اتاق شیشه‌ای

۱- اطلاع‌رسانی لازم درباره انواع خدمات بانکی و به‌روزرسانی مستمر آن در سایت بانک (نظیر پرداخت عوارض خروج از کشور، بام، سبا، بانک‌آفیسر، کانون جوانه‌ها، پیام‌رسان بله و همراه بانک ملی). این خدمات موجب جلوگیری از اتلاف وقت و ترددهای بی‌مورد و صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی شده و ایجاد جذابیت و تنوع برای تمام اقشار و همچنین ارتقای امنیت با سرعت و دقت بالا در نقل و انتقال وجوه و سایر خدمات بانکی را فراهم می‌آورد.

۲- ارائه آخرین اخبار بانک در پرتال خبری بانک ایجاد جذابیت و به‌روز بودن آن باعث افزایش اعتماد و اطمینان و آگاهی اقشار مردم از آخرین اخبار اقتصادی می‌شود.

۳- اطلاع‌رسانی درباره مناقصه‌ها و مزایده‌ها در سایت بانک و استفاده از سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت).‌ ثبت قراردادها در پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور موجب پیشگیری از ایجاد رانت، کاهش هزینه‌های اطلاع‌رسانی و هزینه‌های قراردادهای برون‌سپاری بانک، افزایش درآمد از محل فروش مازاد دارایی‌ها، تسهیل در امر مستندسازی، افزایش ضریب اطمینان از سلامت مالی و اداری بانک، افزایش و تسهیل امر نظارت و کنترل‌های قانونی توسط نهادهای نظارتی می‌شود.

۴- اطلاع‌رسانی درباره شرایط و مستندات مورد نیاز برای بهره‌مندی از خدمات بانکی و به‌روزرسانی مستمر آن باعث آشنایی بهتر مشتریان با خدمات بانکی و تشریح این خدمات و اعلام شرایط و مدارک مورد نیاز موجب شفافیت فرآیندهای بانکی و سهولت دسترسی مراجعان به خدمات بانکی می‌شود.

۵- اطلاع‌رسانی درباره مسوولیت‌های اجتماعی بانک در سایت در خصوص کمک مالی به بنیاد ملی کودکان، بازدید از کودکان محک، اهدای کمک نقدی به بنیاد ملی کودکان و کمک به زلزله‌زدگان، احداث مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم و بخشی از کمک‌های انسان‌دوستانه این بانک است. بانک ملی با ۸۹ سال سابقه جدا از یک بنگاه اقتصادی سعی کرده در شرایط مختلف حضور خود را در کنار اقشار جامعه حفظ کرده و بخشی از منابع خود را به دور از نگاه انتفاعی صرف امور فرهنگی و اجتماعی کند.

۶- انعکاس سند راهبردی بانک، نمودار سازمانی، دستاوردهای بانک و... در سایت بانک موجب آشنایی مشتریان با اهداف بنیادی، ارزش‌ها و چشم‌انداز بانک می‌شود. همچنین آشنایی با سلسله‌مراتب سطوح ساختار سازمان و واحدهای مختلف (ارزی و ریالی) و نحوه دسترسی به آنها از دیگر مصادیق شفافیت در بانک ملی ایران است.

۷- ایجاد هشدارها برای مشتریان در کانال تلگرامی و سایت بانک در راستای تامین امنیت فعالیت‌های نظام بانکی است. این امر سبب می‌شود کاربران حقیقی و حقوقی بانک از درخواست‌های مشکوک افراد سودجو و کلاهبردار مطلع شوند.

۸- نصب سیستم اتوماسیون اداری موجبات تسریع در ارسال و مراسلات نامه‌های اداری، یکنواختی انجام امور نامه‌نگاری، صرفه‌جویی در زمان و هزینه ملزومات (به‌خصوص کاغذ) کمک به حفظ محیط زیست و آگاهی کاربران از روند پیگیری نامه از دستاوردهای این سیستم است.

۹- ارتقای سیستم شکایات و اخذ شکایات از طریق سامانه‌ها و سیستم‌ها و امکان دسترسی توسط تمامی مشتریان موجب ارتقای سرعت رسیدگی به شکایات، تسهیل پیگیری شکایات (عدم حضور شاکی) و بدون ایاب‌‌وذهاب، قابل دسترس بودن توسط مشتریان و ذی‌نفعان، ارتقای سطح امنیت و رازداری جهت مشتریان، صرفه‌جویی در مصرف ملزومات (کاغذ) و کمک به ترافیک شهری شده است.

۱۰- استعلام ضمانت‌نامه‌ها توسط ذی‌نفع به‌ صورت سیستمی، باعث ارتقای سطح امنیت استفاده از ضمانت‌نامه‌ها، آگاهی برخط ذی‌نفعان از محتویات ضمانت‌نامه‌ها، تسریع انجام امور جهت رضایت مشتری و صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرعملیاتی (کاغذ، تلفن و...) شده است.

