پاپی‌ها در اتاق انتظار - ۱۱ آبان ۹۱
فرزان صوفی
این روزها کم نیستند آلبوم‏هایی که چندین ماه است پشت در وزارت اردشاد اسلامی مانده‏اند و همچنان روزها و ماه‏ها برای هنرمندان موسیقی و طرفدارانشان کِش می‏آید، اما خبری از آلبوم جدید نیست. متاسفانه به دلیل محدودیت‏های به وجود آمده، شاهد هستیم که برخی از هنرمندان آثارشان را به اصطلاح غیرمجاز ارائه می‏کنند که این اتفاق فقط به خارج شدن کنترل موسیقی از دست مسوولان منجر می‏شود، اما برخی از آنها به دلیل اینکه بیش از اندازه مخاطبان خود را منتظر نگذارند و دلتنگی آنها را رفع کنند، تک‌آهنگ‏هایی را در فضای مجازی منتشر کرده‏اند که با استقبال بی‏نظیری از سوی مخاطبانشان روبه‌رو شده است.

ما سعی کرده‏ایم در این گزارش به آلبوم‏هایی بپردازیم که هنوز مجوز نگرفته‏اند یا به نوعی مشکلاتی بر سر راه انتشار آنها به وجود آمده است و در نهایت آثاری که بعد از چندین ماه به تازگی توانسته‏اند انتشار یابند. در ادامه این گزارش، می‏توانید صحبت‏های تکمیل‌کننده محسن رجب‏پور (تهیه‌کننده موسیقی و مدیر برنامه‏های گروه آریان و بنیامین) را راجع به سیاست‏های حاکم بر حال حاضر موسیقی نیز بخوانید.


گروه آریان
آریانی‏ها هم از قاعده عدم صدور مجوز مستثنا نبوده‌اند و با وجود اینکه چندین‏بار در مصاحبه‏های مختلف، امید انتشار پنجمین آلبومشان را در دوره‏های مختلف عنوان کرده‏اند، اما باز هم با عدم صدور مجوز روبه‌رو شده‏اند تا این امید هر روز برایشان کم‏رنگ‏تر شود.
طبق صحبت‏های علی پهلوان، نسخه نهایی آلبومشان را اردیبهشت ماه سال جاری به دست محسن رجب‏پور (مدیر موسسه ترانه شرقی) سپرده‏اند تا برای دریافت مجوز اقدامات لازم انجام شود اما با گذشت شش ماه، هنوز خبری از مجوز نشده است. با اینکه آلبوم «آریان 5» هیچ مشکل ساختاری و محتوایی ندارد، اما در شورای شعر متوقف شده و تعدادی از اشعار این آلبوم با مشکل مواجه شده‏اند. محسن رجب‏پور در این باره به ترانه ماه گفت: «علی پهلوان چهار آلبوم منتشر کرده و تعداد زیادی قطعه برای دیگران ساخته است، اصولا آدم بی‏آزاری است و نگاهش هم نگاه صمیمی و بی‏آزاری است. به هر حال بخش زیادی از اشعار رد شده‏اند و جالب اینجاست که علت رد شدن اشعار این موارد است: تکرانی بودن مضامین که دلیلش این است همه آنها درباره صمیمیت و عشق هستند و سطحی بودن واژه‏ها. کارشناسان این حوزه انتظار دارند وقتی یک جوان قرار است درباره عشق شعری بسراید از واژه‏هایی استفاده کند که حضرت حافظ استفاده می‏کرده است! تمام این‏ها دست‏به‏دست هم داده‏اند تا فعلا اشعار این گروه تصویب نشوند و آلبوم در بلاتکلیفی به سر برد».با این حال گروه آریان به تازگی دو تراک از آلبومشان را منتشر کرده‏اند که با استقبال زیادی روبه‌رو شده است، به گونه‏ای که طبق گفته علی پهلوان، طی بیست و چهار ساعت یکی از قطعات را فقط در یکی از سایت‏ها، پنجاه هزار بار دانلود کرده‏اند. هر چند که معمولا تکه‏تکه کردن آلبوم‏ها به مذاق هنرمندان ما خوش نمی‏آید، اما گاهی اوقات افراد چاره‏ای جز این ندارند.



