تحقق حاشیه 20 درصدی سود فولاد بافت تا پایان سال

از جمله دغدغه‌های دیگر این واحد، تامین انرژی و گران شدن احتمالی حامل‌های انرژی است که می‌تواند سوددهی این واحد صنعتی را متاثر از خود کند.

حاشیه سود در زنجیره فولاد یکسان نیست 

معاون اقتصادی احیاء استیل فولاد بافت کرمان درباره هزینه‌های این واحد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: شرکت احیاء استیل فولاد بافت کرمان در بیستم خرداد 1394 در کرمان به ثبت رسید. این واحد نخستین محصول خود را در اول فروردین سال 1398تولید کرد. در سال 1398 نیز قادر شد به 70 درصد ظرفیت خود دست پیدا کند. با تدابیری اندیشده شد، امیدواریم که به ظرفیت صد درصدی تولید خود دست پیدا کنیم. در نیمه نخست سال به اهداف تولید خود دست یافته و براساس برآوردها نیز تا پایان سال رسیدن به ظرفیت سالانه امکان‌پذیر خواهد بود. 

علیرضا مهرمنش در زمینه قیمت در زنجیره فولاد و مشکلات آن توضیح داد: مهم‌ترین موضوع در زمینه قیمت‌گذاری در چرخه فولاد، نحوه قیمت‌گذاری شمش است. قیمت‌گذاری در فولاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌شود و ملاک شمش فولاد خوزستان در سامانه کدال بورس کالاست. بر این اساس میانگین قیمت فولاد، نرخ شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته می‌شود که مبنای قیمت‌گذاری برای کنسانتره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گندله و آهن اسفنجی نیز قرار می‌گیرد. براساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، آهن اسفنجی 50 درصد قیمت شمش فولادی، گندله 5/ 23 درصد شمش فولادی و کنسانتره نیز حدود 16 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است.

وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر مشکل ما این است که حاشیه سود در زنجیره یکسان نیست. در حقیقت بیشترین حاشیه سود متعلق به شرکت‌های تولیدکننده شمش و اسلب است و بین 30 تا 35 درصد حاشیه سود به این شرکت‌ها اختصاص می‌یابد، در صورتی که آهن اسفنجی‌ها در بهترین حالت سالانه 20درصد سود می‌برند. این موضوع نشان می‌دهد که این حاشیه سود به صورت متوازن تقسیم نشده است، از این‌رو سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل دارند که به سمت واحدهای تولید شمش بروند، این در حالی است که در تمام زنجیره به یک اندازه باید سرمایه‌گذاری انجام گیرد تا خللی به کل این زنجیره وارد نشود. 

معاون اقتصادی احیاء استیل فولاد بافت کرمان در ادامه تاکید کرد: باید ملاک قیمت‌گذاری عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد، باشد. در حال حاضر واحدهای آهن‌اسفنجی می‌توانند محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، اما باید براساس قیمت شمش فولاد خوزستان قیمت‌گذاری کنند که این موضوع حاشیه سود این واحدها را کاهش می‌دهد. 

مهرمنش در ادامه با اشاره به راهکارهایی در زمینه تعادل در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد عنوان کرد: اگر بتوان براساس عرضه و تقاضا بازار را به پیش برد، تعادل در این بازار ایجاد خواهد شد. هم‌اکنون در زنجیره فولاد تنها شمش فولاد در بورس کالا عرضه می‌شود، اما گندله و آهن اسفنجی به دلیل سیاست‌های دولت، وارد این بازار نشده‌اند و اگر امکان اصلاح آن وجود داشته باشد، می‌تواند روند این بازار را بهبود ببخشد. 

