م.ر.بهنام رئوف
هفته گذشته در همین صفحه سه گوشی از جدیدترین گوشی‌های هوشمند عرضه شده به بازار را مورد بررسی قرار دادیم که هر سه گوشی در رده قیمتی یک میلیون تومان به بالا قرار داشتند. در ادامه این هفته سه گوشی هوشمند دیگر را در بازار بررسی می‌کنیم که از زمان عرضه آنها بیش از یک سال است که می‌گذرد. این بار محدوده قیمتی را بازتر انتخاب کردیم به طوری که قیمت این گوشی‌ها از ۵۰۰ هزار تومان آغاز و تا ۸۵۰ هزار تومان ادامه پیدا می‌کند.

اولین گوشی از خانواده گالکسی سامسونگ است. S II که از زمان حضورش در بازار نزدیک به یک سال و نیم است می‌گذرد، جزو پرفروش‌ترین گوشی‌ها از خانواده گالکسی است. مهم‌ترین شاخصه این گوشی وزن و قطر آن است. این گوشی ۱۱۶ گرمی تنها هشت و نیم میلیمتر ضخامت دارد که این ضخامت در قسمت بالای گوشی، یعنی جایی که دوربین گوشی قرار گرفته اندکی بیشتر می‌شود. شاید تنها ایراد از نقطه نظر طراحی مربوط به همین برآمدگی قسمت دوربین باشد. در قسمت بالای نمایشگر، سنسور سنجش نورمحیطی و دوربین جلویی و در قسمت زیر نمایشگر دو دکمه‌ لمسی آندرویدی دیده می‌شود. دکمه مکالمه یا Home تنها برآمدگی قسمت پایین گوشی است. دکمه کنترل صدا در لبه سمت چپ و کلید Power در لبه سمت راست قرار دارند. جک ۵/۳ میلی متری صدا هم در لبه‌ بالا و پورت micro USB در لبه‌ پایینی گوشی جایگزاری شده‌اند.
هر چند که هم‌اکنون شاهد گوشی‌های چهار هسته‌ای در بازار هستیم، اما این گوشی از نخستین گوشی‌هایی بود که از پردازنده دو هسته‌ای با سرعت 2/1 گیگاهرتز بهره گرفت. این گوشی در نسخه‌هایی با حافظه‌ داخلی 16 و 32 گیگابایت عرضه شده که حافظه هر دو نسخه با استفاده از کارت حافظه‌ Micro SD قابل افزایش است. دوربین پشتی این گوشی 8 و دوربین جلویی 2 مگاپیکسلی است. هم در بخش عکاسی و هم در بخش فیلمبرداری عملکرد دوربین اصلی گوشی بسیار خوب است. بعد از عرضه گالکسی نت و اکنون نیز کالکسی اس 3 قیمت این گوشی کاهش یافته است.


دیزایر اس، دیگر گوشی مورد بررسی این هفته از برند اچ تی سی و از خانواده دیزایر‌ها است. این گوشی در ادامه خانواده Desire ساخته شده است. علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند حتما درباره موفقیت‌های مدل Desire شنیده‌اند. البته Desire S هم همزمان با اس ۲ سامسونگ به بازار عرضه شد و جزو یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های اچ‌تی سی در رده قیمتی خود به حساب می‌آید.
Desire S از یک صفحه نمایش 7/3 اینچی از نوع S-LCD استفاده می‌کند. دوربین ثانویه مخصوص تماس‌های ویدیویی در کنار گوشی خروجی صدا در بالای صفحه نمایش جای داده شده است. دو سنسور مجاورت و محدودکننده نور هم در این قسمت تعبیه شده‌اند که به خوبی پنهان شده‌اند و تنها با دقت کردن به این قسمت می‌توانید آنها را تشخیص دهید. در زیر صفحه نمایش، چهار کلید خازنی جای گرفته است. کلیدهای تنظیم صدا به همراه پورت microUSB در لبه سمت چپ گوشی جای داده و لبه سمت راست خالی از کلید است. در لبه بالایی جک 5/3 میلی‌متری هدفون کلید پاور یا روشن خاموش و قفل گوشی قرار گرفته است. کاور پشتی گوشی از سه بخش تشکیل شده است: یک قطعه فلزی در مرکز این قسمت جای داده شده است و دو قطعه لاستیکی در دو طرف آن دیده می‌شوند. HTC Desire S به دوربینی پنج مگاپیکسلی مجهز است که این دوربین می‌تواند تصاویر نسبتا خوبی را چه در بخش عکاسی و چه در بخش فیلمبرداری ثبت کند اما به هر حال نمی‌توان از آن انتظار یک دوربین 8 مگاپیکسلی را داشت.
گوشی سوم، سونی نئو ال است. از عمر این گوش در بازار ایران تنها یک هفته است که می‌گذرد اما با این حال این گوشی در بین کاربران قدیمی سونی‌اریکسون با استقبال روبه‌رو شده است. از نظر طراحی نئو ال بسیار شبیه به سایر گوشی‌های خانواده اکسپریا است. شاید این یکی از معایب این گوشی باشد اما به طور کلی به نظر می‌رسد که سونی قصد ندارد طراحی گوشی‌های خانواده اکسپریا را خیلی عوض کند. کلیدهای اصلی روی صفحه نمایش بر خلاف دو گوشی قبلی که خازنی و لمسی بودند اما در این گوشی فشاری هستند. هر چهار کلید اصلی در قسمت پایینی گوشی و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند درست مانند سایر مدل‌های اکسپریا. در قسمت لبه بالایی گوشی جک هدفون ۵/۳ میلیمتری درست در وسط لبه بالایی قرار گرفته که باعث ایجاد یک انحنا هم در همان لبه بالایی شده است. شاید در نگاه اول این انحنا اندکی از زیبایی گوشی کاسته باشد اما در هنگام استفاده از هدفون و یا هندزفری همین وسط بودن پورت انعطاف‌پذیری بیشتری را در کار با گوشی فراهم می‌سازد. کلید پاور یا روشن خاموش کردن دستگاه به همراه کلیدهای ولوم در لبه سمت راست دستگاه قرار داشته و لبه سمت چپ هیچ کلیدی ندارد. دوربین اصلی در قسمت بالایی پشت گوشی قرار گرفته که درست در زیر آن فلش قرار دارد. همچنین اسپیکر این گوشی نیز درست در کنار دوربین قرار گرفته است.


شاید این گوشی نسبت به اس ۲ سامسونگ سنگین‌تر بوده و از مشخصات پایین‌تری در بخش سخت‌افزاری برخوردار باشد اما با این حال به دلیل نوع طراحی به راحتی در دست جا می‌گیرد که همین موضوع هم کار با آن را راحت‌تر می‌کند. کیفیت تصویر این گوشی البته نسبت به هر دو گوشی قبلی پایین تر است اما در کل با توجه به قیمتی که برای خرید آن پرداخت می‌شود قابل قبول است. نمی‌توان انتظار زیادی از عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده داشت اما با این حال کیفیت عکس و فیلم‌های گرفته شده اندکی از حد و اندازه یک دوربین ۵ مگاپیکسلی بالاتر است. حافظه داخلی این گوشی یک گیگابایت است که با استفاده از کارت میکرو اس دی تا ۳۲ گیگابایت قابل افزایش است. پورت میکرو یو اس بی این دستگاه که علاوه بر اتصال به کامپیوتر وظیفه شارژ گوشی را هم به عهده دارد در لبه پایینی گوشی است. این گوشی هم مانند دو گوشی قبلی کلید جداگانه برای شاتر دوربین ندارد.