لزوم تحول زیرساخت در بخش معدن و صنایع معدنی

 ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به مطلب فوق گفت:تولید فولاد در کشور و معادن نیازمند زیرساخت‌های زیادی است هرچند که تا حدودی مشکل آب حل و فصل شده است.

وی گفت: مشکل برق نیز با ساخت نیروگاه‌های برقی و انرژیهای خورشیدی در حال حل و فصل است اما دولت باید در زمینه تولید و تأمین گاز مورد نیاز صنایع فولادی و معادن اهتمام ویژه ای داشته باشد زیرا ما دومین منبع بزرگ گازی جهان را در اختیار داریم.

وی با اشاره به اهمیت آب در مناطق مرکزی ایران افزود: ابر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران یک طرح استثنایی در سطح ملی بود که با همت ۳ شرکت بزرگ معدنی وصنعتی چادرملو، گل گهرو مس سرچشمه به ثمر نشست این با وجود موانع بسیار و مخالفت‌های متعدد با یاری خداوند و جسارت مدیران عامل سر انجام به نتیجه رسید و هم اکنون آب خلیج فارس در مجتمع صنعتی چادرملو جاری است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تقی زاده گفت: طول خط ۱ این پروژه ۸۳۰ کیلومتر است و گاهی تا ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در این پروژه‌ها مشغول بکار بودند. جالب است بدانید برای بازدید خطوط و تاسیسات نصب شده در این مسیر طولانی گاه تا سه روز زمان لازم بود که مدیر پروژه بتواند از ابتدا تا انتهای خط را برود و بسیار مسائل فنی پیچیده‌ای داشت .

انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران یکی از بزرگترین پروژه‌های دنیاست چون قرار بود آب از صفر تا ارتفاع ۷۰۰ ا متری سطح دریا پمپاژ شود. ایستگاه پمپاژ، پل‌سازی، جاده‌سازی و از همه مهم‌تر تملک‌ مسیر جزو موضوعات مهم در مسیر این پروژه عظیم بود .

مدیر عامل چادرملو با تاکید بر اینکه شرکت‌های متولی انتقال آب خلیج فارس بدنبال سود دهی این پروژه نبودند گفت : سرمایه گذاری برای اجرای این پروژه حداقل در شرایط فعلی درتوان دولت‌ نیست و این تکلیف شرکت‌های بزرگ کشور است که به یاری دولت و در راستای کمک به حل بحران آتی آب برای تداوم این پروژه بزرگ اقدام کنند .

وی افزود: ما در خط یک این پروژه، بازگشت سرمایه را ۲۰ تا ۲۲ سال در نظر گرفته‌ایم بنابراین جاذبه اقتصادی برای شرکت‌ها ندارد. شرکت ما سود خود را در طرح‌های توسعه خود می‌بیند به طوریکه در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم تمامی امکانات زیر ساختی آن نظیر آب و برق و راه را خودمان تامین میکنیم و از این رو است که سرمایه گذاری در اینگونه پروژه توجیه پذیر می‌شود .

تقی زاده تاکید کرد: نباید موضوع آب را سیاسی کنیم و این موضوع مهم را برای نمایش دادن و رسیدن به پست بالاتر مطرح کنیم . اجازه ندهیم سکوی پرتاب برخی افراد شود. هفت سال برای اجرای این پروژه فقط کار کردیم بدون شو اجرا کردن و وقتی به نتیجه رسید خیلی از مخالفان ما هم جلو آمدند و خود را حامی اجرای این پروژه معرفی کردند . الان هم این امکان وجود دارد که پروژه‌های جدید با مهندسی منابع مالی انجام شود . در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی یک شرکت سهامی میان پروژه هستیم با توجه به اعتمادی که مردم به ما دارند می‌توانیم پول از بازار بگیریم و بدون ایجاد تورم این کار را اجرا کنیم. با مهندسی خوب منابع مالی می‌توان این پروژه‌ها را پیش برد.

تقی زاده همچنین گفت: حمل و نقل یکی از مسائل حوزه معادن کشور است و باید تلاش کنیم از حمل کامیونی به طرف حمل ریلی برویم هرچند که راه آهن باید در این زمینه به دو خط کردن شبکه اهتمام لازم را داشته باشد چون بیشتر شبکه خطوط ریلی معادن کشور یک خطی هستند.

وی ایجاد یک اسکله بزرگ صادرات محصولات فولادی در بندرعباس را نیز یکی از نیاز‌های مهم توصیف کرد و افزود: بدون شک با ایجاد این اسکله صادرات فولاد ایران به بازارهای جهانی بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

 در اکتشافات عقب ماندیم

تقی زاده با اشاره به اینکه متأسفانه در حوزه اکتشافات معدنی کشور بسیار عقب مانده ایم گفت: بروکراسی اداری به روز نبودن دانش و نبود سخت افزارهای لازم باعث عقب ماندگی ایران در زمینه اکتشافات معدنی شده است.

