مهدی جهان با اشاره به اینکه اکنون درصد زیادی از آب شرب روستاها به طور غیرمجاز صرف آبیاری درختان و دام می‌شود، اظهار کرد: در خراسان رضوی روستایی داریم که ۱۳ هزار جمعیت و ۱۵ هزار راس دام دارد که مصرف آب دام این روستا از مصرف آب شرب انسان بیشتر است. وی با بیان اینکه به دلیل کمبود آب شاهد منازعات اجتماعی هستیم، افزود: سالیانه در برخی دشت‌ها تا ۱.۵ متر افت سطح آب داریم. اگر به سمت مدیریت مصرف نرویم جمعیت استان در برخی مناطق تا ۱۵ سال آینده باید کوچ کنند، سال‌هاست هشدارها به صدا در آمده ولی رعایت نمی‌شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تا زمانی که آب را ارزان بفروشیم نه تنها منابع موجود زودتر تمام می‌شود، بلکه نخواهیم توانست برای نسل‌های آینده حفظ کنیم؛ اکنون آب به قیمت واقعی به فروش نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: هر چه بیشتر عمق چاه افزایش یابد نفوذ جبهه آب شور بیشتر می‌شود اکنون آب بسیاری از شهرها به سمت شوری رفته است. دیگر امکان حفر چاه برای تأمین آب شرب نیست، نگران تأمین آب شرب برای سال‌های آینده هستیم. جهان طلب با بیان اینکه طبق سند سازگاری با کم آبی تا سال ۱۴۰۵ باید تولید را به ۱۹۷ لیتر برای هر نفر برسانیم، گفت: دولت از هزینه‌های استحصال که در اختیار قرار می‌دهد ۵۰ درصد زیان می‌بیند. وی گفت: در خراسان رضوی ۷۰ درصد مشترکین کمتر از الگو آب مصرف می‌کنند، اگرچه الگو برای یک خانواده ۱۵ مترمکعب تعریف شده، اما چون دیگر خانه‌ها ویلایی و خانواده‌ها پرجمعیت نیست پیگیر هستیم الگوی مصرف کاهش یابد.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی  تصریح کرد: اگرچه مشترکینی که ۳۰ درصد بالاتر از الگو مصرف آب دارند ، جریمه می‌شوند اما این عوامل بازدارند نیست. وی در ادامه به ٣٠ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب شرب در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: برای اصلاح ۱۵ هزار کیلومتر شبکه فرسوده توزیع آب به اعتباری بالغ‌ بر ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، می‌طلبد آبی که با چنین هزینه‌های بالایی استحصال می‌شود را به این راحتی از دست ندهیم. جهان طلب، انشعابات غیرمجاز را یکی از دغدغه‌های اصلی در استان دانست و اظهار کرد: در سال جاری نیز شناسایی و برخورد با ١٠ هزار انشعاب در دستور کار قرار دارد، سال گذشته ۸۵۰۰ انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی و تبدیل به مجاز شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌شود تا انشعابات غیرمجاز را به واحد ۱۲۲ گزارش دهند. برای مثال با قطع انشعاب غیرمجاز در یک روستا آب کل روستا وصل شد، این مشترک به اندازه یک سوم مصرف روستا برای پر کردن استخر و آبیاری درختان آب استفاده می‌نمود. در خراسان رضوی از ۲۹۳۰ روستا ۲۵۰۴ روستا و ۹۶ شهر استان با جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش آبرسانی هستند.