درباره بزرگ‌ترین  موزه یونان

موزه آکروپولیس در شهر آتن در کشور یونان قرار گرفته است. این موزه بزرگ‌ترین موزه یونان به شمار می‌رود و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود. تمرکز اصلی این موزه بر تمدن یونان باستان است؛ از عصر برنز یونان گرفته تا رومیان و امپراتوری بیزانس. این موزه روی بخشی از خرابه‌های شهر آتن مربوط به دوران رومیان و بیزانس ساخته شده و همین امر موجب هرچه قابل درک‌تر و واقعی‌تر شدن آن می‌شود.

موزه جدید آکروپولیس در سال ۲۰۰۳ ساخته و در سال ۲۰۰۸ به‌صورت رسمی ثبت شده است. در سال ۲۰۰۹ مسوولان این موزه امکان بازدید از آن را برای عموم مردم فراهم کردند. مساحت این موزه ۱۴ هزار متر مربع و حدود ۴ هزار شیء تاریخی در آن قابل مشاهده است.با توجه به تجربه افرادی که از این موزه دیدن کرده‌اند، بهتر است بازدید از آن را در شب و از طبقه سوم آغاز کرد؛ چرا که این موزه در شب زیبایی دو چندانی دارد و می‌تواند هر بازدیدکننده‌ای را شگفت‌زده کند. همچنین طبقه سوم این موزه دارای یک گالری بسیار بزرگ به نام گالری پارتنون (Parthenon Gallery) است که برای شروع کار و آشنا شدن با محیط بسیار مهم و کارآمد است.

در بخشی از این موزه می‌توان مجسمه‌هایی از دوران باستان مشاهده کرد که در اطراف یک میدان به‌صورت پراکنده قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین آثار این بخش می‌توان به مجسمه Kritios Boy اشاره کرد. همچنین پنج ستون مرمرین زن‌پیکر کاریاتید (Caryatids) در کنار هم قرار گرفته‌اند. در کنار این ستون‌ها، جای خالی ستون ششم مشاهده می‌شود؛ این ستون در موزه لندن قرار و امید به بازگشت آن وجود دارد. این ستون‌ها زمانی سقف بخش بیرونی معبد ارکتیون (Erechtheion) را سرپا نگه می‌داشته‌اند. از دیگر آثار موجود در این بخش می‌توان به مجسمه‌ای اشاره کرد که یک غول با سه بدن را نمایش می‌دهد که هر کدام یک ابزار در دست دارند و هر یک نماد باد، آب و آتش هستند. مجسمه هرکول نیز در این بخش از موزه آکروپولیس قابل مشاهده است.  در بخش انتهایی موزه، گالری «دامنه‌های آکروپولیس» قرار گرفته است. سطح زمینِ این بخش شیشه‌ای است و به بازدیدکننده این امکان را می‌دهد که بتواند ویرانه‌های خانه و ساختمان‌های یونان باستان را مشاهده کند. در این بخش راهنمایان درباره شیوه زندگی مردمان پیشین یونان توضیح می‌دهند و با استفاده از محیط، نوع زندگی را برای بازدیدکننده شبیه‌سازی می‌کنند.