بیمارستان جدید میلاد جایگزین شریعتی می‌شود

به گزارش دنیای اقتصاد مرتضی حاجی کاظمی در نشست خبری با خبرنگاران  اصفهان گفت:  میانگین پوشش بیمه‌ای در کشور ۵۲ تا ۵۳ درصد اما در مقابل  حدود ۶۷ درصد جمعیت استان اصفهان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که این رقم ۱۵ درصد از میانگین  کشوری بالاتر است.

او افزود اما در مقابل درحالی‌که به‌سوی پیر شدن جمعیت پیش می‌رویم یکی از مشکلات پیش روی استان اصفهان این است که  در برابر هر مستمری‌بگیر، ۳.۳ نفر بیمه پرداز وجود دارد، درحالی‌که پیش‌تر برابر هر مستمری‌بگیر، ۲۵ نفر بیمه پرداز وجود داشت و این موضوع چالش بزرگی در تامین  منابع ایجاد کرده است.

حاجی کاظمی اضافه کرد: با توجه به قدمت و مشکلات موجود در بیمارستان شریعتی، سازمان تأمین اجتماعی از سال ۹۳ اقدامات لازم برای ایجاد بیمارستان تخصصی میلاد را انجام داده است که این اقدام خدمات درمانی تأمین اجتماعی در استان را تسریع می‌کند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان از فعالیت ۴۴ شعبه تامین اجتماعی در استان اصفهان خبر داد و افزود : این سازمان در هر شهرستان یک شعبه دارد ، همچنین دو شعبه اقماری و ۱۶ کارگزاری رسمی نیز مشغول به فعالیت می‌باشند .

او با اشاره به حذف دفترچه‌های کاغذی و جایگزینی نسخه الکترونیک ، گفت : با اجرای طرح ۳۰۷۰ در سال گذشته ، برای تغییر مراجعه‌های حضوری به غیرحضوری گام‌هایی برداشتیم و یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی نیز اجرای طرح نسخه الکترونیک بود و در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد از نسخ الکترونیکی صادر و پرونده‌های الکترونیک درآمد ، محقق می‌شوند.

حاجی کاظمی عدم پرداخت دیون توسط دولت به مبلغ حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی را از مشکلات این سازمان برشمرد و ابراز داشت : حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز بدهی کارفرمایان است که این موارد برای تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی مشکل‌ساز شده است .

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان به‌منظور افزایش افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی اجرای دو طرح بیمه دانشجویی و بیمه فراگیر خانواده را ضروری دانست و گفت :  این دو بیمه برای جمعیت جوانی است که مشغول به کار نیستند و می‌خواهند سابقه بیمه داشته باشند و یا زنان خانه‌دار و فرزندانی که مشغول کار نیستند می‌توانند از این بیمه استفاده کنند، ضمن اینکه می‌توانند از خدمات درمانی پدر و مادر یا همسرشان نیز استفاده کنند و در آینده مستمری مستقل خود را داشته باشند.

به گفته وی ، آمار بیمه بیکاری نیز بین ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر در نوسان است اما علیرغم شرایط سخت اقتصادی و شیوع کووید ۱۹، افزایش معناداری در بیمه بیکاری نداشتیم ؛ درهرحال  در برخی موارد مانند اوایل سال با افزایش این نوع بیمه مواجه می‌شویم .

حاجی کاظمی در خصوص مشکل بیمه روستاییان و عشایر خاطرنشان کرد : مشکل این است که این بیمه با عنوان اجتماعی با بیمه تأمین اجتماعی تداخل پیداکرده و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی برای پیگیری این موضوع  اعلام شفاف‌سازی کرده است ، زیرا که مردم درازای حق بیمه پرداختی، خدمات دریافت می‌کنند. وی در ادامه از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه‌شده و مستمری‌بگیر و افراد تبعه آن‌ها ، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی خبر داد و اظهار‌کرد : جمعیت مستمری‌بگیر این سازمان در استان ۳۶۰ هزار نفر است و مستمری‌بگیران با افراد تبعه جمعیتی نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر می‌شوند که این جمعیت شامل بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان می‌شود .

ثبت‌نام حدود ۱۲ هزار نفر از اتباع برای دریافت خدمات بیمه‌ای

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: باوجود مشکلات مالی، تأخیر چندانی در پرداخت تعهدات وجود نداشته است. اتباع بیگانه اگر کارت اقامت و کارت اشتغال داشته باشند، همچون اتباع ایرانی می‌توانند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند، البته مشکل فعلی این است که اتباع غیرمجاز از این خدمات استفاده می‌کنند، در استان اصفهان کمتر از ۱۲ هزار نفر از اتباع برای دریافت خدمات بیمه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد در این نشست محمد رجالی، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان نیز گفت: با توجه به اینکه عمر طبیعی بیمارستان شریعتی تمام‌شده است، پیشنهاد یک بیمارستان جایگزین داده‌شده که زمین آن‌هم خریداری‌شده، ولی بیشتر دارای مشکلات فنی است.در حال حاضر در مرحله دریافت مجوزها از دانشگاه علوم پزشکی و آماده‌سازی نقشه‌های بیمارستان میلاد در اصفهان هستیم ،اگر تا اواخر امسال نقشه‌های بیمارستان آماده شد با اعتبارات خوب سازمان تأمین اجتماعی کلنگ آن به زمین زده می‌شود و طی چند سال آینده جایگزین بیمارستان شریعتی با ۴۲۰ تخت خواب خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۰ در بخش درمان مستقیم ۶۶ هزار بستری، ۴۰ هزار عمل جراحی و ۴۳ میلیون ویزیت سرپایی داشتیم، افزود: در بیشتر شهرستان‌ها درمانگاه عمومی یا پلی کلینیک داریم و با ۴ هزار مرکز درمانی در استان نیز قرارداد داریم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان ادامه داد: در دوماهه اول امسال ۷۳۹ هزار ویزیت در بخش سرپایی داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است، که در این مدت ۶ هزار و ۷۳۹ عمل جراحی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است