"دسترسی به پول نقد" دردوران بازنشستگی با طرح نوین بیمه کارآفرین
بیمه کارآفرین نخستین شرکت بیمه خصوصی است که پس ازپیروزی انقلاب اسلامی ایران با هدف تعمیم و گسترش فرهنگ بیمه ،محافظت ازسرمایه‌های ملی،حمایت ازصاحبان سرمایه و افرادجامعه به ثبت رسید و فعالیت خود را آغازکرد. این شرکت با سرمایه 400میلیارد ریال دارای ذخایرفنی به مبلغ 2018میلیارد ریال و اندوخته‌های قانونی و سرمایه‌ای ازتوان مالی بالایی برخورداراست و ازطریق کنسرسیوم یکی ازبیمه گرهای توانمندی است که درپروژه‌های نفت،گاز و پتروشیمی حضوردارد. بیمه کارآفرین طی سال‌های اخیرموفق به دریافت چند عنوان بین المللی و تندیس ازانجمن مشاوره مدیریتی other ways فرانسه و انجمن بین المللی کیفیت BIDسوییس شد.این درحالی است که طبق اعلام بیمه مرکزی ،بیمه کارآفرین درزمینه فروش بیمه‌های عمر درسال 89 دربین شرکت‌های دولتی و خصوصی مقام نخست را کسب کرد. بیمه کارآفرین همچنین طبق رتبه بندی نشریه بنکردربین 500 موسسه مالی اسلامی جهان رتبه 191 را احرازکرده است و درصنعت بیمه کشور درجایگاه چهارم و بالاتراز19شرکت بیمه ایرانی قراردارد.
گفت و گوی دنیای اقتصاد با عبدالمحمود ضرابی مدیرعامل بیمه کارآفرین درادامه می‌آید:

با توجه به موضوع نوزدهمین همایش مبنی بر "راهکارهای توسعه بیمه‌های زندگی ،چالش‌ها و فرصت‌ها" به نظرجنابعالی بیمه‌های زندگی درکشورمان ازمنظر مسوولان و مردم چه جایگاهی دارد؟
بیمه‌های زندگی ازدهه 80 تاکنون جهش بسیارقابل توجهی داشته است . تفاوت بیمه‌های عمر ذخیره دار گذشته با بیمه‌های عمرجامع که توسط شرکت بیمه کارآفرین درسال 82 به بازار ایران معرفی شد عامل اصلی به وجود آوردن انگیزه استقبال از بیمه عمربوده که البته جایگاه و نقش بیمه مرکزی ایران درنظارت و کوشش مسوولان شرکت‌های بیمه درگسترش آگاهی جامعه و تعلیم و تربیت و پشتیبانی از نمایندگان و کارگزاران درارایه بیمه موجبات رشد سریع و استمرار بیمه اتشخاص درکل کشور بسیار مهم بوده است.
برای توسعه آن تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
توسعه بیمه‌های عمربه ویژه عمروسرمایه گذاری همواره مورد توجه مسوولان صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه بوده و بیمه‌گران با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی طرح‌های نویی را طراحی وبه بازارعرضه کردند که اتفاقا این طرح‌های نو با استقبال مواجه شد و سهم این رشته از 5 به 8درصد افزایش یافت. البته این سهم با شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش زیادی می‌خواهد. درپوشش‌های جدیدی که ارایه شد بیمه‌گران سعی کردند با استفاده از پوشش نوسان نرخ تورم آسیب این پدیده اقتصادی به سرمایه خریداری شده بیمه‌های عمر به حداقل برسد . زیرا افراد جامعه همواره با توجه به رشد نرخ تورم مقایسه می‌کردند سرمایه خریداری شده امروز مبلغ قابل توجهی است اما در10سال آینده کاربه خصوصی نمی‌توان با آن انجام داد. همچنین صنعت بیمه طی سال مالی گذشته با ارتقای سطح علمی نیروی انسانی خود سعی کرد کادراداری بهتری برای ارایه سرویس به مشتریان داشته باشد. تفکیک نمایندگان تخصصی فروش بیمه‌های عمرازسایر نمایندگان و آموزش شبکه فروش بیمه عمر طبق آخرین متدهای فروش بیمه دردنیا ازدیگراقدامات بیمه‌گران به ویژه بیمه کارآفرین بود که نتایج قابل قبولی درپی داشت. همچنین شفافیت حساب اندوخته بیمه گذاران و رسیدگی سریع وم منصفانه درپرداخت خسارت بیمه شدگان اقداماتی است که منجربه افزایش استقبال ازبیمه‌های عمرانسانی گذشته است.
