اما با توجه به گذشت بیش از یک دهه از تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای در مناطق آزاد، مقایسه پتانسیل‌ها و عملکرد شرکت‌‌هادراین مناطق،  نشانگر آن است که باوجود سهولت بیشتر در فضای کسب و کار برخورداری از انواع مزایا، نتوانسته‌اند از نظر عملکردی پیشتازی ملموسی نسبت به شرکت‌های سرزمین اصلی داشته باشند. آنچه به عنوان  یکی از عوامل مهم در به وجود آمدن این شرایط  در کنار مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر فضای کسب‌وکارها در این مناطق بیان می‌شود، فعالیت شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی دراین مناطق است.

علی اکبر اکرامی، مدیرعامل شرکت بیمه امید در این خصوص در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، تاسیس شعب و دفاتر نمایندگی شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی در مناطق آزاد را یکی از مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های موجود شرکت‌های فعال در مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: باتوجه به بزرگ‌بودن شرکت‌های فعال در سرزمین اصلی و گسترده بودن فعالیت، این مهم عرصه فعالیت را برای شرکت‌های کوچک فعال در مناطق آزاد که از سرمایه کمتری برخوردارند و درپذیرش ریسک ناتوان‌تر هستند، تنگ کرده و به نوعی یک رقابت نابرابر را برای فعالیت ما ایجاد کرده است.

به گفته وی، مناطق آزاد به دلیل وسعت کمتر، از بازار محدودتری نسبت به سرزمین اصلی برخوردار هستندو حضور شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی در این مناطق می‌تواند سهم بیمه‌گری بیمه‌های فعال در این مناطق را کاهش و ریسک آنها را بالا ببرد. وی  تصریح کرد: بیمه مرکزی با محدود کردن فعالیت شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی در این مناطق نقش بسیار بسزایی در بهبود عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای مناطق آزاد دارد، ازاین رو خواسته ما این است که بیمه مرکزی جلوی فعالیت شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی را در این مناطق بگیرد.

مدیرعامل شرکت بیمه امید خاطرنشان کرد: باید بپذیریم ظرفیت بیمه‌ای مناطقی مثل ماکو، جلفا یا قشم که  بازار بسیار کوچکی دارند در حدی نیست که هم بیمه‌های مناطق آزاد بتوانند در آن فعالیت کنند هم بیمه گران سرزمین اصلی در این مناطق جذب پرتفو کنند، اما این وضعیت دراین مناطق حاکم است و حتی رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که با مسوولان بیمه مرکزی و مدیران این شرکت‌ها داشته‌ایم،  به نتیجه نرسیده است.وی با اشاره به این موضوع که شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی به دلیل بزرگ بودن و گستردگی فعالیت، توانسته‌اند بخش زیادی از پرتفوی شرکت‌های فعال در مناطق آزاد را جذب کنند، تاکید کرد: شرکت‌های بیمه فعال در مناطق آزاد نمی‌توانند با این شرکت‌ها رقابت کنند و این موضوع یک رقابت نابرابر ایجاد کرده است. درحال حاضر همان هشت منطقه آزاد برای شرکت‌های بیمه‌ای مناطق آزاد باقی می‌ماند که آن هم به دلیل ورود شرکت‌های بیمه سرزمین اصلی با محدودیت زیادی مواجه شده است.

اکرامی ‌معتقد است: از آنجایی که نقش بیمه مرکزی در کنترل این وضعیت بسیار حائز اهمیت است، دراین راستا این نهاد ناظر باید  به شکل دستوری، ورود شرکت‌های بیمه سرزمین اصلی را به این مناطق محدود کند، چون ادامه این روند به فعالیت این دسته از شرکت‌های بیمه آسیب خواهد زد.

وی تصریح کرد: برای بهبود این وضعیت، بیمه مرکزی این امکان را فراهم کرده تا شرکت‌های بیمه‌گر مناطق آزاد با انجام افزایش سرمایه بتوانند در سرزمین اصلی فعالیت داشته باشند که دراین راستا شرکت بیمه امید در حال طی این فرآیند است تا بتواند سرمایه شرکت را به ۱۵۰۰میلیارد ریال برساند.

اکرامی ‌با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی و مهم شرکت بیمه امید، افزایش سرمایه شرکت و فعالیت در سرزمین اصلی است، افزود: در این مسیر در تلاش هستیم سرمایه شرکت را از محل تجدید ارزیابی‌های دارایی ثابت افزایش داده و طبق برنامه پیش‌بینی شده در سال‌جاری کارهای مطالعاتی و تغییر اساسنامه و مجمع فوق‌العاده شرکت برای ورود به بازار فرابورس را به سرانجام برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سرمایه شرکت ۴۵۱  میلیارد ریال است افزود: تلاش داریم از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، سرمایه شرکت را در گام نخست به هزارمیلیارد ریال و در گام بعدی از محل فروش بخشی از سهام شرکت در فرابورس آن را به ۱۵۰۰میلیارد ریال افزایش دهیم تا بتوانیم مجوز فعالیت در سرزمین اصلی را دریافت کنیم .

اکرامی تصریح کرد: از آنجایی که شرکت‌های سرزمین اصلی مجاز به فعالیت در مناطق آزاد هستند، اما شرکت‌های بیمه مناطق آزاد مجاز به فعالیت در سرزمین اصلی نیستند، این وضعیت، ادامه فعالیت شرکت‌های مناطق آزاد را بسیار سخت کرده است. از این رو شرکت بیمه امید با جدیت به دنبال دریافت مجوز فعالیت شرکت در سرزمین اصلی است تا بتواند از این طریق فعالیت خود را توسعه و سهمش  را در بازار بیمه‌ای افزایش دهد.