سیستم‌عامل‌های سبک برای کامپیوترهای از نفس افتاده

سیستم‌عامل‌های دسکتاپ مبتنی بر اندروید

پروژه‌ اندروید ایکس ۸۶: این پروژه با پورت کردن سیستم‌‌عامل اندروید، امکان اجرای آن را روی دستگاه‌های x۸۶ فراهم کرده است. اگر در مورد سرعت این سیستم‌‌عامل شک دارید، باید بگوییم که اندروید ایکس ۸۶ روی سیستم‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی با سرعت بسیار خوبی اجرا می‌شود. در حال حاضر آخرین نسخه‌ پایدار این سیستم‌‌عامل بر پایه‌ اندروید ۵.۰.۱ آب‌نبات چوبی است. اگر این سیستم‌‌عامل نظر شما را برای استفاده‌های روزمره جلب نکرده، می‌توانید از گزینه‌های مشابهی مثل رمیکس اواس، یا فینکس او‌اس استفاده کنید. توجه داشته باشید که پروژه‌ اندروید ایکس ۸۶ برای ارائه‌ اندروید خالص روی PC ایجاد شده است و به گزینه‌هایی مثل منوی استارت یا نوار وظایف شبیه به ویندوز دسترسی نخواهید داشت.

رمیکس اواس: انتشار نسخه‌ سوم رمیکس اواس برای PC، تأثیر زیادی بر اینترنت داشت. افراد زیادی از انتشار این نسخه هیجان‌زده شدند و بسیاری از کاربران آن را روی کامپیوترهای خود نصب کردند. رمیکس اواس را می‌توان ترکیبی بسیار عالی از اندروید و رابط کاربری ویندوز دانست. شما در این سیستم‌‌عامل می‌توانید از مدیریت فایل بسیار قدرتمند آن استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های مهم رمیکس اواس می‌توان به منوی استارت، نوار وظایف، نوار نوتیفیکیشن‌ها و... اشاره کرد. جدیدترین نسخه‌ این سیستم‌‌عامل پایداری بسیار بالایی دارد و به‌طور پیش‌فرض به همراه درایورهای مورد نیاز عرضه می‌شود؛ بنابراین با مشکلاتی مثل افت سرعت پخش ویدیو، لگ و کندی در عملکرد و... مواجه نخواهید شد. می‌توانید رمیکس اواس را با روشی بسیار آسان و بدون نیاز به فلش USB، روی هارد دیسک پی‌سی خود نصب کنید.

فینکس اواس: این سیستم‌‌عامل را می‌توان جایگزینی برای رمیکس اواس معرفی کرد. فینکس اواس روی دستگاه‌های ۳۲ بیتی نصب می‌شود و امکاناتی شبیه به رمیکس اواس را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سیستم‌‌عامل مدت کوتاهی پس از انتشار رمیکس اواس عرضه شد. در واقع پیش از اینکه نسخه‌ ۳۲ بیتی رمیکس اواس منتشر شود، بسیاری از کاربران از فینکس اواس استفاده می‌کردند. در هر حال اکنون سیستم‌عامل رمیکس اواس برای سیستم‌های ۳۲ بیتی نیز در دسترس است. نصب‌کننده‌ جدید فینکس اواس باعث می‌شود نصب این سیستم‌‌عامل بسیار آسان شود. فینکس اواس یکی از سریع‌ترین سیستم‌عامل‌های موجود برای کامپیوترهای قدیمی است تا جایی که حتی می‌توان آن را روی رایانه‌ای با پردازنده‌ اینتل Dual Core هم نصب کرد.

سیستم‌عامل‌های دسکتاپ سریع

کاب لینوکس:کاب لینوکس (Cublinux) بر پایه‌ لینوکس توسعه داده شده است و می‌توان آن را روی یک فلش USB نصب کرد. بسیاری از کاربران از کاب لینوکس به‌عنوان سیستم‌‌عامل دوم در کنار ویندوز استفاده می‌کنند. کاب لینوکس باعث می‌شود نوت‌بوک شما شبیه به یک کروم‌بوک به نظر بیاید. برای استفاده از این سیستم‌‌عامل باید به شبکه‌ وای‌فای یا LAN متصل باشید. هر‌چند این پروژه متوقف شده است، اما همچنان می‌توانید آن را دانلود کنید.