 وی افزود: پیشنهاد مشخص من این است که شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور کنسرسیوم بزرگی را تشکیل دهند تا بتوانند در زمینه اکتشاف معادن در کشور کارهای بزرگی را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار داشت: به روز بودن دانش در زمینه اکتشافات معدنی و زمین شناسی استفاده از سخت افزارهای جدید و تجهیزات می‌تواند توسعه معادن را در کشور بیش از پیش تقویت کند.

وی افزود: ما تاکنون در زمینه اکتشافات کار اساسی انجام نداده ایم درحالی که در این بخش کارهای بزرگی می‌توان انجام داد، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که فقط در یکی از معادن کشور بیش از ۲ میلیارد متر مکعب ذخیره سنگ آهن وجود دارد .

این فعال با سابقه بخش معدن و صنایع فولادی تصریح کرد: استفاده از ماشین آلات مدل ۲۰۰۵ اکنون در معادن جایگاه مناسبی ندارد چون سوخت ارزان است ما می‌توانیم از این ماشین‌آلات استفاده کنیم در حالی که با استفاده از روش‌های جدید باید به تدریج ماشین‌آلات قدیمی نیز از معادن کشور حذف شود.

 تقی زاده یادآور شد: ما باید با بهره مندی از روش‌های جدید در معادن بتوانیم هزینه‌های خود را ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهیم تا بتوانیم در عرصه‌های جهانی در این بخش رقابت کنیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهارداشت: ما باید تلاش کنیم از تولید شمش فولادی به طرف تولید فرآورده‌های کیفی و آلیاژی حرکت کنیم تا بتوانیم فروش هر تن فولاد را از ۶۰۰ دلار به ۱۶۰۰ دلار افزایش دهیم و این می‌تواند درآمد‌های زیادی را نصیب کشور کند.

bfc81afe-d288-4463-924c-f4940305892c

 پروژه‌های در دست اقدام

 تقی زاده در ادامه این گفت و گو با اشاره به طرح‌های و پروژه‌های در دست اقدام چادرملو و اقدامات انجام شده در جهت رشد تولید و تلاشهای مستمر برای داخلی سازی تجهیزات و قطعات مورد نیاز عملیات معدنکاران و صنایع فولادی و نیز تامین نیازهای زیر ساختی گفت: برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و ایجاد تحول و دگرگونی در ساختار توسعه، مهمترین اصل اصلاح تفکر مدیریت اقتصادی از دولتی به بخش خصوصی است.

مدیر عامل چادرملو تاکید کرد: اکنون زمانی است که بخش خصوصی بعنوان بازوان عملیاتی به یاری دولت برخیزد و درجهت توسعه و آبادانی، محرومیت‌ زدایی و ایجاد اشتغال حرکت شتابنده ای را آغاز کند.

مدیر عامل چادرملو تصریح کرد: این شرکت در 2 سال اخیر موفق شده است تداوم تولید را هم با اجرای طرح‌های خود تضمین کند. چادرملو توانسته کمبود سنگ خود را با معدن تامین کند و به نفع سهامداران گام بردارد. حتی اگر وام گرفته باشد از همین درآمد پول را پرداخت می‌کند. بنابراین هم مسئولیت اجتماعی انجام دادیم و هم تولید را افزایش دادیم و هم به دولت فشاری تحمیل نکرده‌ایم. این یک اقدام صد درصد برد-برد است چرا که در صورت عدم بهره‌برداری از این معادن هیچ نفعی برای دولت و مردم حاصل نمی شود . مواد معدنی در شرایط فعلی ارزشمند هستند و مشخص نیست تا چند سال آینده که بشر به منابع و مواد جدید جایگزین کانی‌های دست می‌یابد این مواد معدنی ارزش داشته باشد . به جرأت می‌گویم اگر امتیاز بهره‌برداری معادن جدید را مشروط به مشارکت، به شرکت‌های بزرگ و یا کنسرسیومی متشکل از آنها واگذار کنید می‌توان مشکلات کمبود آب و یا هر طرح زیر ساختی را در سیستان و بلوچستان، یزد و اصفهان و... حل کرد .

 تکیه بر دانش‌ روز ،اساس تولید در چادرملو

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پیشگامان ورود به عرصه بومی‌سازی در فرآیند تولید از معدن تا فولاد و از نخستین شرکتهایی است که در سالهای اخیر، داخلی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را با تکیه بر خلاقیت و توانمندی صنعتگران داخلی و شرکتهای دانش بنیان به طور جدی دنبال کرده و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیز انجام داده است .