سیروان خسروی
حدودا تا دو ماه پیش، وضعیت سیروان خسروی به طرز عجیبی کش‏دار و تمام‏نشدنی به نظر می‏رسید و خبری که آبان سال ۹۰ مبنی بر ممنوع‏الفعالیت شدن سیروان منتشر شد باعث شد تا هواداران در بهت و ناباوری به سر ببرند.
استارت آلبوم «جاده‏های رویا» سه سال پیش؛ یعنی بعد از انتشار آخرین آلبومش، زده شد و حدود دو سال صرف تولید این آلبوم شد. شنیده‏ها حاکی از آن است که بهار سال نود این آلبوم برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد سپرده شد، اما ممنوع‏الکار شدن سیروان در پاییز همان سال بهانه‏ای شد تا این آلبوم در بایگانی دفتر موسیقی وزارت ارشاد بماند. این جریانات ده ماه به طول انجامید و سرانجام در شهریور سال جاری مشکلات این خواننده حل شد تا بار دیگر بتواند کنسرتی را در 17 و 18 آبان ماه برگزار کند و قطعاتی از آلبوم جدیدش را هم در این برنامه برای اولین بار اجرا کند. خبر خوب هم اینکه ترانه و موسیقی این آلبوم مجوز گرفته است و پس از امضای نهایی، احتمالا به زودی-بعد از ماه محرم و صفر- وارد بازار موسیقی می‏شود. سیروان در این آلبوم با امیر ارجینی که پیش از این با یکدیگر قطعه «بارون پاییزی» و «نه، نرو» را خلق کرده بودند، همکاری دوباره داشته و برای اولین بار، بر خلاف قطعات پیشین آلبوم‏هایش که آهنگساز کارها خودش و زانیار بوده‏اند در این آلبوم از شخص سومی هم برای آهنگ‏سازی بهره برده است.


احسان خواجه‏امیری
«عاشقانه‏ها»ی احسان که این‏بار با تیمی متفاوت همچون علیرضا افکاری و روزبه بمانی-که سابقه همکاری آنها را در سریال تلویزیونی «نابرده رنج» به خاطر دارید- در ده تراک جمع شده است و یکی از قطعات آن به نام «دریا» هم به تازگی منتشر شده است، بالاخره بعد از هفت ماه، مجوز انتشار یافت و همین هفته منتشر شده است) او مدعی شده که هیچ‏گاه تاکنون برای دریافت مجوز تا این حد معطل نشده و احساس می‏کند این روزها اعمال سلیقه‏های شخصی می‏شود.
خواجه‏امیری مدعی است که این بار کارهای متنوع‏تر و متفاوت‏تری نسبت به قبل انجام داده است و دلیل این مدعا را همکاری با اشخاص جدید ذکر می‏کند. همه ترانه‌های این آلبوم را روزبه بمانی سروده و ملودی و تنظیم‌ها بر عهده علیرضا افکاری، هومن نامداری و سیروان خسروی بوده است.


خشایار اعتمادی
سرانجام بعد از اتفاقات و مشکلات مختلف، آلبوم خشایار اعتمادی که از پاییز سال ۸۹ در حال تدارک و جمع‏بندی این اثر بوده، قرار است اوایل آبان ماه روانه بازار شود. تمام سازهای این آلبوم که چه از لحاظ نوازندگان و چه از لحاظ ضبط و آهنگسازی و صدابرداری، بسیار نفس‌گیر بوده است، تماما سازهای آکوستیک هستند و به اصطلاح در آنها از سازهای زنده استفاده شده است.
شاید بتوان گفت که خشایار اعتمادی برای تولید و انتشار این آلبوم بیشترین سختی‏ها را از سر گذرانده است. هنوز از یاد نبرده‏اید ماجرای افرادی را که با سرقت این آلبوم سعی در اخاذی داشتند و سرانجام توسط پلیس «فتا» دستگیر شدند و مشخص شد سارق از عوامل یکی از استودیوهایی بوده که ضبط اولیه آلبوم در آن صورت گرفته بود و اعتمادی به دلیل عدم رضایت از کیفیت، تصمیم گرفته بود آن را به استودیوی «ایمان حجت» ببرد و دوباره کارهای نهایی آلبوم را انجام دهد؛ یا لو رفتن قطعه دو صدایی او با رضا صادقی در فضای مجازی که در ادامه همان اخاذی‏ها بود.
این آلبوم علاوه بر سپری کردن زمان زیادی در وزارت ارشاد برای دریافت مجوز، با تمام این مشکلات دست و پنجه نرم کرد و تمام این مسائل باعث شد انتشار آلبوم «تو محکومی به برگشتن» که ادامه تفکر و روند آلبوم پیشینش «باید به تو برگردم» است به تعویق بیفتد.




