درباره دومین موزه بزرگ هنر در جهان

روسیه شاید از لحاظ مراکز تاریخی و هنری مثل پاریس، رم و لندن نباشد اما موزه آرمیتاژ به تنهایی توانسته مجموعه‌ای از هنر تاریخ را در خود جای دهد؛ از اشیای عصر سنگی گرفته تا اشیایی متعلق به قرن بیستم.

تمرکز اصلی این موزه روی هنر و فرهنگ قرار دارد و به‌عنوان دومین موزه هنر بزرگ جهان شناخته می‌شود. این موزه در سال ۱۷۶۴ زمانی که کاترین دوم یک مجموعه بزرگ نقاشی را از برلین خریداری کرد، افتتاح شد. بازدید از این موزه از سال ۱۸۵۲ برای عموم در دسترس قرار دارد. این موزه از شش ساختمان تشکیل شده که در کنار رودخانه نوا جای دارند. یکی از ساختمان‌های اصلی این موزه، کاخ زمستانی است؛ این کاخ زمانی برای سکونت امپراتورهای روسی استفاده می‌شده است. ساختمان‌های دیگر آرمیتاژ جدید، آرمیتاژ قدیم، آرمیتاژ کوچک و سالن تئاتر آرمیتاژ نام دارند.

تعداد اشیایی که در این موزه قرار دارد حدود ۳ میلیون مورد است. تعداد خیلی کمی (حدود یک سوم از این مقدار) در دسترس است و عموم می‌توانند از آنها بازدید کنند. در این موزه بزرگ‌ترین مجموعه نقاشی جهان نیز قرار دارد.

از مجموعه‌های مشهوری که در این موزه قرار دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مصر: از سال ۱۹۴۰، مجموعه‌ای از آثار کهن مصر که تاریخچه آنها به سال ۱۸۵۲ برمی‌گردد، بخش بزرگی از ساختمان کاخ زمستانی را پوشش داده است.

 کلاسیک: این مجموعه بیشترین بخش از ساختمان‌های آرمیتاژ جدید و قدیم را به خود اختصاص داده است. تاریخ اشیایی که در این مجموعه قرار دارد به قرن پنجم قبل از مسیح بازمی‌گردد.

 ماقبل تاریخ: در قسمت بال غربی کاخ زمستانی مجموعه ماقبل تاریخ قرار دارد. در این مجموعه اشیایی از دوران پارینه‌سنگی تا عصر آهن قرار دارد.

 رنسانس ایتالیا: مجموعه رنسانس ایتالیایی در طبقه اول ساختمان آرمیتاژ قدیمی قرار دارد. این بخش در سال ۱۸۵۱ تا ۱۸۶۰ طراحی شده است. در این بخش آثاری از هنرمندان دوره رنسانس ایتالیا نظیر جورجونه، تیسین و پائولو ورونزه قرار دارد.

 تالار شوالیه‌ها: بخش شرقی ساختمان آرمیتاژ جدید مکانی برای نمایش زره‌ها و لباس‌های مربوط به ادوار مختلف است. در این بخش همچنین سکه‌های مختلف نیز به نمایش گذاشته شده‌اند.

 هنر روسی: این بخش یکی از بهترین طراحی‌ها را دارد و بخش ورودی شرقی، غربی و شمالی ساختمان کاخ زمستانی را تحت پوشش قرار داده است. این مجموعه اشیایی متعلق به فرهنگ روسیه بین قرن‌های ۱۱ تا ۱۹ را در خود جای داده است.