 تقی زاده از مهم‌ترین اقدامات چادرملو در سال گذشته را تاسیس مرکز نوآوری، تحقیق و توسعه چادرملو در برج فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر عنوان کرد و گفت: با این اقدام عملاً راه را برای بروز و ظهور خلاقیت جوانان مستعد و تحصیل کرده و نیز همکاری تنگاتنگ با مراکز علمی و دانش بنیان را هموار ساختیم چون اعتقاد داریم این همکاری دانشگاه با صنعت، گام عملی و بزرگی است برای نزدیک کردن نگرش‌های آکادمیک و خلاق با نگرش‌های صنعتی و تولیدی، که می‌تواند تحولات عظیمی را در بستر مراکز علمی و تولیدی کشور به ارمغان آورد.

 وی افزود: چادرملو بعنوان شرکت پیشتاز در تلاش است هوشمندسازی خطوط تولید و گسترش فناوری نوظهور همچون پردازشگرهای کلان داده ها، هوشمندسازی سامانه‌‌ها و فرآیند مواد پیشرفته در ساختار تولیدی شرکت را بعنوان رسالتی در جامعه تولیدی و علمی کشور پیاده سازی کند و از شرکت‌های دانش‌بنیان که در عرصه بومی سازی قطعات خاص در کشور فعالیت می‌کنند با اختصاص تسهیلات ویژه حمایت لازم را بعمل می‌آورد .

مدیر عامل چادرملو همچنین انعقاد قرارداد با شرکت فولاد اسفراین، برای بومی‌سازی رولر‌های تجهیز HPGR که در واحد خردایش کنسانتره مورد استفاده و نیازمند برخورداری از دانش بالایی است را از جمله گام‌های عملی در جهت بهره گیری از دانش فنی داخلی عنوان کرد و گفت: با قبول تمامی ریسک‌های آن سرمایه گذاری در این زمینه را آغاز کردیم و امیدواریم این قرارداد که ارزش آن ده‌‌ها میلیارد تومان است امسال به نتیجه برسد و در فرآیند تولید به کار گرفته شود.

 قرارداد ساخت داخل با مس باهنر

وی افزود: یکی دیگر از قراردادهای مهم چادرملو در سال گذشته با شرکت صنایع مس باهنر جهت ساخت باس تیوب‌های مسی است که در ترانسفورماتور کوره قوس الکتریک و کوره پاتیلی فولاد سازی از آن استفاده می‌شود و ساخت این قطعه در این سایز برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.

 تقی زاده در ادامه این مصاحبه گفت: تا کنون بالغ بر 30 هزار قطعه صنعتی در چادرملو بومی سازی شده است به طوریکه در بخش کنسانتره‌سازی بالای 90 درصد قطعات و تجهیزات ساخت داخل است، در کارخانه گندله‌سازی بالای 95 درصد بومی‌ سازی شده است، در کارخانه فولادسازی بالای 80 درصد قطعات بومی‌سازی شده و در کارخانه احیای مستقیم که هنوز نوپا است و دو سال است که بهره‌برداری از آن آغاز شده است حدود 70 درصد قطعات و تجهیزات آن بومی سازی شده است .

 تقی زاده تاکید کرد: ما در بخش مکانیکال نزدیک به 85 درصد از قطعات و تجهیزات را بومی‌سازی کرده‌ایم که پیشرفت قابل قبولی است و به جرات می‌توان گفت که در کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی به صورت انگشت شمار قطعاتی هستند که هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند .

وی افزود: در نتیجه این رویکرد زیر بنایی توانستیم علاوه بر جلو گیری از خروج و صرفه جویی 20 میلیون یورو ارز، زمینه ارتقای دانش فنی متخصصان داخلی را نیز فراهم کنیم .

مدیر عامل چادرملو عمده دلیل مکانیکال بودن قطعات ساخت داخل را ضعف در دانش تولید تجهیزات ابزار دقیق عنوان کرد و افزود: تجهیزات ابزار دقیق از صنایع هایتک در جهان به شمار می‌رود و فناوری تولید بخشی از قطعات آن انحصارا در اختیار برخی از شرکت‌های بزرگ جهان قرار دارد.

 از طرفی ساخت و تولید برخی از این تجهیزات با ریسک بالایی همراه است و نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است، با این وجود تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به این عرصه توانسته‌اند ساخت قطعاتی همچون سطح سنج و لول سنج را در داخل کشور آغاز کنند.