هواسازان بزرگ

1

عوامل دیگر این رشد هم افزایش تقاضا برای راهکارهای کم‌مصرف، افزایش مشوق‌های دولتی و رشد روند خانه‌های هوشمند است. در میان تمام بخش‌های تجهیزات صنعت HVAC، تهویه مطبوع بیشترین سهم را در درآمد صنعت به خود اختصاص داده است. این امر به پذیرش روزافزون سیستم‌های تهویه مطبوع در سراسر جهان نسبت داده می‌شود. تحقیقات اخیر بازار نشان می‌دهد که چین با فروش بیش از 55 میلیون واحد تهویه مطبوع در سال، بزرگ‌ترین بازار تهویه مطبوع در جهان است. ایالات متحده با حدود 25 میلیون دستگاه در هر سال دومین بازار بزرگ فروش تهویه مطبوع را به خود اختصاص داده است. از سال 2019، بیش از 60 درصد از خانواده‌های آمریکا دارای سیستم تهویه مطبوع مرکزی هستند. افزایش بار حرارتی در مناطق مسکونی، افزایش اشغال مجتمع‌های آپارتمانی و افزایش استانداردهای زندگی، همگی منجر به افزایش تقاضا برای سیستم‌های HVAC شده‌اند. سیستم‌های تهویه مطبوع به ساکنان کمک می‌کنند تا با کاهش اتلاف انرژی و بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان، هزینه‌های انرژی را کاهش داده و در عین حال بازده سرمایه‌گذاری بالایی را ارائه دهند. علاوه بر این، شهرنشینی سریع در سراسر اقتصادهای نوظهور به رشد بازار HVAC دامن می‌زند.

اتکای فزاینده به سیستم‌های HVAC در سراسر سازمان‌ها برای افزایش بهره‌وری، تنظیم دما بر اساس محیط، بهبود روابط با مشتری و صرفه‌جویی در هزینه‌های برق به رشد بازار می‌افزاید. در طول دوره پیش‌بینی، افزایش پیش‌بینی‌شده تقاضا برای سیستم‌های تبرید تجاری در صنایعی مانند غذا و نوشیدنی احتمالاً فروش سیستم‌های HVAC را تسریع می‌کند.

توسعه روزافزون سازه‌های تجاری مانند مراکز خرید، رستوران‌ها، هتل‌ها و فودکورت‌ها، در میان سایر موارد، احتمالاً در سال‌های آینده به اندازه بازار HVAC خواهد افزود. علاوه بر این، پذیرش روزافزون سیستم‌های HVAC در سراسر واحدهای مراقبت‌های بهداشتی برای کنترل رطوبت و ایجاد محیطی عاری از میکروب برای بیماران نیز بر میزان تقاضای سیستم‌های تهویه مطبوع اضافه خواهد کرد. افزایش موج گرما منجر به افزایش تقاضای تهویه مطبوع در منازل شده است. علاوه بر این، با ادامه افزایش میانگین دما، نیاز به تهویه مطبوع بیشتر می‌شود. در نتیجه، صاحبان خانه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در واحدهای تهویه مطبوع سرمایه‌گذاری می‌کنند تا خانه‌های خود را در گرم‌ترین ماه‌های سال مهیای زندگی کنند. گرمایش زمین فقط محدود به تابستان‌های سخت نیست. فصل زمستان نیزبا مشکلات زیادی همراه است. یک مطالعه در مورد تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد که گرم شدن در منطقه قطب شمال با ماه‌های سردتر زمستان در ایالات متحده مرتبط است. بنابراین، پمپ‌های حرارتی که هم گرمایش و هم سرمایش را فراهم می‌کنند، به دلیل انعطاف‌پذیری استفاده از آنها در هر فصل، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. علاوه بر این، واحدهای تهویه مطبوع به ارزش زیبایی مکان‌های مسکونی و تجاری اضافه می‌کنند. شرکت‌ها محصولاتی را که از نظر زیبایی جذاب بوده طراحی کرده و با ارائه گزینه‌های مختلف ظاهری بر مشتریان خود می‌افزایند. با این حال ظهور طراحی‌های جذاب جدید و تغییر سلیقه مشتریان،‌ باعث شده تا تقاضا در این بازار همچنان قدرتمند باقی بماند. یکی از صنایعی که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سیستم‌های تهویه مطبوع جهان به حساب می‌آید، صنعت املاک و مستغلات است. این صنعت با چهار زیرمجموعه خرده‌فروشی،‌ مسکن،‌ تجاری و هتل‌داری در صدر تقاضای این صنعت قرار دارد. انتظار می‌رود هزینه‌های بالای نصب و نگهداری،‌ مصرف زیاد انرژی و سایر مشکلات عملیاتی چالشی برای رشد این بازار باشد. البته شیوع کرونا در سال 2020 نیز تاثیر منفی زیادی بر بازار داشته است. به دلیل افزایش آگاهی در مورد خطرات بهداشتی ناشی از هوای ناخالص اطراف،‌ مشتریان بیشتری در سیستم‌های HVAC برای تصفیه هوا و ایجاد یک محیط بهداشتی داخلی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

از نظر جغرافیایی هم منطقه آسیا-پاسیفیک بازار جهانی تهویه را قبضه کرده است. بخش خانگی در این منطقه بیش از صنعت از تهویه استفاده کرده که این موضوع منجر به افزایش تولید دستگاه‌های تهویه در اقتصادهای نوظهور شده است. چین، هند و ژاپن بیشترین سهم را در رشد این بازار داشتند. افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز و رشد جمعیت بخشی از عوامل تقویت‌کننده رشد بازار در این منطقه بوده است. این در حالی است که تولیدکنندگان چینی با کاهش قیمت نهایی تولید،‌ به رقبای جدی برای بزرگ‌ترین تولیدکنندگان HVAC جهان تبدیل شده‌اند. شرکت‌ها برای استمرار رقابت در بازار درگیر استراتژی‌های رشد غیرارگانیک مانند ادغام،‌ مشارکت و گسترش سطح جغرافیایی هستند. به عنوان مثال در ماه آوریل سال 2020،‌ شرکت بین‌المللی جانسون کنترلز یک مرکز توسعه تهویه سقفی در اوکلاهاما را افتتاح کرد که به عنوان مرکز تحقیق و توسعه و آزمایش واحدهای سقفی HVAC عمل می‌کند. با این حال رقابت در این بازار به شدت نزدیک است و شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از جایگاه یکدیگر به نوآوری‌های جدیدی روی آورده‌اند. 10 شرکت برتر تهویه مطبوع جهان، سال به سال درآمدهای بیشتری را به دست می‌آورند، زیرا بازار جهانی تهویه مطبوع با سرعت بالا و ثابتی در دهه‌های اخیر در حال رشد است. کاربرد تجهیزات گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع (HVAC) در تمام بخش‌های کاربر نهایی از جمله بخش‌های صنعتی، تجاری و مسکونی در حال افزایش است. این امر عمدتاً ناشی از بهبود شرایط اقتصادی، توسعه سریع صنعت ساخت‌وساز و افزایش درآمد سرانه در سراسر جهان است. از آنجا که انتظار می‌رود در این دنیای مدرن به نیازهای محیطی و اقلیمی به‌طور فزاینده‌ای توجه شود، تقاضا برای صنعت تهویه مطبوع جهانی در سال‌های آینده رشد بیشتری خواهد داشت. اما بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های تهویه در جهان کدام‌اند؟

دایکین (ژاپن)

دایکین در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تجهیزات تهویه مطبوع و گرمایشی سرمایشی جهان است. این شرکت محصولاتی نظیر اسپلیت،‌ دستگاه‌های تهویه مطبوع ایستاده،‌ پمپ‌های گرمایشی هوا به آب، سیستم‌های گرمایشی،‌ تصفیه هوا، چیلر،‌ سیستم‌های کنترلی، فیلتر و یخچال‌های کوچک و بزرگ تولید می‌کند. دایکین بیش از 100 واحد تولیدی در سراسر جهان داشته و کسب‌وکار آن در بیش از 150 کشور دنیا فعال است.

اینگرسول راند (آمریکا)

اینگرسول راند که در سال 1859 تاسیس شده یک شرکت پیشرو جهانی در تجهیزات،‌ فناوری‌ها،‌ قطعات جانبی و خدمات این صنعت است. این شرکت بیش از 30 شرکت تولیدی در آمریکا،‌ اروپا،‌ خاورمیانه و آسیا-پاسیفیک در 35 کشور دنیا دارد. این شرکت مالک چندین برند برتر تهویه نظیر ترین، آمریکن استاندارد،‌ نکسیا و آمریستار است و راهکارهای پیشرفته‌ای را برای بخش‌های خانگی و تجاری در سراسر جهان پیشنهاد می‌دهد.

جانسون کنترلز (ایرلند)‌

جانسون کنترلز یک شرکت چندملیتی ایرلندی است که تجهیزات ایمنی،‌ آتش‌نشانی و تهویه برای ساختمان‌ها تولید می‌کند. دامنه محصولات مربوط به تهویه این شرکت بسیار گسترده بوده و شامل چیلر،‌ اسپلیت،‌ تهویه مطبوع و... می‌شود. جانسون کنترلز در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی تهویه جهان است. برخی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت شامل چیلر،‌ سیستم‌های اسپلیت،‌ سیستم‌های بدون داکت، سیستم‌های توزیع هوا و سیستم‌های هواساز است.

ال‌جی الکترونیکز (کره جنوبی)

شرکت ال‌جی برای محصولات الکترونیک نوآورانه در بخش‌های مختلف شامل لوازم خانگی، ارتباطات سیار، تهویه و همچنین تجهیزات خودرو بسیار شناخته شده است. فناوری تهویه هوای این شرکت نیز یکی از فناوری‌های پیشرو در بخش HAVC تجاری است. محصولات HVAC ال‌جی از سیستم جریان مبرد متغیر (VRF)‌ استفاده می‌کند که به واحدهای داخلی متعددی متصل شده و می‌تواند جریان تهویه هوا را کنترل کند.

یونایتد تکنولوژی (ایالات متحده)‌

شرکت یونایتد تکنولوژی یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در بخش‌های مختلفی شامل موتور هواپیما، سیستم‌های هوافضا، تهویه،‌ آسانسور و بالابر، ایمنی و آتش‌نشانی،‌ اتوماسیون ساختمان و محصولات صنعتی فعالیت دارد. این شرکت مالک برند کریر، یکی از برندهای مطرح در صنعت تهویه مطبوع برای مصارف خانگی،‌ رستوران‌ها،‌ صنعتی و تجاری است.

گروه میدیا (چین)‌

شرکت چینی میدیا که در منطقه گوانگ‌دونگ چین واقع شده بزرگ‌ترین تولیدکننده دستگاه‌های تهویه مطبوع در چین و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های HVAC جهان است. سبد محصولات میدیا شامل سیستم‌های تهویه مطبوع و دیگر لوازم برقی خانگی نظیر یخچال،تلویزیون،‌ ماشین ظرفشویی،‌ توستر، ماشین لباسشویی، مایکروویو،‌ پلوپز و جاروبرقی است. امروز میدیا با راهکارهای فناورانه خود در حوزه تهویه تجاری و خانگی در بیش از 200 کشور در سراسر دنیا محصولات خود را ارائه می‌دهد.

الکترولوکس

الکترولوکس یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی چندملیتی سوئدی است که دفتر آن در استکهلم مستقر است. این شرکت هم‌اکنون یکی از برترین شرکت‌ها در تولید لوازم برقی و خانگی است و محصولات خود را تحت برندهای خود به بیش از 150 بازار در سراسر جهان می‌فروشد. این شرکت همچنین برندهایی نظیر فریجیدایر، فیلکو و کلویناتور دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های HVAC جهان به حساب می‌آید.

لناکس (ایالات متحده)

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان سیستم‌های تهویه کم‌مصرف و پیشرفته برای ساختمان‌های تجاری سبک است. سبد تولیدات اصلی HVAC لناکس شامل خط کامل واحدهای سقفی،‌ سیستم‌های اسپلیت و راهکارهای گرمایشی است. خط تولید VRF این شرکت از مزایای انرژی استفاده کرده و برای محدوده متنوعی از محیط‌های کاری و خانگی مناسب است.

نورتک (آمریکا)

شرکت جهانی نورتک تولیدکننده راهکارهای تصفیه هوا و تهویه مطبوع برای کاربردهای خانگی و تجاری است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه در جهان است که از سال 1919 و با نام شرکت اویل هیتینگ کار خود را شروع کرد. نورتک همچنین نخستین تولیدکننده هیترهای نفتی و سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی است. این روزها نورتک به نوآوری خود در بازار تجاری،‌ طراحی و فروش سیستم‌های HVAC با برندهای گیبسون، فریجیدایر، مایتاگ و رزنور ادامه می‌دهد.

سامسونگ (کره جنوبی)

شرکت سامسونگ الکترونیکز یک شرکت تولیدکننده تجهیزات الکترونیک چندملیتی است که در شهر سوون کره جنوبی مستقر است. بخش تهویه مطبوع سامسونگ که  به عنوان بخش راهکارهای اقلیمی مطرح است محدوده وسیعی از محصولات تهویه مطبوع را برای کاربران نهایی تولید می‌کند. مهم‌ترین محصولات این شرکت شامل اسپلیت چندگانه،‌ VRF،‌ چیلر، ونتیلاتور کنترل‌کننده HVAC و تجهیزات جانبی است.

روندهای آتی صنعت جهانی HVAC

پیشرفت‌های تکنولوژیک نقش بزرگی در عملیات و محصولات صنعت تهویه ایفا می‌کند. پیشرفت سریع فناوری هوشمند و صرفه‌جویی انرژی یکی از روندهای اصلی صنعت HVAC در بازار جهانی است. بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت تهویه مطبوع جهان سرمایه‌گذاری سنگینی روی توسعه محصولات کارآمدتر با مصرف انرژی کمتر کرده‌اند. فناوری هوشمندتر تجهیزات تهویه را قادر می‌سازد تا به مشتریان اجازه کنترل سیستم‌های تهویه را از طریق وای‌فای یا تلفن همراه بدهد. فناوری‌های هوشمند دیگری نیز در زمینه خدمات و نگهداری این تجهیزات ارائه شده است.