اوبونتو: مطمئنا اوبونتو یکی از سریع‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین سیستم‌‌عامل‌های حال حاضر جهان است. اوبونتو به‌طور پیش‌فرض به همراه اپلیکیشن‌هایی مثل گیمپ، وی‌ال‌سی پلیر، مرورگر فایرفاکس و... عرضه می‌شود. جدیدترین نسخه‌ این سیستم‌‌عامل ۱۶.۰۴ است که برای نصب آن باید حافظه‌ رم کامپیوتر شما حداقل ۲ گیگابایت باشد. البته در صورتی که رم سیستم‌ شما پایین‌تر از ۲ گیگابایت است، می‌توانید نسخه‌های قدیمی‌تر اوبونتو را دانلود و نصب کنید.

المنتری اواس: اگر از ویندوز یا مک استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد المنتری اواس یک جایگزین مناسب برای شما محسوب می‌شود. این سیستم‌‌عامل سریع و متن‌باز است. البته المنتری اواس یک سیستم‌‌عامل خیلی سبک نیست؛ ولی انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این سیستم‌‌عامل متن باز است و جامعه‌ اختصاصی دارد. المنتری اواس در دو نسخه‌ ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید از نسخه‌ ۶۴ بیتی این سیستم‌‌عامل استفاده کنید، باید فایل‌ مربوطه را دانلود کنید که حجمی حدود ۱.۱ گیگابایت دارد. پس از باز شدن صفحه‌ دانلود، یک گزینه‌ اختیاری به شما نمایش داده می‌شود تا پیش از دانلود، مبلغی پرداخت کنید. شما می‌توانید در این بخش عدد صفر را وارد و المنتری اواس را به‌ رایگان دریافت کنید. البته در صورتی که خودتان بخواهید، می‌توانید مبلغی به‌عنوان کمک مالی به توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل پرداخت کنید.

پاپیروس اواس: یک سیستم‌عامل با طراحی متریال که نصب کردن آن کمی سخت است. برای نصب پاپیروس اواس باید به وب‌سایت رسمی این پروژه مراجعه و دقیقا طبق دستورالعمل منتشرشده، مراحل را طی کنید. در حال حاضر هیچ فایل iSO یا فایل نصبی برای این سیستم‌عامل ارائه نشده است. برای تست پاپیروس اواس به Archlinux نیاز خواهید داشت. البته بسیاری از کاربران به دلیل سخت بودن فرآیند نصب پاپیروس اواس، از این سیستم‌عامل استفاده نمی‌کنند.

سیستم‌عامل‌های سبک و سریع

در اینجا با سیستم‌‌عامل‌هایی بسیار سبک آشنا می‌شوید که بعضی از آنها را حتی روی کامپیوتری با رم ۱۲۸ مگابایت هم می‌توان اجرا کرد. این سیستم‌‌عامل‌ها بسیار سریع‌ هستند و همچنین می‌توان آنها را به‌ راحتی روی فلش USB نصب کرد. بیشتر این سیستم‌عامل‌های سبک و سریع، توزیع‌های مختلف لینوکس هستند.

اسلکس: این سیستم عامل روی سیستم‌هایی با رم ۲۵۶ مگابایت قابل اجرا بوده و حداقل مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای نصب آن شامل پردازنده‌ i۴۸۶ اینتل و مدل‌های جدیدتر یا پردازنده‌ AMD و ۲۵۶ مگابایت رم است. اسلکس یکی از سبک‌ترین سیستم‌‌عامل‌هایی است که می‌توان آن را مستقیما از روی ابزارهای ذخیره‌سازی خارجی مثل فلش USB اجرا کرد. همچنین برای اجرای اسلکس نیاز به نصب روی هارد درایو نخواهید داشت. همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید، اسکلس نیز بر پایه‌ لینوکس است و بنابراین منابع سیستمی کمی اشغال می‌کند. در هر حال می‌توان گفت اسلکس یک توزیع کوچک لینوکسی است، اما می‌توانید کارهای مختلفی را با این سیستم‌‌عامل انجام دهید؛ مثلا نصب برنامه‌های پیام‌رسان Pidgin یا نرم‌افزار مدیریت دانلود.

