استراتژی مالی

دامنه فعالیت صندوق تعاون محدود به شرکت‌های تعاونی در سراسر کشور بود که با تغییرات صورت‌گرفته در اساس‌نامه، چتر حمایتی صندوق جدید شامل شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد کارآفرین و اشتغال مناطق محروم و روستایی و بخش خصوصی نیز می‌شود. سرمایه اولیه صندوق ۱۲۰۰ میلیارد ریال بود که در مردادماه ۱۳۹۹ به ۱۶۵۰ میلیارد ریال ارتقا یافت. اساس‌نامه، صندوق را موظف کرده با جلب همکاری دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و موسسات مالی داخلی و خارجی فعالیت‌های خود را در موضوعاتی چون تضمین اعتبارات، تعهدات، مطالبات و سرمایه‌گذاری‌ها، تضمین اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها و ارزیابی و تحلیل ریسک برای تعاونی‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط و کارآفرینان پیش ببرد. بر این اساس، مجموعه صندوق در تلاش است تا با ارائه محصولاتی چون ضمانت‌نامه‌های اعتباری جهت تضمین اصل و سود تسهیلات، ضمانت‌نامه‌های معاملات جهت رونق غیرتورمی و معامله بین شرکت‌ها، اجرای تامین مالی خرد تضمین‌شده به جهت سرمایه‌گذاری با استفاده از سرمایه خرد مردمی و کمک به ایجاد شرکت‌های تعاونی خطرپذیر (VC)، شتاب‌دهنده و مراکز نوآوری در بخش تعاون، اهداف خود را محقق کند. محدوده فعالیت صندوق سراسر کشور است و مرکز آن در تهران واقع شده و با شبکه‌ای بالغ بر ۸۵ نمایندگی در مراکز استان به خدمت‌رسانی به حوزه اقتصادی و بخش تعاون کشور مشغول است.

طی سال‌های اخیر، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، با عملکرد رو به رشد خود سهم قابل توجهی در تولید و ایجاد اشتغال در کشور داشته است. به گونه‌ای که در سه بخش خدمات و بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی با رشد حدود ۳۰۰درصدی، مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه‌های صادره در سال ۱۳۹۲ به ۳۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است. به‌طوری که از سال ۱۳۸۹ تاکنون، این صندوق به صورت انباشته بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه، برای مجموعه‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی و خدماتی و بازرگانی در تمام کشور صادر کرده است. ویژگی مهم این ضمانت‌نامه‌ها، سطح بالای پذیرش ریسک توسط صندوق در قالب دریافت وثایق ملکی با درصد پایین نسبت به بانک‌ها و موسسات مالی (متوسط ۳۰ درصد مبلغ ضمانت‌نامه) و مابقی با اخذ ضامن معتبر است. اهمیت این ویژگی در این است که یکی از اصلی‌ترین موانع اعطای تسهیلات اعتباری به شرکت‌ها و تعاونی‌ها نداشتن وثایق کافی و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری برای این بنگاه‌هاست. همچنین به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، صندوق مشارکت و حضور موثری برای اعطای تسهیلات در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت داشته است.

