دنیا کرمانشاه را با دیواره‌های بلندش می‌شناسد
حمید امیری
فرهاد بر دیواره کوه نقش می‌زد که خبر مرگ شیرین را به او دادند؛ او کلنگ را بر فرق خویش کوبید و به این ترتیب داستان فرهاد و شیرین و بیستون و کرمانشاه را به هم پیوند زد. در گوشه دیگر این شهر طاق بستان است و نقش خسرو پرویز که بر دیوار حک شده است. (گو اینکه دوستداران تاریخ ایران که به این خطه سر زده‌اند، آرنولد را بر نام پادشاه ایرانی ارجح‌ دانسته و نام یک قهرمان پرورش اندام را با کج سلیقه‌گی هرچه تمام‌تر بر نقش خسرو پرویز و اسبش شبدیز به سختی حکاکی کرده‌اند).
اما کرمانشاه تنها سرزمین تاریخ نیست، در آنجا اقسام سوغات نظیر نان کاک و شیرینی کرمانشاهی را می‌توان از بازار این شهر خرید و به عنوان سوغات برای خانواده و دوستان برد.
باز اما شهر کرمانشاه فراتر از اینهاست و می‌تواند سلایق دیگری را نیز پوشش دهد. کسانی که علاقه‌مند به کوه و سنگ‌نوردی هستند نیز کرمانشاه را یکی از بهترین مناطق برای این ورزش مفرح و پرهیجان می‌دانند. آنچه در زیر می‌خوانید معرفی کوتاهی است از مکان‌های سنگ‌نوردی در این استان.
رشته سنگنوردی و دیواره‌نوردی یکی از مفرح‌ترین رشته‌های ورزشی است که در سال‌های اخیر در کشورمان به یک ورزش پر‌طرفدار تبدیل شده است. استان‌های غربی کشور به دلیل همجواری با رشته کوه زاگرس از موقعیت مناسبی برای فعالیت در این رشته ورزشی برخوردارند، که از این میان استان کرمانشاه سهم چشم‌گیری را به خود اختصاص داده است. وجود دیواره‌های بی‌شمار و متعدد این استان را به مکان مناسبی برای فعالیت در این زمینه تبدیل کرده و در بین سنگنوردان ایران و جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری‌که بارها شاهد حضور سنگنوردان مطرح خارجی در این استان بوده‌ایم که مسیرهایی از خود به یادگار گذارده‌اند. در این استان به دلیل ساختار آهکی کوه‌ها و فرسایش شدید، دیواره‌ها و صخره‌های بسیاری به وجود آمده است، ما به معرفی برخی از آنها پرداخته‌ایم که
به شرح زیر هستند:
1- دیواره بیستون
۲- فرهاد تراش
7-غار سرطاق
۳- دیواره دوکلان
4- دیواره سرطاق
۸- غار (مر) دیو
5-غار دواشکفت
۶-غار ابتکار
دیواره بیستون
کوه بیستون در شمال شرقی کرمانشاه و در فاصله ۲۹ کیلومتری از این شهر در شهرستان بیستون قرار دارد. ارتفاع این کوه از سطح دریا ۲۸۵۰ متر است. دیواره در جبهه جنوبی کوه قرار گرفته است. ارتفاع این دیواره به ۱۲۰۰ متر می‌رسد که بلند‌ترین دیواره ایران و یکی از دیواره‌های بلند جهان به شمار می‌رود. جنس و نوع سنگ‌های این کوه از نوع آهکی است و به علت بارندگی و فرسایش دارای بریدگی‌های فراوان و تیزی زیادی است.
دیواره به صورت یکپارچه و در یک سطح قرار ندارد و پله‌ها و سطوح مختلف آن به وسیله قیف‌ها، شیب‌ها و تراورس‌هایی به هم مرتبط شده است.
وجود حفره‌ها، دهلیزها، غارهای فراوان و کلاهک‌های عظیم زیبایی و شکوه خاصی به دیواره بخشیده و شرایط خاصی را به وجود آورده است. دیواره دارای مسیرهای متعدد و متنوعی با درجات مختلف سختی است که اکثرا به وسیله کوهنوردان کرمانشاهی و همدانی گشوده شده‌اند. خوشبختانه امروز شاهدیم که شناخت بیشتری از دیواره بیستون نسبت به گذشته پیدا شده است و راه‌جویان پر‌تلاش مسیرهای جالب و زیبایی به مسیرهای گشایش شده گذشته افزوده‌اند و دیواره میزبان صعودکنندگان بیشتری است. به طوری که هر ساله تعدادی از دیواره‌نوردان داخلی و خارجی برای صعود از این دیواره و گشایش مسیرهای جدید به منطقه می‌آیند.
در سال‌های اخیر با برگزاری 2 دوره جشنواره سنگنوردی و با دعوت از سنگنوردان به‌نام دنیا و ایران مسیرهای بسیاری به سمت قله این کوه زیبا گشوده شده که موجب شده این دیواره بکر و عظیم هر چه بیشتر در دنیا شناخته شود و مورد توجه سنگنوردان مطرح دنیا قرار گیرد.
برای صعود به این دیواره زیبا افراد صعودکننده باید از فنون و تجهیزات کامل سنگنوردی برخوردار باشند و به دلیل تنوع مسیرها از لحاظ سختی صعود تقریبا همه کسانی که به این رشته مفرح علاقه‌مندند می‌توانند با در نظر گرفتن توان خود لذت یک صعود دلچسب را تجربه کنند.