اسلکس برای سیستم‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی منتشر شده است. نسخه‌ ۳۲ بیتی این سیستم عامل به نحوی طراحی شده که روی رایانه‌های قدیمی، عملکرد خوبی از خود نشان دهد. این سیستم‌‌عامل همچنین روی رایانه‌های جدید بسیار روان و سریع عمل می‌کند. البته این سیستم‌‌عامل در اندازه‌گیری میزان حافظه‌ رم بسیار حساس است. اگر می‌خواهید از اسلکس به‌عنوان یک ابزار در کامپیوتر قدیمی‌تان استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌دهیم که نسخه‌ ۳۲ بیتی این سیستم‌‌عامل را انتخاب کنید. اما در شرایطی که بخواهید از اسلکس به‌عنوان یک سیستم‌‌عامل کامل بهره بگیرید قطعا انتخاب بهتر نسخه‌ ۶۴ بیتی است.

دَمن اسمال لینوکس: حداقل مشخصات فنی مورد نیاز برای نصب این سیستم عامل شامل پردازنده‌ اینتل i۴۸۶ یا مدل‌های جدیدتریا پردازنده‌ AMD به همراه ۶۴ مگابایت حافظه‌ رم است. دَم‌اسمال لینوکس (Damn Small Linux) یا به‌اختصار DSL یک سیستم‌عامل بسیار انعطاف‌پذیر است و فایل نصب آن حدود ۶۰ مگابایت حجم دارد که نسبت به بیشتر توزیع‌های لینوکسی بسیار کوچک‌تر است. DSL برای این ساخته شده که یک سیستم‌‌عامل کامل دسکتاپ باشد. ابزارها و نرم‌افزارهای ارائه ‌شده در این توزیع لینوکسی، بر اساس همخوانی با حجم، رتبه و کاربرد انتخاب شده‌اند. شما همچنین می‌توانید از این سیستم‌‌عامل برای کار با سرور‌ها از طریق SSH و FTP استفاده کنید. امکان نصب سیستم‌‌عامل مورد بحث روی یک فلش USB وجود دارد و کاربر می‌تواند آن را مستقیما از فلش USB اجرا کند و بنابراین نیاز به نصب DSL روی هارد دیسک نخواهد بود. امکان اجرای کامل این سیستم‌‌عامل روی ۱۲۸ مگابایت نیز وجود دارد.

پاپی لینوکس: یک سیستم‌‌عامل سبک دیگر برای اجرا روی کامپیوترهایی با مشخصات سخت‌افزاری ضعیف و قدیمی طراحی شده است. اگر بخواهید این سیستم‌‌عامل را به‌صورت بوتیبل روی USB فلش قرار دهید، حجم نهایی آن حدود ۱۰۰ مگابایت خواهد بود و همچنین حجم فایل ISO نصب آن تقریبا ۱۰۴ مگابایت است. می‌توان پاپی لینوکس را روی یک DVD نصب کرد تا به‌صورت موقف از روی DVD بوت شود؛ پس از بوت شدن شما می‌توانید یک USB فلش بوتیبل را از منوی Menu -> Create Bootable USB ایجاد کنید. بنابراین اگر به دنبال استفاده‌ مجدد از کامپیوترهای قدیمی‌تان هستید، احتمالا پاپی لینوکس انتخاب مناسبی برای شماست.

نیمبلکس: حداقل مشخصات فنی مورد‌نیاز برای نصب این سیستم عامل شامل پردازنده‌ پنتیوم ۲ یا جدیدتر و ۱۲۸ مگابایت رم است. نیمبلکس (NimbleX) نیز یک فریم‌ورک منعطف است که امکان بوت آن از روی CD، USB یا محیط شبکه وجود دارد و حتی می‌توان آن را مستقیما از روی هارددیسک بوت کرد. از آنجا که این سیستم‌‌عامل از روی CD، USB یا سیستم اجرا می‌شود، نیازی به نصب آن روی یک کامپیوتروجود ندارد؛ بنابراین شما عملا به هارد دیسک احتیاج ندارید. در نیمبلکس شما می‌توانید با استفاده از مرورگر فایرفاکس وبگردی کنید. علاوه بر این امکان چت با دوستانتان با استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسانی چند پروتکلی kopete وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های این سیستم‌‌عامل می‌توان به امکان دانلود تورنت با Transmission با استفاده از ++DC و اتصال راه دور به کامپیوترهای دیگر اشاره کرد.

