کتاب‌های بـرتـر 2017

سلوک

زیست انسان‌ها در بهترین و بدترین حالت ما

آخر هفته

اگر شما فکر می‌کنید که علوم عصب‌شناسی برای خواندن بسیار حوصله‌بر یا پیچیده‌تر از آن است که خوانده شود شاید کتاب «سلوک» نظر شما را عوض کند. شما به خودتان که بیایید می‌بینید در برابر حس طنز رابرت ساپولکسی تسلیم شده و بلند بلند درحال خندیدن هستید و از خود سوال خواهید کرد که چرا سال‌ها قبل در حین انتخاب رشته به این فکر نکرده‌اید که وارد این رشته تحصیلی شوید و از اینکه وارد رشته‌ای دیگر غیر از علم عصب‌شناسی شده‌اید و در انتخاب رشته تحصیلی عجله کرده‌اید پشیمان می‌شوید. ساپولکسی پرفسوری است در حوزه زیست‌شناسی و علم اعصاب و روان که در دانشگاه استنفورد تدریس می‌کند. او کسی بوده که به‌دلیل نبوغ خود از موسسه مک‌آرتور کمک تحصیلی قابل‌توجهی دریافت کرده است و وی رشته‌های مختلف علوم را در کنار هم قرار داده تا یک تئوری اسرارآمیز بنیادی را معرفی کند: چه چیزی باعث می‌شود انسان‌ها به یکدیگر کمک کنند یا به همدیگر آزار برسانند؟ او پاسخ به این سوالات را در رشته زیست‌شناسی پیدا کرده و ما را با خود به این سیر و سفر می‌برد تا با عصب‌ها، هورمون‌ها و تکامل‌گرایی و محیط آشنا شویم. این کتاب برای کسانی که تخصصی در این رشته ندارند نیز قابل خواندن است و هنر ساپولکسی این است که این کتاب به زبان «همه‌فهم» نوشته شده است. او با روحیه طنز خود مسائلی را در حوزه‌روانشناسی، جامعه‌شناسی و نوروبیولوژی آشنا می‌کند.

ناشر: Penguin Press

 

آینده تاریخ است

چگونه توتالیتاریسم به روسیه بازگشت

آخر هفته

ولادیمیر پوتین، به‌دلیل خیزش برجسته‌اش در سیاست و باقی ماندنش در این فضا برای مدت طولانی، منبع الهام کتاب‌های بسیاری بوده است. اما در این میان چندین کتاب بوده که می‌توان روی آنها به‌عنوان یک منبع خوب، روشنگر و قابل‌توجه حساب باز کرد و یکی از آنها کتاب «آینده تاریخ است» نوشته جسن است. این یک کتاب پراز داده‌هایی در مورد تاریخ روسیه طی دهه‌های گذشته بوده است که به شیوه تولستویی شخصیت‌های برجسته را طی این دهه‌ها معرفی می‌کند. این کتاب شما را متقاعد می‌کند که افسرده شوید، چراکه اگر فکر می‌کنید روسیه با بولشویک‌ها پا گرفت و با شوروی به پایان رسید اشتباه کرده‌اید و بولشویک‌ها هنوز پس از پایان شوروی در این کشور نفس می‌کشند. چیزی که این کتاب را ارزشمند می‌کند مشاهدات دقیق در مورد روسیه و از زمان قدرت گرفتن این کشور در دنیای مدرن است. جسن در این کتاب نتیجه گرفته است که پوتین نیز به همان اندازه استالین در شوروی و هیتلر در آلمان به‌دنبال اقتدارگرایی است. شاید این مساله همه خوانندگان را راضی نکند، اما نیازی نیست که حتما با این بخش از کتاب موافق باشید تا از آن لذت ببرید. به هر حال نویسنده آن اهل کشوری است که با حمله غول‌های بسیاری زخمی شده است و به نظر می‌رسد که او قصد دارد تا دوباره این بخش از تاریخ را به ما یادآوری کند.

