واگذاری املاک تملیکی و مازاد و خروج بانک از بنگاه‌داری

واگذاری دارایی‌های راکد به‌ویژه در بخش املاک تملیکی و مازاد؛ به‌طوری‌که عملکرد بانک در تعیین تکلیف اموال تملیکی در پایان سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بالاتر از برنامه تعهدی و به ترتیب برابر با  ۱۴۰ و ۱۱۲ درصد بوده است.  تا پایان آذر ۹۹ نیز ۸۱ درصد از برنامه واگذاری بانک محقق شده است. درمجموع ارزش دارایی‌های راکد واگذارشده بانک از سال ۹۶ تا پایان سه‌ماهه سوم ۹۹ بالغ‌بر ۱۶۲۲۹ میلیارد ریال است. باهدف خروج بانک از بنگاه‌داری ، تاکنون ۱۳ درصد از سهام شرکت سیمرغ از شرکت‌های تابعه بانک به مبلغ ۲۵۵۴ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار عرضه‌شده است. فعالیت شرکت کشت و صنعت کارون پس از سال‌ها زیان دهی، به سطحی مطلوب ارتقاءیافته و شرکت به سود عملیاتی قابل‌توجهی دست‌یافته است. این تحول مهم به همراه اصلاح ساختار سرمایه شرکت، راه را برای موفقیت درفروش این طرح بزرگ هموار کرده است. مقرر است با اصلاح ساختار سرمایه، سهام آن از طریق فرابورس عرضه شود.

صدور کشاورز کارت

کشاورز کارت برای تأمین نقدینگی برای فصل کاشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: به ازای هر هکتار زراعت دو میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و سقف در نظر گرفته‌شده برای پرداخت تسهیلات از طریق «کشاورز کارت»، ۲۰ میلیون تومان است. نرخ تسهیلاتی که از طریق این کارت پرداخت می‌شود، ۱۲ درصد در سال و مدت بازپرداخت یک‌ساله بوده که در مقایسه با نرخ تسهیلات عادی یعنی ۱۸ درصد، نرخ مناسبی است. یادآور می‌شود  این کارت ابزاری برای پرداخت الکترونیک در پایانه‌های فروشگاهی خاص و مراکز عرضه نهاده‌ها مانند کود و سم است.

سامانه بازار گاه

طراحی، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از سامانه کشوری  بازار گاه (سامانه مدیریت و عرضه نهاده‌های کشاورزی) که در حال حاضر ۴۰۷۵۳ کاربر داشته و تا آخر آذرماه ۱۳۹۹ ، ۹۳۲۳هزار تن نهاده به ارزش ۱۸۲ هزار میلیارد ریال در این سامانه معامله‌شده است. همچنین رسوب منابع ۶ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۳۹۹ برابر با ۳۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

اجرای طرح تحول دیجیتال

 در این راستا بانک کشاورزی به‌منظور بررسی چگونگی استقرار نظام دیجیتال به بررسی اولویت‌ها، رویکرد، جهت‌گیری، پتانسیل‌ها، الزامات و چالش‌ها پرداخته  و برنامه‌ریزی برای استقرار نظام دیجیتال در این بانک را با تهیه مقدمات تدوین نقشه راه و سند راهبردی آغاز کرده است. استقرار نظام دیجیتال در بانک کشاورزی به معنای تحول گسترده خدمات بانکی و به‌روزرسانی پویای خدمات و محصولات متناسب با پدیده‌های عصر دیجیتال است که تأثیر بسزایی بر تسریع و تسهیل فرایندهای مالی و بانکی، رضایتمندی مشتریان، توانمندسازی کارکنان و افزایش چابکی سازمان، کاهش نیاز مشتریان به مراجعه حضوری به شعب و درنتیجه کاهش معضلات تردد شهری، آلودگی هوا، مصرف سوخت و انرژی و ... خواهد داشت.