گیکس‌باکس: گیکس‌باکس (GeeXboX) یک سیستم‌‌عامل سبک و متن‌ باز لینوکسی است. گیکس‌باکس در واقع یک اپلیکیشن مدیا‌سنتر محسوب می‌شود که مستقیما با سخت‌افزار سیستم ارتباط برقرار می‌کند و می‌توان آن را از روی یک دیسک زنده، یک فلش USB یا یک کارت حافظه‌ SD/ MMC بوت کرد. همچنین امکان نصب این اپلیکیشن روی هارددیسک معمولی وجود دارد. گیکس‌باکس طراحی شده است تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. این توزیع لینوکسی برای پخش محتوای چندرسانه‌ای بسیار مناسب است. این سیستم‌‌عامل به نحوی توسعه داده شده که بتوان آن را با استفاده از یک کیبورد، موس یا ریموت به‌طور کامل کنترل کرد و در واقع برای اجرای آن نیاز به مهارت‌های خاص مرتبط با کامپیوترنخواهید داشت. گیکس‌باکس شامل مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های هنری است که می‌تواند یک تجربه‌ لذت‌بخش را برای بهره‌بردن از محتوای چندرسانه‌ای به کاربر ارائه دهد.

ایزی‌پیزی: نسخه‌ مخصوص نت‌بوک اوبونتو یک سیستم‌‌عامل بسیار خوب است؛ اما به‌عنوان مثال نمی‌توان به‌طور پیش‌فرض فایل‌های MP۳ را روی آن اجرا کرد. علاوه بر این امکان پخش برخی کدک‌ها به‌طور پیش‌فرض روی اوبونتو نت‌بوک ادیشن وجود ندارد. ایزی‌پیزی (EasyPeasy) با هدف ارائه‌ یک سیستم‌‌عامل ساده طراحی شده است که امکان پخش بسیاری از کدک‌ها را به‌صورت پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ایزی‌پیزی برای فضای ابری طراحی شده است. پیکربندی این سیستم‌عامل از طریق وای‌فای و درایورهای بی‌سیم انجام می‌شود. با این سیستم‌‌عامل می‌توانید نت‌بوک خود را سریعا به اینترنت متصل کنید و از اپلیکیشن‌های تحت‌وب به‌طور مستقیم از طریق یک کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید. ایزی‌پیزی به شکلی توسعه داده شده است که در مصرف انرژی بسیار بهینه عمل کند.

جولی‌کلود: توسعه‌ این سیستم‌‌عامل در حال‌حاضر متوقف شده است، اما خوشبختانه می‌توانید همچنان تمام نسخه‌های منتشر شده‌ آن را از اینترنت دانلود کنید. از آنجا که این سیستم‌‌عامل بر پایه‌ لینوکس است، می‌توان از آن برای انجام کارهایی خانگی و مدرسه استفاده کرد. این سیستم‌‌عامل همچنین از اپلیکیشن‌های مبتنی بر کرومیوم پشتیبانی می‌کند. البته اپ‌های مبتنی بر کرومیوم همگی بر پایه‌ وب هستند و تعداد آنها حدود ۱۵۰۰ عدد است. تا پیش‌ از توقف روند توسعه‌ جولی‌کلود، تمامی پکیج‌های لینوکس موجود در آن به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شد.

وکتور لینوکس لایت: حداقل مشخصات فنی مورد‌نیاز برای نصب این سیستم‌عامل پردازنده‌ پنتیوم ۲۰۰ یا جدیدتر به همراه ۹۶ مگابایت است. حجم فایل ISO وکتور لینوکس (VectorLinux Light) نسخه ۷، حدود ۶۰۰ مگابایت است و مسلما نسبت به برخی توزیع‌های لینوکسی مثل پاپی‌لینوکس خیلی سبک نیست؛ اما امکان اجرای آن روی کامپیوتری با حافظه‌ رم ۶۴ مگابایت وجود دارد. نسخه‌ استاندارد سیستم‌‌عامل مورد اشاره از پردازنده‌های پنتیوم ۲۰۰ و جدیدتر پشتیبانی می‌کند. اگرچه احتمالا فکر می‌کنید که وکتور لینوکس لایت به ‌اندازه‌ DSL یا پاپی‌لینوکس سبک نیست؛ اما بر اساس تجربه‌ کاربرانی که با آن کار کرده‌اند، در هنگام اجرا و استفاده از این سیستم‌‌عامل احساس کاهش سرعت و سنگینی نخواهید کرد.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته