راه‌آهن مستقل

به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که در منطقه وجود داشت، موضوع حمل‌ونقل غلات بود که ظرف مدت سه ماه و با یک کار فشرده با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایستگاه کوریجان اقدام به ساخت سیلو برای ذخیره‌سازی و حمل غلات کردیم که این سیلو می‌تواند در سال ۳۰۰ هزار تن غلات را حمل کند و از همدان به تمامی مراکز استان‌هایی که به شبکه ریلی متصل هستند، منتقل کند. علاوه بر این در فاز دوم سایت تخلیه و بارگیری غلات می‌تواند مرکز تخلیه نهاده‌های دامی و غلات وارداتی از بنادر جنوبی به غرب کشور باشد.

راه‌آهن غرب از کیلومتر ۵۲ و از ایستگاه جدایش اداره کل راه‌آهن تهران تا ایستگاه همدان به طول ۲۵۰ کیلومتر و از ایستگاه همدان تا ایستگاه سنندج ۱۵۰ کیلومتر و با احتساب ۱۰۰ کیلومتر خطوط ایستگاهی به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد. لازمه پشتیبانی و مدیریت این ۵۰۰ کیلومتر خط آهن ایجاب می‌کرد یک راه‌آهن مستقل در غرب کشور با توجه به حجم عملیات و برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی مسافر و حمل بار منطقه، به صورت مستقل عمل کند.

خط آهن همدان-سنندج در حال احداث است که در فاز اول شامل هفت ایستگاه خواهد بود. این ایستگاه‌ها تا پایان خرداد سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. زیرسازی این مسیر به اتمام رسیده و روسازی آن توسط پیمانکار در دو جبهه آغاز شده و از سمت سنندج به صورت دستی و از سمت همدان به صورت مکانیزه و با جرثقیل و تجهیزات آغاز شده است. این خط آهن در سال‌های آینده به سمت مرز باشماق ادامه پیدا کرده و یک مرز دیگر به مرزهای ریلی کشور اضافه خواهد شد.

علاوه بر اینکه راه‌آهن سنندج در حال احداث است، از ایستگاه موجود همدان به فاصله ۵/ ۱۳ کیلومتر در حال انجام زیرسازی و روسازی از طریق پیمانکار بوده و ایستگاه موجود به ایستگاه داخل شهر متصل خواهد شد. این ایستگاه داخل شهر به صورت اختصاصی برای بخش مسافری خواهد بود. جانمایی و طراحی ایستگاه داخل شهر قرار است تا پایان بهمن‌ماه سال ۹۹ از طریق مشاور پروژه ارائه شود. همزمان با این طرح پروژه همدان-ملایر نیز از طریق پیمانکار در قالب دو قطعه به طول ۷۰ کیلومتر در حال انجام است. با تکمیل آن حلقه آخر کریدور غرب کشور برای اتصال به کریدور شمال-جنوب انجام خواهد شد و راه‌آهن همدان علاوه بر اتصال از طریق جدایش به منطقه تهران از طریق اتصال به خط همدان-ملایر به کریدور شمال-جنوب هم متصل خواهد شد. پروژه همدان-ملایر در سال ۱۴۰۰ افتتاح  خواهد شد.

همچنین برای اتصال مراکز بار و صنعتی به خطوط ریلی در راه‌آهن ناحیه غرب کشور، فراخوانی به شرکت‌ها، مراکز بار، معادن و کارخانه‌های منطقه دادیم تا آنها را به وسیله خطوط آنتنی به شبکه ریلی متصل کنیم. پیگیر این موضوع هستیم و چند درخواست هم در این زمینه داریم، مانند کارخانه‌های آرد و سیلوهای گندم، کارخانه‌های سیمان، شهرک صنعتی بوعلی و پتروشیمی هگمتان که در فاز مطالعه قرار دارند و در سال آینده به مرور به مرحله اجرایی خواهند رسید. علاوه بر این بستری را برای بارگیری غلات، سیمان، کلینکر سیمان و سنگ‌آهن و کنسانتره در ایستگاه‌های همدان، کوریجان و امیرآباد در فاز اول و در فاز دوم ایستگاه‌های تجرک-ساوه و شهدای پرندک فراهم کرده‌ایم.

به‌طور کلی برنامه‌های توسعه‌ای در ناحیه راه‌آهن غرب عبارت است از:

۱- افتتاح محوطه و سیلوی اختصاصی ایستگاه کوریجان برای بارگیری سالانه ۳۰۰ هزار تن غلات و تخلیه صد هزار تن نهاده‌های دامی که این محوطه اختصاصی در آذرماه سال جاری افتتاح می‌شود.

۲- بهره‌برداری از محوطه اختصاصی ایستگاه همدان در آذرماه به منظور بارگیری ۳۰۰ هزار تن کنسانتره در فاز اول و یک میلیون تن در فاز دوم

۳- اجرای عملیات بارگیری سیمان و کلینکر از ایستگاه امیرآباد

۴- افتتاح راه‌آهن همدان-سنندج در سال ۱۴۰۰

۵- افتتاح ایستگاه مسافری داخل شهر در سال ۱۴۰۰

۶- افتتاح راه‌آهن همدان- ملایر در سال ۱۴۰۰

به منظور افزایش بهره‌وری برنامه‌ریزی دقیق جهت استفاده بهینه از ناوگان و لوکوموتیو بر اساس شاخص‌های ابلاغی تدوین شده و اداره کل راه‌آهن غرب با رقم ۸۳۴ درصد مثبت بهترین عملکرد را در بهره‌وری لوکوموتیو و تن کیلومتر خالص و ناخالص حمل‌شده در میان ۲۱ منطقه دارد. همچنین با حرکت کاملاً برنامه‌ریزی‌شده ضمن آموزش به پرسنل خط و سیر حرکت و شناسایی نقاط بحرانی ظرف دو ماه به وسیله دستگاه زیرکوب و رگلاتور تمامی مشکلات خطی رفع شده و تقلیل سرعت‌های موردی در راستای ارتقای ایمنی برچیده شد.

از لحاظ تن کیلومتر مبدأ-مقصد که ملاک محاسبه درآمد حمل‌ونقل بار است، سال گذشته این رقم ۶۳۲۵ هزار بوده که امسال رقم فوق به ۱۰۲۹۰ هزار افزایش داشته و ۶۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بخش مسافری نیز هر روز به سمت ایستگاه‌های تهران و مشهد اعزام قطار داریم. هر روز یک رام قطار به سمت مشهد و یک رام هم از سمت مشهد به سمت همدان

 قطار داریم.

Untitled-1