خدمات پس از فروش

چگونه بدون کروکی خسارت بگیریم ؟

حتما بارها شنیدید که بدون کروکی هم می‌توان از بیمه شخص ثالث استفاده کرد و خسارت گرفت و شاید این را هم شنیدید که برخی‌ها بدون کروکی یا همان گزارش پلیس به بیمه‌گر مراجعه کرده‌اند اما نتوانستند، خسارت بگیرند.

می پرسید چرا؟ شاید به این خاطر است که مدارک و شرایط برای استفاده از خسارت بدون کروکی فراهم نبوده.

***

ارائه کروکی برای دریافت خسارت در برخی تصادفات لازم نیست؛ اما همین کروکی در برخی از تصادفات ضروری است.

درگزارش پلیس تاریخ و زمان دقیق و جزئیات حادثه به‌طور کامل ذکر می‌شود و در مواردی مانند:

تصادف شاخ‌به‌شاخ - تصادف منجر به جراحت - تصادف منجر به فوت - تصادف دنده‌عقب و تصادف مشکوک که علت آن گنگ باشد، کروکی یا همان گزارش پلیس ضروری است.

درصورتی‌که تصادف خسارتی باشد یعنی تصادف مجروح نداشته باشد - طرفین تصادف اختلاف نداشته باشند و بر سر نکشیدن کروکی به توافق برسند - خسارت زیر ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد.

هر دو خودرو هم مقصر و هم زیان دیده دارای بیمه شخص ثالث باشند - هر دو راننده گواهینامه داشته باشند و راننده هر دو خودرو در شعبه پرداخت خسارت حاضر باشند، می‌توان بدون کروکی از شرکت بیمه خسارت گرفت.

نکته: اگر راننده مقصر، بیمه شخص ثالث یا گواهینامه نداشته باشد، خسارت را باید شخصاً پرداخت کند و بیمه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. به‌علاوه باید جریمه نیز پرداخت کند.

چنانچه تمام این موارد رعایت شده باشد اما شرکت بیمه بدون کروکی خسارت ندهد، تخلف کرده است.

برای گرفتن خسارت بدون کروکی باید کارت خودرو – گواهینامه - بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر - برش کوپن بیمه‌نامه مقصر همراه داشته باشید ( از تمام اینها کپی هم بگیرید).

خسارت بیمه بدنه بدون کروکی

معمولاً برای دریافت خسارت بیمه بدنه کروکی لازم است. درواقع تمام شرکت‌های بیمه ارائه کروکی را لازم می‌دانند، مگر اینکه خسارت جزئی باشد. برخلاف بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارت بیمه بدنه نیازمند ارائه عکس‌هایی از صحنه تصادف است. برخی شرکت‌های بیمه سقف پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی را ۳ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

اگر افسر پلیس اعلام کرد که نیاز به کروکی نیست اما شرکت بیمه ارائه کروکی را الزامی دانست، باید به افسر مربوطه برای دریافت کروکی مراجعه کرد.

مدارک لازم: بیمه نامه بدنه و شخص ثالث - بازدید کارشناس بیمه از خودرو به همراه عکس از خودرومدارکی است باید همراه داشته باشید.

وظایف بیمه‌گذار بعد از وقوع حادثه آتش‌سوزی

• بیمه‌‌گذار حداکثر ظرف مدت ۵ روز از زمان وقوع حادثه بیمه‌گر را مطلع نماید.

• حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از زمان وقوع حادثه باید کیفیت حادثه، فهرست لوازم نجات داده شده و مبلغ تقریبی خسارت را برای بیمه‌گر ارسال کند.

• برای جلوگیری از توسعه خسارت هنگام وقوع حادثه یا بعد از آن اقدامات لازم را انجام دهد.

• بدون اجازه بیمه‌گر تغییراتی در موضوع بیمه ندهد که در ارزیابی خسارت و یا تعیین علت حادثه اختلال ایجاد نماید. مگر آنکه تغییرات در جهت تقلیل خسارت و یا رعایت منافع عمومی ضروری باشد.

