اقتصاد مجموعه‌داری برای جذب گردشگران

یکی دیگر از جنبه‌های تشکیل این گردهمایی ایجاد ساختاری است که مجموعه‌داران راحت‌تر با ارگان‌های مرتبط ارتباط برقرار کنند و بتوانند در سطح ملی و بین‌المللی درآمد زدایی داشته باشد، یکی دیگر از قابلیت‌های این همایش ترغیب افراد برای به نمایش گذاشتن نمایشگاه‌ها و موزه‌های شخصی آن‌ها است که خود یک نوع دست آورد فرهنگی است که در زمینه اقتصاد فرهنگی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. البته لازم به ذکر است که تاکنون برخی از مجموعه‌داران با کمک وزارت ارشاد، وزارت صنعت و معدن و میراث فرهنگی توانسته‌اند مجموعه‌های خود را به نمایش عموم گذاشته و دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی داشته باشند.

علاوه بر این برخی از افراد می‌توانند این مجموعه‌ها را در نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌عنوان نماینده‌های ایران به نمایش بگذارند که این موضوع نیز می‌تواند دستاوردهای اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه‌ها در سخنانی بیان کرد که باید بستر مناسبی فراهم کنیم تا اقتصاد مجموعه‌داران هم تامین شود، ما نیز در کنارتان هستیم و مجموعه‌داران ضعیف را حمایت خواهیم کرد. از سخنران‌های دیگر این گردهمایی می‌توان به پروفسور سید حسن امین، دکتر ادیب زاده مدیرکل موزه‌های کشور، دکتر کارگر مدیرکل سابق موزه‌های کشور، دکتر احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم، مهندس ایرج حسابی و مهندس منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران اشاره کرد.

در طی این گردهمایی مجموعه‌داران برتر سال ۱۴۰۱ نیز اعلام شدند که استاد کامران نجف زاده، مجموعه‌دار عکس‌های تاریخی و استاد رضا عابدینی، مجموعه‌دار اسناد و تابلوهای نقاشی، مجموعه‌دار برتر شناخته‌شده و لوح  طلایی مجموعه‌دار برتر را دریافت نمودند. علاوه بر این از چهار نفر از مجموعه‌دارانی که در چند سال اخیر بر مجموعه‌داری تاثیر گذاشته‌اند نیز قدردانی شد.

در این مراسم به ده نفر از مجموعه‌دارانی که دارای مجوز مجموعه‌داری بودند نیز تقدیرنامه اعطا شد و از دکتر محمدرضا کارگر برای ۸ سال ساماندهی مجموعه‌داری و موزه‌های خصوصی از طرف انجمن مجموعه‌داران تقدیر شد.

همچنین مهندس منوچهر لطفی برای ۱۳ سال تلاش داوطلبانه توسط مجموعه‌داران و هیات مدیره انجمن مجموعه‌داران موردتقدیر قرار گرفت.

در این گردهمایی، مجموعه‌داران کبریت و تمبر نیز حضور یافتند که برخی از آن‌ها مجموعه‌هایی بی‌نظیر از کبریت‌های داخلی و خارجی داشتند که دوره‌های تاریخی مختلف را پوشش داده و علاوه بر مفاهیم فرهنگی که  به همراه دارد می‌تواند توجه گردشگران را نیز به خود جلب کند. این مجموعه‌ها شامل صدها و حتی هزاران کبریت و تمبر روسی، ژاپنی، اسپانیایی و غیره است.

در این میان از دبیر انجمن کبریت و برخی از مجموعه‌داران نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد. لازم به ذکر است که انجمن کبریت سال‌ها در زمینه تبریک و تشویق مجموعه‌داران کبریت فعالیت و سعی در ایجاد زمینه‌های مناسب اقتصادی برای آنان دارد. این فعالیت‌ها در غالب برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها برای مجموعه‌داران و علاقه‌مندان و همچنین همکاری و تبادل‌نظر با شرکت‌های تولیدکنندۀ کبریت است.

برخی از کبریت‌های تولیدی متناسب با ایام خاصی همچون نوروز و موضوعات خاص فرهنگی و مذهبی تولید می‌شوند که می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به جمع‌کردن کلکسیون جذاب باشند.

برخی از کبریت‌های تولیدشده در غالب تصاویر حیوانات، پرندگان و با مفاهیم آشتی با طبیعت تولید و در دسترس افراد قرار داده می‌شود.

تمبر نیز از پیشینه طولانی در ایران برخوردار است و مانند کلکسیون کبریت شامل تمبر کشورهای مختلف نیز می‌شود.

در کنار این همایش، مجموعه‌داران معرق‌کاری، طرح‌ها و خطوط اسلامی و اسلیمی و نقاشان در این برنامه شرکت کرده بودند، به گفته یکی از نقاشان کارها به‌اندازه‌ای طرفدار دارند که کاری که هفت سال پیش قرار بود به‌طور موقت برای چند ماه در نمایشگاه برج میلاد قرار بگیرد هنوز هم نمایش داده می‌شود و این امر نشان‌دهنده جذابیت این‌گونه نمایشگاه‌ها و مجموعه‌ها برای مردم بوده و ازنظر اقتصادی هم می‌تواند ارزش‌افزوده به همراه داشته باشد.

در این رویداد همچنین یکی از مدعوین با اشاره به نقش استان های تاریخی مانند اصفهان در غنا بخشیدن به مجموعه های آثار تاریخی گفت : برای مثال هم اکنون مجموعه داران کمتر شناخته شده ای در شهر اصفهان حضور دارند که کلکسیون های بسیار غنی و ارزشمندی در اختیارشان هست، آنان در غیاب مراکز جامع و تخصصی ارایه اشیا و آثار تاریخی، مجبور به نگهداری این آثار در منازل خود یا مراکزی با امکانات کم هستند که نیاز است مورد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرند.

مهم‌ترین نکته در این مراسم تشویق و ترغیب مجموعه‌داران جهت ثبت مجموعه‌های خود در وزارت میراث فرهنگی بود.