۷۰ درصد از مراکز توانبخشی اصفهان مناسب‌سازی نشده است

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه در مراکز شبانه‌روزی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجهیم، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها باتوجه به جنگ اقتصادی دشمن و تحریم‌ها، افزایش هزینه مراکز شبانه‌روزی است. در حال حاضر سرانه نگهداری یک معلول در مراکز شبانه روزی ۱۰ میلیون تومان است و میزان یارانه‌ای که به‌طور متوسط توسط دولت پرداخت می‌شود ۲ میلیون تومان است. ۸ میلیون تومان فاصله یارانه دولتی و هزینه مراکز باعث می‌شود خانواده‌های افراد دارای معلول تحت فشار قرار گیرند که نیاز به ورود خیرین داریم.

وی با اشاره به اینکه سیاست کشور مؤسسه‌زدایی است، تصریح کرد: به تعداد مراکز شبانه‌روزی افتخار نمی‌کنیم، چون باید موسسه زدایی را با فرهنگ سازی در جامعه دنبال کنیم تا خانواده‌ها آماده مراقبت و نگهداری از معلولان خودشان شوند و بار را از روی دوش مراکز برداریم.

صدیقی چالش دیگر مراکز توانبخشی را استیجاری بودن اعلام کرد و افزود: با افزایش تورم، اجازه ساختمان‌ها بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته که چالش جدی است و جا دارد ارگان‌هایی مثل راه و شهرسازی و شهرداری با کاربری توانبخشی زمین‌هایی در اختیار مراکز توانبخشی قرار دهند و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شود تا مراکز بتوانند ساختمان‌هایی مناسب شرایط مددجوی ما بنا کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مراکز توانبخشی مناسب سازی نشده و امکان رعایت استانداردها در ساختمان‌های اجاره‌ای وجود ندارد، گفت: ۱۲۷ مرکز روزانه توانبخشی داریم که شامل مراکز اتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، کم شنوا و ناشنوا، کم بینا و نابینا، جسمی حرکتی و آسیب نخاعی و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی است. ۴ هزار و ۵۹۹ نفر از مراکز روزانه خدمات توانبخشی استفاده می‌کنند که اگر این مراکز نبود هم بار مراکز شبانه‌روزی به شدت افزایش می‌یافت و هم بهداشت و سلامت روانی یک خانواده تحت تاثیر قرار می‌گرفت.