این صندوق بر اساس ماده ۵ اساس‌نامه، برای کمک به ایجاد و توسعه شرکت‌های تعاونی ضمانت سرمایه‌گذاری در چارچوب قانون بخش تعاونی اقتصاد کشور، شرکتی با عنوان تعاونی خدمات ضمانت سرمایه‌گذاری تاسیس کرده که در چهار حوزه: ۱- توسعه بازار خدمات ضمانت و صدور انواع ضمانت‌نامه‌های تسهیلات بانکی، معاملات تعاونی‌ها و تعهدات پرداخت، ۲- ایجاد و مدیریت بازار مجازی بخش تعاونی جهت توسعه تعاملات شبکه‌ای، ۳- تامین مالی و توسعه بازار خدمات بیمه بخش تعاونی و ۴- ایجاد مرکز رشد بخش تعاون و کارآفرینی جمعی فعالیت می‌کند. از طرفی با هدف شبکه‌سازی بازار تعاونی‌های کشور، و با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه «تعاون‌مارکت» راه‌اندازی شده تا به رونق اقتصادی تعاونی‌ها، شرکت‌ها و نیز کسب‌وکارهای نوپا کمک کند. تعاون‌مارکت بازاری مجازی برای ارائه انواع محصولات و خدمات و بستری مناسب برای برندسازی، تبلیغات و استفاده از امکانات گسترده سامانه است. با عنایت به برنامه ششم توسعه کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در تلاش است با حداکثر توان، عملکرد گذشته خود را ارتقا داده و برنامه‌هایی چون «ارتقا و بهبود سطح عملکرد از طریق افزایش و تنوع حمایت از کارآفرینان و شرکت‌های تعاونی، دانش‌بنیان، صنایع کوچک و کارآفرینان خرد و خانگی»، «کمک به ایجاد و راه‌اندازی مراکز نوآوری با مشارکت اتحادیه‌های تعاونی»، «طرح تامین مالی خرد تضمین‌شده»، «حمایت از شرکت تعاونی‌های آسیب‌دیده از کرونا» و «حضور فعال در طرح‌های حمایتی دولت» برای رونق و جهش تولید در کشور را اجرا کند.

استراتژی سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از انواع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به‌شمار می‌آید. با توجه به تجمیع منابع از سرمایه‌گذاران، این منابع در دارایی‌های مالی و پولی متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی و جو حاکم بر بازار سرمایه‌گذاری می‌شود. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به دلیل انباشت منابع و مدیریت حرفه‌ای توسط مدیران سرمایه‌گذاری کارمزد کمتری برای سرمایه‌گذاران دارد. مهم‌ترین عوامل در سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از: تشکیل پورتفوی بهینه و ارزیابی پورتفو و اصلاح پورتفو. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اولین اقدام مدیر تشکیل پورتفوی بهینه متناسب با ریسک و بازده است. در تشکیل پورتفو عواملی مانند ضریب حساسیت و بتا مورد توجه قرار می‌گیرد. در تشکیل پورتفو عواملی مانند نقدشوندگی، ثبات سودآوری و متنوع‌سازی مورد توجه قرار می‌گیرد. البته به این موضوع نیز توجه می‌شود که الزامات قانون امکان سرمایه‌گذاری بیش از درصد تعیین‌شده در هر صنعت و نماد را به مدیر سرمایه‌گذاری نمی‌دهد.

در پورتفوی بهینه سعی بر متنوع‌سازی پورتفو است. متنوع‌سازی از طریق سرمایه‌گذاری در انواع سهام و اوراق مشارکت صورت می‌گیرد به‌طوری که با این عمل ریسک پورتفو را کاهش می‌دهیم. ناگفته نماند استراتژی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به صورت Term-Long یعنی سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها با قابلیت رشد سودآوری است. بعد از تشکیل پورتفوی بهینه مدیر سرمایه‌گذاری در گام بعدی به ارزیابی پورتفو پرداخته و در ارزیابی به عواملی از قبیل مقایسه با شاخص و مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین ارزیابی با معیارهای شارپ، آلفا و جنسن می‌پردازد. در گام بعدی مدیر سرمایه‌گذاری اقدام به اصلاح پورتفو می‌کند تا بتواند دوباره با شرایط حاکم بر بازار پورتفوی خود را بهینه کند. ناگفته نماند در انتخاب صنایع و نمادها از تحلیل تکنوفاند استفاده می‌شود. یعنی ابتدا با توجه به شرایط جهانی و داخلی صنایع برتر را انتخاب کرده، و سپس از بین آنها نمادهای برتر آن صنایع را انتخاب می‌‌کنیم در انتها با توجه به مباحث تکنیکال نقطه ورود و خروج را در نمادهای انتخاب‌شده مشخص می‌کنیم.