پنج سال کار شبانه‏ روزی برای ایجاد اولین فرانچایز اصولی

برای شروع، لطفاً تعریفی تخصصی از مفهوم فرانچایز و مکانیزم عمل آن ارائه فرمایید.

به نظر من، فرانچایز، یعنی اجاره کردن موقت یک دانش فنی. به این معنا که یک شرکت مادر، مجموعه‌ای از تجربیات، دانش، مهارت و مطالعات بازار سنجی و نتایج آزمون‌وخطاها و ظرفیت‌های پشتیبانی خود را به‌عنوان یک بستر آماده بهره‌برداری در اختیار سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به شروع کسب‌وکاری تضمین‌شده هستند، قرار می‌دهد. برای مثال، هوپو، به‌عنوان یک شرکت مادر، در حوزه خدمات آرایشی و بهداشتی، بستری را فراهم کرده تا صاحبان سرمایه‌های کوچک بتوانند با خیال راحت، یک واحد کسب‌وکاری مطمئن برای خود ایجاد کنند. تیم مطالعاتی و اجرایی ما به مدت پنج سال کار فنی فشرده انجام داده تا به‌صورت علمی، تمام مسائل یک کسب‌وکار موفق و ریسک‌ها را بررسی کرده و مدلی قابل‌اتکا و تضمین‌شده از کسب‌وکار در یک حوزه بکر را ارائه کند. این مدل کسب‌وکار اگرچه در دنیا سابقه‌ای طولانی دارد؛ اما برای اولین بار در ایران به‌صورت اصولی در حال پیاده‌سازی است.

اما مجموعه‌های زنجیره‌ای که سال‌هاست در ایران فعالیت می‌کنند، نیز ادعای فرانچایز بودن دارند. نظرتان دراین‌باره چیست؟

با اتکا به تجربه هوپو و مطالعات انجام‌شده باید بگویم سیستمی که در ایران به‌عنوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کند از دیدگاه تخصصی فرانچایز محسوب نمی‌شود. به این خاطر است که می‌گوییم: فرانچایز یعنی اجاره دانش فنی شرکت مادر! یعنی اجاره زیرساخت‌های آن؛ از مجموعه استانداردهای آموزشی گرفته تا باشگاه مشتریان، اصول مشتری مداری، استانداردسازی‌ها، شیوه‌های تبلیغاتی، مرکز تماس، تأمین تخصصی مواد اولیه و... که با صرف زمان و سرمایه هنگفتی مهیا شده و به کسی که به دنبال کسب‌وکاری قابل‌اعتماد با سرمایه محدود می‌گردد، اجاره داده می‌شود. ما، در هوپو چنین زیرساخت استانداردی را بر اساس معیارهای بین‌المللی تعریف کرده‌ایم و حالا این سیستم، بادانش فنی و زیرساخت قوی با لایسنس معتبر آماده جذب و هدایت سرمایه‌هایی است که درآشفته بازار امروز از حوزه‌ای به حوزه دیگر سرگردان هستند. این سیستم پتانسیل بالایی برای رونق کسب‌وکارها، ایجاد مشاغل و گردش مالی بالا دارد. البته ما در ایران نشان‌های تجاری فراوانی داریم که کارشان ارزشمند است، مخصوصاً که الآن نوعی یکدلی و عزم جمعی برای اشتغال‌زایی لازم است. یکی از هدف‌های مهم من هم که شبانه‌روز برای آن کار می‌کنم اشتغال‌زایی است.

