نسخه نجات اصفهان، تامین آب زاینده‌رود تا تالاب گاوخونی است

به گزارش دنیای اقتصاد از اصفهان، منصور شیشه‌فروش  در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، بابیان اینکه  اصفهان معین هشت استان اطراف خود و همچنین جانشین و معین تهران بزرگ در مدیریت بحران است، اظهار کرد: ما باید قبل از هر حادثه آماده، منسجم و باثبات و سوم باید با برنامه باشیم.

او با خطاب به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و نماینده وزارت نیرو، گفت: استان اصفهان طی بیست سال گذشته با شدیدترین خشک‌سالی‌ها مواجه است و مرکز اقلیم‌شناسی کشور اعلام کرده که ۸۶ درصد مساحت استان اصفهان با کم‌آبی و خشک‌سالی مواجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: از اثرات کم‌آبی و خشک‌سالی، وقوع پدیده فرونشست زمین در دشت‌های اصفهان است و بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی کشور و سازمان نقشه‌برداری ، دشت اصفهان برخوار و ۲۷ دشت از ۳۵ دشت استان تحت تاثیر فرونشست زمین به علت استمرار خشک‌سالی و کم‌آبی قرارگرفته‌اند.

وی تاکید کرد: ایجاد کانون‌های گردوغبار، خیرش گردوغبار، فرونشست زمین و کم‌آبی از مهم‌ترین مشکلات استان است و امروز ۳۰۰ روستای استان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، همچنین امروز ۶ هزار هکتار فضای سبز اصفهان با تنش آبی مواجه است.

شیشه‌فروش از نماینده وزارت نیرو خواست تا در کشور نگاه ویژه‌ای به اصفهان داشته باشند و به‌عنوان معاون وزیر در جهت احیای زاینده‌رود تا تالاب گاوخونی تلاش ویژه‌ای شود و پیشنهاد‌ها استان در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان به وزیر نیرو مطرح شد.

 وی تاکید کرد: برای این کار حتما باید جلو بارگذاری‌های جدید آب از زاینده‌رود گرفته شود و طرح‌های تامین آب استان تسریع شود و نسخه اصلی برای رفع این مشکلات تامین آب برای حوضه زاینده‌رود تا تالاب گاوخونی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه به موضوع بازسازی شبکه فرسوده آب و فاضلاب اصفهان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال پنج مورد شکستگی شبکه فاضلاب داشتیم بنابراین نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای بازسازی و نوسازی ۳۰۰ کیلومتر خط فاضلاب فرسوده بحرانی اصفهان و شاهین‌شهر است همچنین شبکه‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های آن باید استانداردسازی شود. وی بابیان اینکه اصفهان همواره به استان‌های دیگر کمک‌رسانی کرده است، بنابراین نیاز به نوسازی و بازسازی ناوگان مدیریت بحران در حوزه فاضلاب داریم، اظهار کرد: ما خواهان تلاش وزیر نیرو در جهت اجرای تعهدات خود برای احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی کمک به حل بحران فرونشست زمین هستیم و طرح‌هایی دراین‌باره به وزارت نیرو ارایه داده‌ایم.