مهدی گلپایگانی
info@decodarkoob.com
شما به محض ورود به هر فضایی تحت تاثیر چند عامل کلی قرار می‌گیرید که مجموعه این عوامل با تحریک حواس شما، حس کلی شما را نسبت به آن فضا شکل می‌دهد؛ خانه شما محل آسایش و آرامش شماست بنابراین باید به گونه‌ای آن را دکور کنید که بتوانید حس دلخواه خود را تامین کنید.

به طور کلی در تشکیل حس کلی انسان به فضای سکونت خود چهار حس اصلی اعم از بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه دخالت دارند، بنابراین باید این حواس را در طراحی دکور خانه خود جدی بگیرید. اولین عامل اثرگذار در ایجاد حس مطلوب نسبت به فضای منزل، مربوط به دمای محیط سکونت شما می‌شود، حتما دیده‌اید که در فضای مختلف عمومی هنگام عبور از در ورودی، پرده‌ای از هوای گرم یا سد متناسب با فصل سال به چهره شما برخورد می‌کند؛ این دما یا هوا می‌تواند در ایجاد حالتی خوشایند یا ناخوشایند موثر باشد.


عامل دوم در تشکیل موثر حس شما به فضای منزلتان، مربوط به صوت یا صدا می شود؛ در این مورد هم باید تاکید کنیم که طراحی صوت دلخواه، مورد علاقه و صد البته متناسب با فضای منزل شما می‌تواند در ایجاد آرامشی عمیق و ماندگار موثر واقع شود، کاربرد صدای آب یا پخش موزیکی ملایم متناسب با ذائقه شنوایی شما به طرزی گوش نواز می‌تواند دکور خانه شما را به طرز معجزه آسایی دلنشین‌تر کند.
اما دقت کنید که در خانه‌های کوچک تنها باید از یک صوت دلخواه استفاده کنید هر چند در خانه‌های با متراژ بالاتر می‌توانید در هر قسمت خانه از یک صوت به خصوص بهره‌مند شوید.


اما استفاده از بو یا رایحه‌های مورد پسند و خوشایند نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند احساس منزل را به شما منتقل کند؛ به محض ورود به یک محیط باید همیشه رایحه‌ای خوش به مشام شما بخورد. ترجیحا در واحدهای مسکونی توصیه می‌شود که از بوهای خنک برای احساس فضایی مطلوب استفاده شود.
در پایان، این نکته را فراموش نکنید که در خانه های بزرگ این اجازه را داریم که در تعریف و تقسیم حس‌های خود به طور متمایز عمل کنیم، اما در خانه‌های کوچک باید یکسان عمل کنیم تا فضای دکور خانه ما شلوغ و سرسام‌آور به نظر نرسد.