به گردش مالی اشاره کردید، ظرفیت صنعت فرانچایز و حوزه خدمات آرایشی و بهداشتی در کشورهای مختلف چقدر است؟

صنعت فرانچایز در دنیا گردش مالی عظیمی دارد. این صنعت حتی در کشور ترکیه سالیانه ۴۵ میلیارد دلار گردش مالی دارد. در آمریکا که کشور فرانچایز‌هاست، صنعتی یک تریلیون دلاری است با ۱۰ میلیون نفر ایجاد شغل و ایجاد ۲۰۰ هزار شغل سالیانه. در صنعت آرایشی و بهداشتی که بخش عمده آن در قالب فرانچایز است، در سال ۲۰۱۹ گردش مالی ۶۴ میلیارد دلاری را در جهان شاهد بودیم. این رقم‌ها را با بودجه سالیانه کشورمان، مقایسه کنید تا عظمت این حوزه و پتانسیل‌های نهفته در آن را متوجه شوید. امروزه تجارت و رقابت در کشورهای بزرگ دنیا بیشتر در این است که نه‌فقط محصولات، بلکه فرانچایزهایشان را صادر کنند؛ اما متأسفانه، باوجود منافع زیاد فرانچایز برای ما، این صنعت حجم کمی از اقتصاد ایران را در برمی‌گیرد و تا بلوغ آن فاصله‌ بسیاری داریم. البته ضعف سیاست‌گذاری و نبود حمایت دولتی برای کارآفرینی در حوزه فرانچایز و ضعف در هدایت سرمایه‌های خرد به سمت آن، بزرگ‌ترین دلایل عدم رشد صنعت فرانچایز در ایران است.

به‌طور خلاصه، چه توجیه کلی برای افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت فرانچایز وجود دارد؟

کار‌آفرینی در مدل‌های سنتی، با ریسک همراه است و یک کارآفرین برای کاهش ریسک لازم است سال‌ها به تحقیقات بازار بپردازد و سپس با شناسایی دقیق مخاطب و رقبا، اقدام به سرمایه‌گذاری کند تا ریسک را کم کند. اخیراً سرعت تحولات اقتصادی به حدی بالاست که نتایج تحقیقات بازاریابی و طرح‌های تجاری معمولاً چند ماه بعد هم قابل‌اتکا نیستند. به این خاطر بیشتر کسب‌وکارها هرگز به وضعیت ثبات نمی‌رسند و شکست می‌خورند و یا زمان زیادی صرف آزمون‌وخطا می‌کنند. به این خاطر سرمایه‌گذاری در صنعت فرانچایز روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیداکرده و به‌تدریج به یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در جهان تبدیل می‌شود.

هوپو hoopoe، برای اولین بار در ایران استانداردهای فرانچایز روز دنیا را در چهارکتاب جامع تدوین کرده که راهنمایی جامع برای سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی، مدیریت و ارائه‌ خدمات در بالاترین سطح است. با توجه به این مورد بفرمایید چرا فرانچایز «هوپو» بهترین مرجع سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار سود‌آور است؟

بله. برای اولین بار است که تمامی مراحل راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار موفق به‌صورت جامع فرموله و به‌صورت قدم‌به‌قدم تدوین‌شده و ازاین‌جهت، ایران در صنعت فرانچایز جهان، امروز صاحب یک استاندارد کامل و جامع است؛ بنابراین هوپو نماد موفقیت کسب‌وکارهای ایرانی در عرصه‌ برندینگ است که با ارائه مدل برد-برد، رابطه‌ای موفق بین برند، نمایندگی و مشتری را تدوین کرده است. در مدل استانداردشده‌ فرانچایز هوپو، هر نمایندگی با تکیه‌بر دانش، تجربه، توان، نیروی فنی، اجرایی و تبلیغات و روابط عمومی برند هوپو و گروه شانا تجارت کاسپین می‌تواند بدون دانش فنی درزمینه صنعت آرایشی و بهداشتی صاحب یک کسب‌وکار شود و با استفاده از چهارکتاب جامع آموزش‌ها و همراهی برند هوپو، تمامی مراحل صفرتا صد راه‌اندازی و موفقیت را طی کند و تقریباً در مدت یک سال سود حداقل ۱۰۰ درصدی داشته باشد.

4 copy