ناشر: Riverhead

 

نمی‌توانم نفس بکشم

قتل در خیابان بی

آخر هفته

این کتاب یک گزارش از مرگ و زندگی اریک گارنر بوده که یک غور عمیق از پرونده‌ای است که از هر جنبه مورد بررسی قرار گرفته است، از جمله تاثیر قانونی آن که حداقل است، ولی بخش فرهنگ و سنت آن عمیق است. مرگ اریک گارنر، یکی از تراژیک‌ترین قتل‌های به‌وقوقع پیوسته از سوی پلیس ایالات‌متحده آمریکا است. در تاریخ ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۱۴، اریک گارنر در تامپکینسویل کنتاکی، محله‌ای از استیتن آیلند نیویورک به علت فشردن گردن (chokehold) و قفسه سینه توسط یک افسر پلیس به قتل رسید. این یک روش ممنوع است. فیلمی که از صحنه دستگیری وی و استفاده پلیس از روش ممنوع chokehold ضبط شده به‌طور گسترده‌ای در یوتیوب بازدید شد. درحالی‌که وی توسط چهار افسر به پایین و روی پیاده‌رو انداخته و احاطه شده بود از وی چندین بار و مکرراً شنیده شد: من نمی‌توانم نفس بکشم. تقریبا یک ساعت بعد در بیمارستان مشخص شد که وی مرده است. در کتاب تایبی به این امر اشاره شده است که پلیس آمریکا در زمان دستگیری سیاهپوستان آنها را مورد آزار و اذیت جنسی، تحقیر نژادی قرار می‌دهد و بعضا تا حد مرگ آنها را کتک می‌زنند. عمدتا هم پلیس آمریکا سیاهپوستان فقیر و ضعیف را مورد هدف قرار می‌دهد. عنوان کتاب هم با نام «نمی‌توانم نفس بکشم» عنوانی دو پهلو است که هم اشاره به جمله معروف گارنر دارد و هم اینکه در فضای نژادپرستانه آمریکا نفس کشیدن برای سیاه‌پوستان بسیار سخت است.  در این کتاب به‌شدت به قدرت پلیس در برخورد با افراد انتقاد شده است، زیرا قدرت پلیس به «بی‌رحمی» تبدیل شده است.

ناشر: Spiegel & Grau

 

گفته شد تنها بیایم

پشت خطوط جبهه‌های تکفیری‌ها

آخر هفته

سعاد مکهنت، روزنامه‌نگار مسلمان و کسی که می‌تواند انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و عربی صحبت کند در این کتاب به مهم‌ترین پرسش این روزها پرداخته است: چرا آنها (تکفیری‌ها) از ما متنفرند؟ این پرسشی است که این روزها بسیاری از غربی‌ها از خود می‌پرسند. سعاد  به‌عنوان یک زن مسلمان و شجاع به‌دنبال یافتن پاسخی واقعی برای این پرسش است. او بارها مجبور شده است برای برقراری ارتباط با تکفیری‌ها در نقش‌های مختلف ظاهر شود. حضور او در این نقش‌ها از این لحاظ خطرناک بود که می‌توانست منجر به لو رفتن شخصیت واقعی او شود و از زمان لو رفتن دیگر معلوم نبود چه بلایی بر سرش خواهد آمد. ممکن بود ربوده شود یا مورد آزار و اذیت جنسی قرار گیرد. او بارها زندگی خود را به خطر انداخت تا اطلاعات بیشتری از گروه‌های افراطی به‌دست آورد. تصاویری که او از القاعده و داعش و هواداران آنها در کشورهای مختلف ترسیم کرده است می‌تواند به‌عنوان یک اطلاعات ذی‌قیمت برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم کند. اما این اطلاعات واقعا نمی‌تواند حتی به سوال اصلی این کتاب پاسخ دهد: چرا آنها از ما متنفرند؟ او در این کتاب می‌گوید: اسلام یک دین رحمانی است و با این طرز فکر منافات دارد. حتی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه نیز به تنهایی نمی‌تواند از عهده پاسخ به این پرسش برآید و باید گفت که پاسخ این سوال همچنان به‌عنوان یک راز مطرح است.