وی در پاسخ به این پرسش که شما که تولیدکننده آهن اسفنجی هستید با همین فرمول قیمت‌گذاری مواد اولیه خود را تهیه می‌کنید، گفت: مواد اولیه آهن اسفنجی گندله است که براساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت هر ساله سهمیه شرکت‌ها را تعیین می‌کند، مواد اولیه مورد نیاز ما نیز از سوی دولت تعیین می‌شود. ما برای تولید 800هزار تن آهن اسفنجی یک میلیون و 160 هزار تن گندله نیاز داریم که براساس نیاز خود آن را به وزارتخانه اعلام کرده‌ایم و سهمیه ما از سوی شرکت‌های مختلف تامین می‌شود که برای نمونه بخشی از آن از گل‌گهر و بخشی از سوی هلدینگ میدکو و سایر شرکت‌های دیگر تامین می‌شود. 

معاون اقتصادی احیاء استیل فولاد بافت کرمان با اشاره به قیمت گندله عنوان کرد: قیمت گندله 5/ 23 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است. تولیدکنندگان گندله نیز دارای حاشیه سود مطلوبی نیستند و حاشیه سود بیشتر به انتهای زنجیره می‌رسد. این حاشیه سود کم هم برای واحدهای کنسانتره‌سازی و هم گندله‌سازی و هم برای واحدهای احیای مستقیم است؛ در حالی که اگر گندله را با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانیم، آهن اسفنجی را نیز به قیمت مناسب‌تری می‌توانیم به فروش برسانیم. موضوع آن است که اگر بستر رقابتی سالمی وجود داشته باشد این حاشیه سود می‌تواند در تمام زنجیره تقسیم شود و امیدواریم که تصمیم‌های صحیحی در این زمینه گرفته شود تا مشکلات میانی زنجیره تولید فولاد نیز برطرف شود. 

چالش‌های اقتصادی تامین مالی فاز دوم فولاد بافت 

فاز نخست واحد احیاء استیل فولاد بافت کرمان با سختی‌های فراوان و با همت نیروهای داخلی به پایان رسید. فاز دوم در آغاز کار و قرار است که طی 28 ماه به پایان برسد. مهرمنش با اشاره به چالش‌های مالی که بر سر راه فازهای توسعه‌ای فولاد بافت وجود دارد، گفت: در بحث اقتصادی اگر بخواهیم قیمت تمام‌شده یک کیلو آهن اسفنجی را در نظر بگیریم، 84 درصد بهای تمام‌شده آن به مواد اولیه و گندله اختصاص دارد، از این‌رو اگر نتوانیم به‌موقع گندله مورد نیاز خود را تامین کنیم، بهای تمام‌شده محصول ما افزایش پیدا می‌کند و به حاشیه سود مورد نظر نخواهیم رسید. 

هزینه‌های انرژی و احتمال افزایش ناگهانی بهای گاز

معاون اقتصادی احیاء استیل فولاد بافت کرمان در ادامه خاطرنشان کرد: مابقی بهای تمام‌شده که حدود 16درصد است، مربوط به هزینه‌های تبدیل گندله به آهن اسفنجی است. مهم‌ترین بخش این 16درصد مربوط به قیمت حامل‌های انرژی است، زیرا گاز به عنوان خوراک اصلی ما به‌شمار می‌رود که در فرآیند تبدیل گندله به آهن‌اسفنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته شاهد بودیم که به یکباره قیمت گاز دقیقا دو برابر شد، البته بهای آب و برق نیز گران شد، اما در زمینه آب با مشکلی روبه‌رو نیستیم و از طریق سد آب مورد نیاز خود را تامین کرده‌ایم. در زمینه برق نیز دولت به واحدها برای وارد شدن به بورس انرژی فشار آورد که هم‌اکنون ما نیز از طریق بورس انرژی برق مورد نیاز خود را خریداری می‌کنیم و همین موضوع سبب شده که 30 درصد هزینه‌های برق ما کاهش پیدا کند. اما در زمینه گاز نگران افزایش ناگهانی قیمت‌ها هستیم و این موضوع می‌تواند روی بهای تمام‌شده محصول ما بسیار تاثیر بگذارد. 