محسن یگانه
محسن یگانه قرار بود سومین آلبوم رسمی خود را به نام «حباب» زودتر از خیلی آلبوم‏های دیگر وارد بازار موسیقی کند اما به دلیل وسواسی که در مورد آن داشت، انتشار آلبوم به تعویق افتاد و در آخرین صحبت‏های خود، قول داد که آلبوم را تا عید فطر به دست هواداران برساند، اما این‏بار مشکلاتی که برای دریافت مجوز پیش آمد باعث شد تا دوباره این انتشار به تعویق بیفتد و همچنان مخاطبان این خواننده در انتظار به سر برند. گویا یکی از قطعات این آلبوم برای دریافت مجوز، به مشکل برخورده بود که محسن یگانه نمی‏توانست از خیر آن تراک بگذرد و آنقدر پافشاری کرد تا سرانجام موفق به دریافت مجوز نهایی شد و اوایل آبان سال جاری، این آلبوم توسط موسسه هنری آوای هنر روانه بازار موسیقی شد.
یگانه در این آلبوم با افرادی چون شهاب اکبری، گروه پازل (آرین بهاری، علی رهبری) علی ثابت، ایمان حجت و ... همکاری داشته است و سازهای زهی این آلبوم را در کشور ترکیه ضبط کرده است. این خواننده بعد از دریافت مجوز، نامه‏ای را در فضای مجازی به هواداران خود تقدیم کرد که بخشی از آن را می‏خوانیم: «سلام به طرفدارهای عزیز و دوست داشتنی خودم و تمام دوستانی که پیگیر کیفیت و زمان پخش آلبوم حباب بودن، اتفاقات بسیار زیادی برای آلبوم حباب افتاد و متاسفانه در اکثر موارد آنقدر این اتفاق عجیب بود که نمی‌شه عنوان کرد، ولی الان که آخر خَطه، خودم خیالم راحته که از هیچ سختی و زحمتی برای این آلبوم فرار نکردم و اگه کلیت این آلبوم به نظر شما کم یا زیاد بود، مطمئن باشید که توانم بیشتر از این نبوده، بذارید فعلا اکثر اتفاقات ناگفته بمونه».




محسن چاووشی
آلبوم من خود آن سیزدهم محسن چاووشی مدت‏هاست که به عنوان آلبوم جدید این خواننده معرفی می‏شود. آلبومی که استارت آن پیش از «یه شاخه نیلوفر» یعنی سال 86 زده شد و این ایده شکل گرفت که با استفاده از اشعار شاعران گذشته، اثری متفاوت در فضای موسیقی منتشر شود. این اثر در پانزدهم اسفند همان سال مجوز انتشار یافت که به دلیل عزل رضا مهدوی از سمت مدیریت حوزه موسیقی و انتصاب آقای علی معلم این آلبوم منتشر نشد و کار صدور مجوز آن به دلیل اشعار مولوی، دچار مشکل شد. این آلبوم مورد توجه بخش‏های خصوصی قرار گرفت و شنیده‏ها حاکی از آن است که این اثر بارها در بین فعالان بازار موسیقی دست به دست شده، اما هنوز هم نتوانسته وارد مرحله توزیع و انتشار شود تا نحسی عدد سیزده دست از سر این خواننده برندارد.
کوشان حداد، شهاب اکبری و امیر جمال‏فرد تنظیم این آلبوم را انجام داده‌اند و اشعار آن از مولانا، وحشی بافقی، استاد شهریار، خیام نیشابوری و باباطاهر عریان است.
اشعار برگرفته از دیوان غزلیات مولوی در آلبوم سیزده:
ای عاشقان ‌ای عاشقان آن کس که بیند روی او
شوریده گردد عقل او آشفته گردد خوی او
معشوق را جویان شود دکان او ویران شود
بر رو و سر پویان شود چون آب اندر جوی او