چالش اصلی توسعه بیمه‌های زندگی به ویژه بیمه‌های عمرو سرمایه گذاری چیست؟
با توجه به تحول فروش بیمه دردنیا متاسفانه درکشورما فروش بیمه هنوز به روش سنتی صورت می‌گیرد یعنی رشد و تحول درسیستم مجازی (وب ) برای ارایه اطلاعات نداریم . این کمبود برای دریافت حق بیمه ، پرداخت پوشش و منافع بیمه مانند اندوخته - خسارت -وتم و سایرخدمات وجود دارد که می‌توان ازآن به عنوان یک چالش اصلی درصنعت بیمه نام برد.
شرکت بیمه کارآفرین دراین خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟
بیمه کارآفرین ازابتدا مسائل و کارهای مربوط به بیمه‌های زندگی را ازسایر بیمه‌ها جدا کرد. به طوری که با آوردن آقای فریدون خلیلی فرد به عنوان قائم مقام مدیرعامل تمام کارهای بیمه‌های عمربه او که ازشاخص‌های بیمه عمر در دنیاست سپرده شد. بیمه کارآفرین با آموزش نیروهای متخصص درامرفروش بیمه‌های عمر وارایه طرح‌های نو وازهمه مهم تر آغازبیمه‌های عمرو سرمایه گذاری گام مهمی درتوسعه بیمه‌های عمربرداشت. بیمه‌های عمرکه با پیشتازی بیمه کارآفرین به بازارعرضه شد امروز توانسته دربازاربیمه جای خود را بازکند.
"همچنین بیمه مستمری بیمه کارآفرین با مشارکت درمنابع سرمایه گذاری تضمینی "طرح نوینی است که به زودی به بازارعرضه می‌شود که مزایای قابل توجهی دارد و برای جامعه جذابیت خواهد داشت. این بیمه برای زمان بازنشستگی است به طوری که افراد دراین دوره اززندگی ازرفاه بیشتری برخوردارباشند . دراین طرح ضمن اطمینان بهره وری از منابع سرمایه گذاری مطمئن درایجاد درآمد ، سرمایه را ازدست نداده و تا پایان عمر دریافت مستمری آنان تضمین می‌شود.
این طرح با مدیریت صحیح سرمایه گذاری بیمه کارآفرین اجرا می‌شود و اندوخته افراد هیچ گاه درگیرطوفان‌های ریسک سرمایه گذاری جهت کسب درآمد بیشترنخواهد شد. زیرا درآمد حاصل ازسرمایه گذاری اندوخته شما دربیمه کارآفرین هرساله به حساب شما منظور می‌شود و بدین ترتیب مشارکت درمنافع سرمایه گذاری به طور مرکب و فزاینده درسال‌های بعد اثرگذار خواهد شد.
آیا مزایای دیگری هم دارد؟
توجه داشته باشید که بیمه‌های عمرسراسرمزیت هستند و این طرح هم ازاین قاعده مستثنی نیست فقط اجازه دهید درزمان مقرر که باید به بازارعرضه شود جزییات بیشنر آن توسط شبکه فروش تخصصی بیمه‌های عمر به استحضار جامعه برسد فقط این را بگویم که دسترسی به پول نقد طی مدت دریافت مستمری ،تعیین ذینفع برای ادامه دریافت مستمری پس ازفوت ،دریافت مستمری به مبالغ متغیرو معافیت ازمالیات ازشاخصه‌های این طرح است.
لطفا درخصوص عملکرد بیمه کارآفرین درسال ۹۱ توضیح دهید؟
بیمه کارآفرین در 8 ماه اول سال جاری مبلغ 1/1تریلیون ریال حق بیمه تولید کرد که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل از41درصد سود برخورداراست.
بیمه کارآفرین برای حفظ سهم خود ازبازارچه برنامه‌ای دارد؟
همانطور که قبلا اشاره شد با ارائه طرح‌های جدید که درحال تکمیل عملیات مجازی است و گسترش برنامه‌های آموزشی علمی برای نمایندگان درسراسرکشور ضمن حفظ سهم خود ازبازار درصدد توسعه آن نیز هست.
آیا جنابعالی با تعلیق آزادسازی و بازگشت نظام تعرفه موافق هستید؟چرا؟
من با نظام تعرفه مخالف هستم اما با حذف یک باره آن نیز مشکل داشتم و بارها درجلساتی که ازمدیران دعوت شده بود این را گفتم و تاکید کردم که حذف یک باره آن مشکل ساز می‌شود که متاسفانه پذیرفته نشد و نتیجه آن چیزی است که امروزمی بینید. اما دربحث بیمه‌های عمر نظام تعرفه به صورت محدود یعنی تعیین حد برای هزینه‌های سرباربیمه وجود داشته و هنوز هم وجود دارد. وجود تعرفه بدین صورت باعث کنترل طرح‌های بیمه عمر ارایه شده ازسوی شرکت‌های بیمه برای اعسارناپذیری شرکت‌ها مفید می‌باشد.