مهرمنش به هزینه‌های حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت:‌ از ابتدای امسال شاهد افزایش دو برابری قیمت در حوزه حمل و نقل بوده‌ایم، البته این روند افزایش قیمت‌ها ادامه دارد و می‌تواند برای ما مخاطره‌آمیز باشد. امیدوار هستیم که این موضوع نیز مدیریت شود. 

حاشیه سود فولاد بافت در سال نخست تولید 

معاون اقتصادی احیاء استیل فولاد بافت کرمان با اشاره به حاشیه سود این واحد خاطرنشان کرد: در سال نخست ما با پر کردن ظرفیت 70 درصدی مجموعه تا پایان سال 1398 به 12 درصد حاشیه سود دست یافتیم. در سال 1399 در نیمه نخست سال، وضعیت تولید و فروش به نسبت خوب بود و ما قادر شدیم که به 18 درصد حاشیه سود دست پیدا کنیم که با تدابیر هیات‌مدیره و مدیرعامل تا پایان سال می‌توانیم به 20 درصد حاشیه سود برسید. در کل حاشیه سود مجموعه روند خوبی را سپری می‌کند و امیدواریم که این روند ادامه‌ داشته باشد. 

مهرمنش ادامه داد: در آبان سال‌جاری نیز براساس تصمیم هیات‌مدیره و مجمع برای واحد احیای مستقیم شماره2 با ظرفیت 800 هزار تن افزایش سرمایه در نظر گرفته شد. در حال حاضر تمرکز ما بر تامین منابع مالی است که طی 28 ماه این واحد را نیز وارد مدار تولید کنیم تا زمینه‌ساز اشتغال بیشتر شود. 

برآورد 100 میلیون یورویی برای فاز دوم فولاد بافت

معاون اقتصادی احیاء استیل فولاد بافت کرمان در پاسخ به این پرسش که برای فاز دوم به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز است و چه میزان از آن ریالی و چه میزان آن به صورت ارزی است، گفت: برای واحد احیای مستقیم شماره2 حدود 100 میلیون یورو برآورد کرده‌ایم که اگر حدود 35 هزار تومان را معادل یک یورو در نظر بگیریم، نزدیک 35هزار میلیارد ریال سرمایه مورد نیاز است. هم‌اکنون براساس سیاست‌هایی که در پیش‌رو در نظر گرفته‌ایم، 22 هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه داده‌ایم که از محل آورده سهامداران طی سه سال است و مابقی آن از طریق مطالباتی سهامداران و سود حاصل از فاز یک از سود آهن‌اسفنجی به‌دست می‌آید. پیش‌بینی ما این است که در سال نخست نزدیک به 10 هزار میلیارد ریال نقدینگی برای شروع پروژه مورد نیاز باشد که تا پایان امسال این میزان نقدینگی تزریق می‌شود و پروژه آغاز خواهد شد. برای سال‌های 1400 و 1401 با توجه به حاشیه سودی که ایجاد می‌شود، مشکلی نداریم و می‌توانیم از طریق مطالبات سهامداران پروژه را به ثمر برسانیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر فاینانس مورد نظر برقرار شود، اینکه در چه زمانی و در کدام بخش قصد استفاده آن را خواهید داشت، گفت: برای تامین مالی احیای مستقیم شماره2 نمی‌توانستیم منتظر فاینانس چین باقی بمانیم، از این‌رو تصمیم گرفتیم که از طریق منابع داخلی اقدام کنیم. البته فاینانس را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد و امیدوار هستیم که هر چه سریع‌تر بانک مرکزی نیز این موضوع را پیگیری کند تا اگر این فاینانس برقرار شد، حداقل آن را در پروژه گندله‌سازی به‌کار بگیریم و سریع‌تر این واحد را نیز به چرخه تولید اضافه کنیم. 

6665 copy