۱۱- حرکت به سمت دولت الکترونیک و ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان با استفاده از دستگاه‌های خود‌بانک ‌(VTM) موجب ارائه خدمات بیشتر به مشتریان به مدت ۲۴ساعته، ضریب امنیتی بالاتر، تسریع در انجام امور مشتریان، کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی بانک (حقوق و مزایا و...) عدم انجام و ارائه خدمات به ‌صورت سلیقه‌ای و یکنواختی انجام امور مشتریان می‌شود که تعدادی از این دستگاه‌ها اخیراً توسط بانک ملی خریداری و به تدریج در سطح کشور جایگزین سایر خدمات الکترونیکی خواهد شد.

۱۲- معرفی محصول و توضیح در خصوص انواع خدمات بانکی از طریق بروشورها و... باعث آشنایی عموم مردم از نوع خدمات بانکی و اطمینان‌بخشی به آنان می‌شود و طریقه استفاده از سیستم‌های بانکی خصوصاً خدمات جدید را آموزش داده و اضطراب کار با سیستم‌های جدید را کاهش می‌دهد.

۱۳- حرکت به سمت استانداردهای بین‌المللی در امور جاری و مالی بانک (نظیر IFRS و...) موجب اطمینان‌بخشی به ذی‌نفعان بوده و مردم نسبت به امور محوله به بانک اطمینان و اعتماد بیشتری پیدا خواهند کرد و از طرفی سیستم‌های بانکی ما مورد قبول جوامع بین‌المللی قرار گرفته و روابط مالی و اقتصادی و بانکی توسعه پیدا می‌کند.

۱۴- وجود Call center در بانک ملی ایران (روابط عمومی): این امر باعث می‌شود مشتریان خود را از بانک بیگانه ندانند و هر آن مسائل و مشکلات خود را با این سیستم عنوان و راهنمایی‌های لازم را اخذ کنند و زمینه رضایت بیشتر آنان فراهم شود.

۱۵- امکان محاسبه سود تسهیلات و سپرده‌ها در سایت بانک ملی، مراجعه مشتریان به شعب را کمتر کرده و از طرفی شبهاتی را که در واریز مبالغ سود سپرده یا اخذ سود تسهیلات برای مشتریان ایجاد می‌شود برطرف می‌کند.

۱۶- تدوین آیین‌نامه رفتار حرفه‌ای، منشور اخلاقی، منشور کنترل داخلی و... انعکاس آن در سایت بانک ملی سبب شده چشم‌انداز فعالیت هر موسسه و از جمله بانک مشخص و کارکنان و مشتریان به حقوق فردی و وظایف خود آشنا شوند و در واقع مسیر و الگوی رفتار فردی و اخلاقی و اداری هر موسسه تبیین و روشن شود.

۱۷- اصلاح رویه‌ها و فرآیندهای بانک به جهت تسهیل آنها، موجب حذف فعالیت‌های تکراری و موازی در بخش‌های مختلف بانک می‌شود ضمن اینکه مشتریان نیز از مسیر یک فرآیند کاری از ابتدا تا انتها مطلع می‌شوند و این امر موجب تسریع در امور جاری خواهد شد.

۱۸- استفاده از نظارت غیرحضوری و سیستمی جهت مشاهده و کنترل تراکنش‌های نقدی (ارزی - ریالی) بیش از سقف مقرر موجب جلوگیری از بروز خطاها و آشکار شدن سوءاستفاده‌های احتمالی به صورت لحظه‌ای می‌شود.

۱۹- صدور و ثبت‌اسناد و امور مالی به‌ صورت مکانیزه و راه‌اندازی سیستم حسابداری موجب ارتقای مدیریت منابع و مصارف به ‌صورت روزانه (در داشبورد مدیریتی) می‌شود ضمن اینکه نظارت بر آخرین اقلام اطلاعاتی مربوط به درآمدها و هزینه‌های شعب به سهولت امکان‌پذیر بوده و امکان دسترسی سریع، جامع و دقیق آمار مطالبات غیر‌جاری واحدها به منظور کنترل و تصمیم‌گیری فراهم می‌شود. در این خصوص می‌توان از راه‌اندازی سامانه‌هایی نظیر سامانه سامح، داشبوردهای مدیریتی و پروژه‌های Gl (دفتر کل بانک) نام برد.

۲۰- شناسنامه‌دار کردن فرآیندهای کسب‌وکار بر اساس استانداردها مدنظر است. زمانی که فرآیندهای کسب‌وکار یا به عبارتی فعالیت‌های مهم بر اساس استانداردها، شناسنامه‌دار ‌شود ترتیب انجام یک فعالیت و مراحل مختلف آن به‌صورت مجزا و شفاف مشخص می‌شود لذا مراحل اضافی و زائد در انجام یک فعالیت حذف می‌شود، سرعت انجام کار بالاتر رفته و صاحب فرآیند شناسایی و وظایف و اهداف به او ابلاغ و این امر موجب شناسایی بهتر ریسک‌ها و ایجاد کنترل‌های لازم در برخورد با آنها می‌شود.