مریم عسگری
بازار این روزهای لپ‌تاپ با بازار یکی دو ماه گذشته و به ویژه اوایل تیر ماه زمین تا آسمان فرق می‌کند! این تغییر و دگرگونی را می‌توان در موارد مختلفی از روند قیمت‌ها گرفته تا کاهش شدید موجودی و... مشاهده کرد که تغییرات قیمتی بیش از سایر موارد به چشم خریداران بازار لپ‌تاپ می‌آید. علت هم این است که این روزها فاکتور قیمت بیش از سایر موارد هنگام خرید لپ‌تاپ برای مشتری اهمیت دارد. در هر صورت این روزها در بازار خرید و فروش لپ‌تاپ شاهد رشد ۵ تا ۲۰ درصدی و در پاره‌ای موارد ۲۵ درصدی قیمت‌ها هستیم. اما با این وجود همچنان بازار این کالا گرم است و خریداران لپ‌تاپ در گروه‌های مختلف کاربری و همچنین درآمدی برای خرید این کالا به بازار مراجعه می‌کنند.
در این بخش ما نکات مهمی را که هنگام خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه کنید به شما گوشزد می‌کنیم و در ضمن لپ‌تاپ‌های مناسب را برای سه گروه کاربری مبتدی (لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت)، نیمه‌حرفه‌ای (میان قیمت) و در نهایت حرفه‌ای (گران قیمت) معرفی می‌کنیم. پس اگر قصد خرید لپ‌تاپ دارید این گزارش را بخوانید:
گام به گام برای خرید یک لپ‌تاپ
اگرچه نمی‌توان منکر اهمیت خاص فاکتور قیمت نزد خریداران لپ‌تاپ، هنگام خرید شویم، اما به غیر از این مورد مهم، هنگام خرید لپ‌تاپ باید به نکات مهمی توجه شود تا پس از خرید دچار دردسر نشویم. مهم‌ترین موضوع قبل از خرید لپ‌تاپ این است که نیاز خود را مشخص کنیم و بدانیم که واقعا لپ‌تاپی که قصد خرید آن را داریم با چه هدفی تهیه می‌شود. ممکن است شما به یک لپ‌تاپ برای انجام امور روزمره عادی نیاز داشته باشید و همچنین برایتان وزن لپ‌تاپ اهمیت زیادی داشته باشد.پس در این صورت باید از میان مینی لپ‌تاپ‌های موجود در بازار یک نمونه را انتخاب کنید. یا اینکه ممکن است شما به یک لپ‌تاپ ارزان قیمت نیاز داشته باشید و مدام هم در حال نصب نرم‌افزارهای مختلف و تماشای فیلم و... باشید. در این صورت باید یک لپ‌تاپ معمولی مجهز به اپتیکال درایو خریداری کنید. اگر هم به یک لپ‌تاپ برای انجام اموری مانند گیم و کارهای گرافیکی نیاز دارید که موضوع اصلا شکل دیگری پیدا می‌کند و باید به سراغ اعیانی‌های بازار لپ‌تاپ بروید.
در کل با مشخص شدن نیاز شما به لپ‌تاپ، رده کاربری شما مشخص شده است و در این صورت یک لپ‌تاپ با قابلیت‌های منطبق با نیازتان تهیه کنید. به هر حال باید در وهله نخست نوع نیازتان را مشخص کنید.پس از این مرحله باید بودجه مورد نظرتان را برای خرید مشخص کنید و بر پایه این بودجه از میان برندهای مختلف مطابق با نیازتان یک لپ‌تاپ خریداری کنید. توجه به نکاتی مانند قابلیت ارتقای لپ‌تاپ، تعداد پورت‌های لپ‌تاپ و کابل‌های ارتباطی لپ‌تاپ، قطعات موجود در لپ‌تاپ مانند مادربورد،رم و... توجه به مدت زمان نگهداری شارژ لپ‌تاپ و... هم از موارد دیگری است که باید به آن توجه شود. نکته مهم دیگر هنگام خرید لپ‌تاپ تو جه به گارانتی لپ‌تاپ است که متاسفانه این روزها با توجه به وضعیت بازار کمتر خریداری به این نکته توجه می‌کند.چرا که این روزها اکثر خریداران به دنیال لپ‌تاپ‌های ارزان هستند و صرف هزینه بیشتر برای گارانتی دار شدن لپ‌تاپ چندان به مذاق خریداران خوش نمی‌آید. توجه به توصیه‌های دوستان و آشنایان و افرادی که دستی بر بازار دارند و همچنین تحقیق در سایت‌های مختلف می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد تا لپ‌تاپ خود را آگاهانه خریداری کنید.پس هنگام خرید لپ‌تاپ بی گدار به آب نزنید و تنها با اعتماد به توصیه‌های فروشنده لپ‌تاپ را خریداری نکنید. نکته دیگر این است که قیمت‌ها را بین چند فروشگاه چک کرده و اگر امکانش را دارید با قیمت جهانی از طریق سایت‌های اینترنتی مقایسه کنید. لب کلام اینکه با احتیاط و آگاهی نسبت به خرید اقدام کنید.
لپ‌تاپ‌های ارزان با کاربرد خانگی
اگر از آن دسته افرادی هستید که انتظارتان از لپ‌تاپ مورد نظرتان انجام امور روزمره مانندگشت و گذار در اینترنت و چک کردن پست‌های الکترونیکی و... است و در ضمن تجهیز لپ‌تاپ به اپتیکال درایو برایتان اهمیت دارد و همچنین قیمت فاکتور بسیار مهمی برایتان است باید از میان لپ‌تاپ‌های رده ارزان قیمت، مدل مورد نظر را انتخاب کنید. لپ‌تاپ‌های این رده معمولا نمونه‌هایی هستند که از لحاظ قابلیت‌های فنی در حد متوسط هستند و به پردازنده‌های نه‌چندان حرفه‌ای مجزند. اما با توجه به سرعت عرضه لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های سری
core I در بازار شما می‌توانید از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده core i3 که معمولا قیمتی کمتر از یک میلیون تومان دارند استفاده کنید. تجهیز به رم‌هایی با ظرفیت حافظه 2 تا نهایتا 4 گیگابایت، ‌هارددیسک‌هایی با نهایت ظرفیت حافظه 320 گیگابایت و کارت گرافیک‌های نه‌چندان قدرتمند از خانواده INTEL از ویژگی لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار است. در مورد صفحه نمایش لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت هم باید بگوییم که صفحه نمایش این لپ‌تاپ‌ها معمولا 4/15 اینچی است. در نتیجه این لپ‌تاپ‌ها وزن زیادی دارند. لپ‌تاپ‌های این رده کاربری معمولا قیمتی حدود 800 هزار تا یک میلیون تومان دارند. در این قسمت ما به معرفی لپ‌تاپ‌های پرفروش در رده‌های قیمتی مختلف می‌پردازیم.