دره تکنولوژی و ثروت

«سیلیکون ولی « که به آن دره سیلیکون هم می‌گویند در بخش جنوبی شهر سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای شمالی واقع‌شده است. دان هافلر، گزارشگر حوزه تکنولوژی در دهه ۷۰ «سیلیکون ولی « را عمومی کرد. این اسم به‌وضوح جا افتاد و حالا «سیلیکون ولی « نه‌تنها نشان‌دهنده یک بخش فیزیکی از دنیا است، بلکه مفهوم ظهور اینترنت، دنیای دیجیتال، ثروت حاصل از تکنولوژی و ... را تداعی می‌کند.

«سیلیکون ولی « شهر نیست، بلکه منطقه‌ای است که چند شهر را در خود جای‌داده و دانشگاه استنفورد هم در آن قرارگرفته است. شکوفایی «سیلیکون ولی « به رونقی که در اواخر دهه ۹۰ میلادی شکل گرفت، برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که اینترنت برای انبوه مردم دسترس‌پذیر تر شد و سرمایه‌گذاران پول نقد را به‌پای استارت‌آپ‌هایی که قرار بود در این جنون اینترنت غوغا به پا کنند ریختند.

ثروتمندترین افراد سیلیکون ولی را بنیان‌گذاران شرکت‌های تکنولوژی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و غول‌های املاک تشکیل می‌دهند. معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک؛ لری الیسون، بنیان‌گذار اوراکل؛ لری پیج و سرگی برین، بنیان‌گذاران گوگل و ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، تخمین زده می‌شود. اگر «سیلیکون ولی « با تولید ناخالص داخلی ۱۲۸.۳۰۸ دلار، یک کشور محسوب می‌شد، می‌توانست در لیست پنج کشور ثروتمند اول دنیا قرار گیرد. استارت‌آپ‌های تکنولوژی سیلیکون ولی به تخصیص بسته‌های پرداخت دستمزد معروف هستند که بخش عمده آن را واگذاری سهام تشکیل می‌دهد. اگر استارت‌آپی تحت تملک یک شرکت بزرگ‌تر درآید یا سهامش عرضه عمومی شود، سهام فرد به یک ثروت هنگفت تبدیل می‌شود.

ثروت سازهای جهان

درحالی‌که «سیلکون‌ولی « به‌عنوان پایتخت فناوری دنیا شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر شهرهای دیگری در سراسر دنیا هم در حال تلاش برای جذب استارت‌آپ‌ها و تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین مراکز تکنولوژی هستند.

در استان گوانگ‌دونگ چین، سه شهر به‌عنوان مراکز اقتصادی و باهدف رشد مالی چین تاسیس و طراحی شدند.

شنزن، روستایی با ۳۰ هزار نفر جمعیت یکی از این شهرها در همسایگی هنگ‌کنگ بود. همچون دیگر شهرهای چین، در این سال‌ها شنزن هم رشد چشمگیری داشته و به شهری ۱۲ میلیون نفری تبدیل‌شده است. با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی این شهر به‌تازگی از هنگ‌کنگ هم سبقت‌گرفته است.

Zhongguancun هاب نوآوری چین که به سیلیکون ولی چین معروف است دو دانشگاه برتر، تعدادی مرکز رشد و ۱۰ آزمایشگاه هوش مصنوعی را در خود جای‌داده است. این هاب ۳۰ سال پیش تاسیس شده و محل تولد بسیاری از شرکت‌های فناورانه معروف بوده است. این هاب اکنون حدود ۹۰۰ شرکت hi-tech دارد و حدود نیمی از ۷۰ تک‌شاخ (یونیکورن) این کشور در این منطقه مستقر هستند.

با جمعیت حدود ۱.۳ میلیون نفر، سرانه استارت‌آپ در استونی بیش از هر کشور اروپایی است. استونی همچنین پیشگام دولت الکترونیک است و در تالین پایتخت این کشور، مردم به وای فای دسترسی رایگان دارند. استونی اولین کشور در زمینه صدور کارت شهروندی دیجیتال است. پلتفرم چت ویدئویی اسکایپ توسط استونی‌ها تاسیس شد. اگرچه دفتر مرکزی این شرکت در شهر لوکزامبورگ است، اما ۴۴ درصد از کارکنان این شرکت در تالین و تارتو مستقر هستند.

ملبورن یک شهر کارآفرینی است و مردم و فرهنگ آن در مقابل نوآوری و عقاید جدید نسبت به شهرهای دیگر پذیرنده‌تر هستند. در سال‌های اخیر، علاوه برافزایش شش برابری تعداد شتاب‌دهنده‌ها، تعداد فضاهای همکاری ملبورن بیش از ۹۰۰ درصد افزایش‌یافته و به رقم ۱۷۰ رسیده است. این شهر با بیش از هزار و ۱۰۰ استارت‌آپ موفق به جذب سرمایه‌گذار از تمام نقاط جهان شده است.

تورنتو به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر کانادا، بزرگ‌ترین بیزانس‌های کانادایی را در خود جای‌داده است. این شهر با فراهم کردن زیرساخت‌ها برای رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌ها، نظر کارآفرینان مستعد جهان را به خود جلب کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، تورنتو در سال‎های اخیر سریع‌ترین رشد بازار فناوری را در آمریکای شمالی داشته است. از تورنتو تحت عنوان سیلیکون ولی شمالی یاد می‌شود و این شهر به مرکز تکنولوژی در زمینه توسعه‌ فناوری‌های پزشکی و بهداشتی تبدیل‌شده است. موسسات علمی برجسته ازجمله دانشگاه تورنتو و دانشگاه واترلو دارای اعتبار و شهرت فراوانی در زمینه پرورش بهترین مهندسان و توسعه‌دهندگان در جهان هستند.

در سال ۱۳۹۷ از سیلیکون ولی ایرانی رونمایی شد. ناحیه نوآوری شریف (سیلیکون ولی ایرانی) که بدون حمایت مالی دولتی و با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد و راه‌اندازی شده است، تاکنون ۴۵۰ شرکت استارت‌آپی را در خود جای‌داده. این ناحیه به مساحت ۲۵۰ هکتار دارای ۷ شتاب‌دهنده و ایستگاه نوآوری است و ۳ هزار نیروی دانشجو در آن فعالیت دارند.