• همکاری لازم را با بیمه‌گر برای تعیین حدود خسارت انجام دهد، و حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز بعد از وقوع حادثه فهرست کاملی از اموال و اشیاء موجود در روز حادثه، فهرست لوازم ازبین رفته و آسب دیده و در صورت درخواست بیمه‌‌گر قیمت آنها بلافاصله قبل از تاریخ حادثه را در اختیار بیمه‌گر قرار دهد.

مدارک لازم جهت دریافت خسارت

• اصل گزارش سازمان آتش نشانی در صورت وقوع آتش سوزی

• اصل گزارش نیروی انتظامی در صورت وقوع سرقت با شکستن حرز

• اصل گزارش سازمان هواشناسی در صورت وقوع طوفان و صاعقه

چگونه خسارت درمان بگیریم ؟

برای گرفتن خسارت درمان دو راه پیش رو داریم یا پس از مراجعه به مراکز درمانی، صورتحساب هزینه‌های پرداختی خود را از طریق سازمان به شرکت بیمه یا نمایندگی‌های آن اعلام کنیم تا پس از بررسی‌های لازم، هزینه‌های تحت پوشش محاسبه و پرداخت شود.

یا پس از دریافت معرفینامه از شرکت بیمه‌، به بیمارستان مذکور مراجعه نمایید. در این حالت بیمارستان‌های طرف قرارداد موظف خواهند بود با توجه به سقف هزینه‌های توافق شده که معمولاً در معرفینامه هم قید می‌شود، بدون دریافت هزینه، اقدام به ارائه خدمات درمانی مورد نیاز نمایند. در این روش شما پس از تعیین بیمارستان، بایستی به همراه دستور پزشک مربوط و همچنین نامه کتبی بیمه‌گذار(سازمان و یا شرکتی که از طرف آن بیمه شده اید)، برای دریافت معرفینامه به شرکت بیمه مراجعه نمایند تا معرفینامه بابت پوشش هزینه درمانی خاصی که موردنظر راست، صادر شود.

مدارک مورد نیاز جهت بررسی اسناد بستری بیمارستان خصوصی

۱- اصل صورتحساب بیمارستان ممهور به مهر بیمارستان

۲- اصل ریز داروها ممهوربه مهر داروخانه بیمارستان

۳- اصل قبوض رسید و رونوشت جواب رادیوگرافی، آزمایشگاه، M.R.I، سی تی اسکن، اکو، تست ورزش،سونوگرافی، ماموگرافی، مانیتورینگ،آنژیوگرافی و...

۴- گواهی از پزشک مبنی بر تعداد مشاوره صورت گرفته با مهر

۵- گواهی تعداد جلسات فیزیوتراپی تاریخ آنها و اقدامات انجام شده در هر جلسه.

۶- در صورت دریافت هزینه از سوی بیمه‌گر پایه کپی برابر اصل چک دریافتی از سوی سازمان

۷- در صورت دریافت هزینه از سوی بیمه‌گر پایه کپی برابر اصل اسناد ازسوی سازمان

در صورت عمل جراحی (علاوه بر مدارک فوق):

۱- ارائه برگه شرح عمل جراحی

۲- اصل گواهی جراح ممهور به مهر پزشک جراح

۳- اصل گواهی بیهوشی ممهور به مهر پزشک بیهوشی

۴- اصل گواهی کمک جراح ممهور به مهر پزشک

۵- اصل ریز داروها و وسایل مصرفی اتاق عمل ممهوربه مهر داروخانه بیمارستان

۶- گواهی از پزشک مبنی بر تعداد مشاوره صورت گرفته با مهر

۷- در صورت جراحی سپتوپلاستی ارائه گرافی قبل از عمل جراحی

۸- در صورت جراحی کورتاژ ارائه سونوگرافی قبل از عمل

۹- ارائه جواب پاتولوژی جهت سایر اعمال جراحی