ناشر: Henry Holt

 

برخاستن ستاره

باراک اوباما چگونه ساخته شد

آخر هفته

کتاب حاضر یک کتاب بیوگرافی است که مسیر رسیدن به پیدایش باراک اوباما را بررسی کرده است؛ اینکه چه مسیرهایی طی شد تا باراک اوباما بتواند انتخابات ریاست‌جمهوری را برنده شود. نویسنده این کتاب دیوید گورو است. گورو اوباما را به‌عنوان مردی مطرح کرده است که بی‌شفقتانه به‌دنبال رسیدن به هدف خود بوده است. او در این راه شاهد قربانی‌های زیادی هم بوده است. هر قدم او – از حضور در اجتماعات سازماندهی شده تا رفتن به رشته تحصیلی حقوق – برای رسیدن وی به هدفی بوده که در سر داشته است نه برای داشتن یک زندگی عادی و معمولی. این کتاب به‌شدت روی زندگی شخصی باراک اوباما متمرکز شده است، به‌ویژه آن بخش از زندگی‌اش که اوباما پیش از دیدار با میشله، با زنی هلندی که تباری ژاپنی داشته آشنا شده است. در این کتاب آمده است که اوباما پس از اینکه از این زن درخواست ازدواج کرد، زندگی‌اش عوض شد. گورو در این کتاب می‌خواهد این نکته را بیان کند که برای باراک اوباما به‌عنوان یک سیاهپوست آفریقایی-آمریکایی زندگی با یک زن سفیدپوست می‌توانست خوشایند نباشد. سیاستمداری سیاهپوست در شیکاگو قاعدتا باید با یکی از هم نژادی‌هایش ازدواج کند. گورو متخصص زندگی سیاهپوستان است و او پیش‌تر به‌خاطر نگارش کتابی در باب بیوگرافی مارتین لوترکینگ جونیور، جایزه پولیتزر را از آن خود کرده است.

ناشر: William Morrow

 

لینکلن در باردو

داستانی دیگر از یک روح

آخر هفته

«لینکلن در باردو»، داستانی از یک روح است که به‌طرز باورنکردنی خنده‌دار و جنجالی است. روح داستان از دل ماجرایی تراژیک در تاریخ آمریکا بر می‌خیزد، زمانی که آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهوری آمریکا در میانه‌های جنگ داخلی در آمریکا، پسر 11 ساله خود را به‌دلیل تب تیفوئیدی از دست می‌دهد. این نخستین رمان جورج ساندرز است که در ضمن جایزه من بوکر را هم از آن خود کرده است. تقریبا هر چه از یک رمان خوب می‌توانید انتظار داشته باشید در این کتاب رعایت شده است.  کتاب لینکلن در باردو مملو از نقل‌ قول‌های کوتاه و تلفیقی از واقعیت و خیال‌پردازی است. ساندرز در این کتاب، به تمام افرادی که اطراف رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بودند اشاره داشته و از آنها برای پیشبرد داستانش استفاده کرده است. همچنین در این داستان از دوستان و دشمنان لینکلن یاد شده است و البته داستان تلخی هم که در قبرستان جورج‌تاون در جریان است، خط فرعی داستان را تشکیل می‌دهد. در واقع خط فرعی داستان اصلی روی روح کودک ۱۱ ساله لینکلن بنا شده که در قبرستان جورج‌تاون گیر افتاده است؛ جایی که قرار بوده است او به آرامش ابدی برسد. با این حال خط اصلی داستان وقایع زندگی لینکلن و جنگ‌های داخلی است. لینکلن به قبرستان می‌رود تا روح فرزند خود را نجات دهد. او می‌خواهد با تسخیر روح فرزندش از ترس‌هایش آگاه شود. او در این راه مدام با ایمان خود کلنجار می‌رود؛ مردی که با غم و اندوه مرگ فرزند خود درحال جنگ است و از سویی نیز ملتش در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

ناشر: Random House