زلزله آخر دنیا نیست!
باید بر آموزش مردمی تمرکز کنیم، همین و بس زلزله ‌احتمالی، همه تهران را تهدید نمی‌کند معاون عمرانی استاندار تهران، آنچه در زلزله سراوان اتفاق افتاده را برای اثبات ادعای خود استفاده می‌کند و می‌گوید: برخلاف اظهارنظرهایی که درباره تلفات سنگین زلزله احتمالی تهران مطرح است، هنگام زلزله فقط یک نقطه از تهران آسیب می‌بیند و سایر نقاط شهر با مشکل مواجه نخواهد شد.
محمدرضا محمودی معتقد است: باید اضطراب را در مردم کم کنیم. زلزله ۷/۷ ریشتری سراوان صحبت من را تایید می‌کند. زلزله در یک نقطه نمی‌تواند در ابعاد وسیع خسارت بزند. در تهران، زلزله در اثر فعالیت یکی از گسل‌ها اتفاق می‌افتد پس سایر نقاط تهران که از محل فعالیت گسل لرزه‌زا فاصله دارند، به آن شدت آسیب نخواهند دید.
معاون استاندار تهران می‌افزاید: در استانداری تهران سناریوهای مختلفی برای زلزله در تهران پیش‌بینی شده است و متناسب با هر یک از سناریوها که به حرکت یکی از گسل‌ها مربوط می‌شود، طرح‌های مخصوص امداد و نجات را تعریف کرده‌ایم.
محمودی با بیان اینکه محدوده تهران 720 کیلومتر مربع مساحت دارد، می‌گوید: در این مساحت گسترده، زلزله قادر نخواهد بود به کل شهر آسیب بزند کمااینکه در سراوان چون که محل اصلی زلزله 25 کیلومتر با شهر فاصله داشت، خسارت زیادی به سراوان وارد نشد و تلفات زیادی نداشت. معاون عمرانی استاندار تهران پیش‌بینی چند ‌صد‌هزار کشته در زلزله احتمالی تهران را بزرگنمایی عنوان می‌کند و در عین حال می‌گوید: باید نگران زلزله در تهران باشیم، اما باید مردم بدانند زلزله در تهران در همه وسعت نخواهد بود و کل تهران را در بر نخواهد گرفت. محمودی همچنین می‌افزاید: نگرانی من از زلزله فقط یک چیز است و آن هم «ازدحام خروج از تهران هنگام وقوع زلزله» است. در اثر زلزله همه مردم تهران وحشت می‌کنند و همه می‌خواهند با خودروی شخصی‌شان از شهر خارج شوند که در این صورت معابر عمومی و خیابان‌ها و بزرگراه‌ها فقل می‌شود و برای زیرآوارمانده‌ها، امکان تردد خودروهای امداد و نجات وجود نخواهد داشت. این مقام استانداری تهران راهکار مطلوب را، آموزش محله‌ای می‌داند و می‌گوید: باید آموزش پلاک به پلاک در محله‌ها به مردم داده شود و به نظر می‌رسد راهکار کوتاه مدت آموزش مردمی باشد. باید در بین مردم فرهنگ‌سازی شود که زلزله آخر دنیا نیست. معاون استانداری تهران بافت‌فرسوده در جنوب تهران را نیز مهم‌ترین چالش فعلی کلان‌شهر تهران عنوان می‌کند و در این باره تاکید می‌کند: باید انگیزه سرمایه‌گذاری در جنوب تهران و ایجاد بناهای جدید و مقاوم در دستور کار شهرداری و بخش خصوصی قرار بگیرد. در حال حاضر آنچه مانع حضور سرمایه‌گذاران ساختمانی در جنوب تهران شده است، فاصله زیاد بین قیمت مسکن در جنوب با شمال است. در شمال شهر قیمت مسکن دو تا سه برابر جنوب شهر تهران است به همین خاطر سرمایه‌گذاران میل دارند در شمال تهران سرمایه‌گذاری کنند.