خارجی برای ارائه خدمات به کاربران خود استفاده می‌کنند که در چنین شرایطی همگی دچار اختلال شده و ادامه سرویس‌دهی به کاربران را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند. چنین اختلالات عمده‌ای در اتصال به بستر اینترنت جهانی، به معنای محدود شدن دسترسی به بسیاری از ابزارهای دیجیتال و حفظ و نگهداری سامانه‌های داخلی است. امری که دارایی‌های کاربران نزد کسب و کارهای اینترنتی و همین‌طور امنیت داده‌های آنها را به‌طورجدی تهدید می‌کند.» در پایان، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، قطع اینترنت و اختلالات پیش‌آمده را باعث ایجاد مشکلات زیادی در سطح جامعه دانسته و خواستار رفع مسائل موجود شده و ادامه داده است: «با توجه به تاثیر جدی چنین محدودیت‌ها و اختلال‌هایی روی عملکرد کسب و کارهای اینترنتی و امنیت اطلاعات و دارایی‌های دیجیتال کاربران آن‌ها، خواستار رفع سریع این محدودیت‌ها هستیم. ضمن اینکه روی دادن چنین رخدادهای ناگواری در اکوسیستم استارت‌آپی و فضای کسب و کار دیجیتال کشور، نتیجه‌ای جز دلسردی بیشتر نیروهای متخصص و فعالان ارزشمندی که گنجینه‌های این آب‌وخاک هستند، نخواهد داشت.»