اگر خودروی شما در راه ماند...
تعطیلات نوروزی همیشه با حوادث و اتفاقات غیر‌قابل پیش‌بینی همراه است. در این ایام همه قصد سفر دارند و خواهان آن هستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسیری طولانی را طی کنند. طی کردن این مسیر طولانی آن هم با بی‌حوصلگی و بی‌احتیاطی رانندگان اگر چه در بیشتر موارد دردسرساز شده، اما با هزینه‌های جانی و مالی جبران ناپذیری نیز همراه بوده است.
در همین حال خودرو نقش مهمی در شکل‌گیری تصادفات جاده‌ای ایفا می‌کند. معمولا پلیس راهنمایی و رانندگی بخصوص در ایام تعطیلات توصیه می‌کند که رانندگان قبل از سفر از سلامت فنی و وجود تجهیزات ایمنی در وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنند. با این وجود در شرایطی که خودروی شما به‌علت نقص فنی در جاده از حرکت بازماند یا حرکت آن ممکن است باعث بروز خطر شود، در هر زمان از شبانه روز می‌توانید از امداد خودروهای مستقر در جاده‌ها طلب کمک کنید.
طرح امداد نوروزی هر ساله به عنوان یک طرح ملی در کشور اجرا می‌شود، این درحالی است که کمیته‌ای به نام کمیته تنظیم مقررات ترافیکی کشور که مسوولیت آن بر عهده پلیس راهور ناجاست و وزارت راه، وزارت کشور، قوه قضائیه، صدا و سیما، اورژانس، هلال احمر و امداد خودروی ایران و سایپا نیز در آن عضویت دارند، در ایام نوروز سهمی در رفع موانع ترافیکی ایفا می‌کنند.
در حال حاضر دو شرکت ایران خودرو و سایپا برای ایام نوروز برنامه‌هایی در زمینه امدادرسانی به خودروهای معیوب اعلام کرده‌اند. اینکه اگر خودروی شما در این روزها از حرکت بازماند، چه فرآیندی را برای حرکت دوباره آن باید طی کنید، سوژه‌ای است که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.
ابتدا از امدادرسانی شرکت سایپا آغاز می‌کنیم، چرا که عنوان خودروسازی را یدک می‌کند که پرتیراژترین خودروی کشور را تولید می‌کند. اگر شما خودروی پراید، تیبا، مگان یا تندر دارید و در جاده شما به‌علت نقص فنی قابل حرکت نبود، بلافاصله با شماره 096550 یا 84444-021 در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید تماس بگیرید. هر چند اولویت امداد خودروی سایپا ارائه خدمات به محصولات گروه سایپا است، اما در مواقع ضروری با هماهنگی پلیس راه، به خودروهای غیر گروه نیز خدمات خواهد داد. اگر خودروی شما در دوره گارانتی قرار دارد و از کارت نارنجی نیز برخوردار می‌باشد، می‌توانید از خدمات امدادرسانی رایگان بهره ببرید.
در هر حال مرکز پیام این شرکت پس از دریافت اطلاعات مشتری با واحد اعزام امدادگرها تماس گرفته تا نزدیک‌ترین امدادگر به کمک شما بشتابد. این شرکت به سیستم مکان یاب EVL مجهز است که نزدیک‌ترین امدادگر در کمترین زمان ممکن به شما برسد، اما پس از تعمیر خودرو تیم پیگیری برای کیفیت نوع امدادگری وارد عمل می‌شود تا اگر خودروی تعمیر شده بازهم دچار اشکال شد و مشتری در این زمینه شکایتی داشت، به آن رسیدگی کند. تعرفه‌های خدمات امدادی سایپا نیز مشخص است؛ اما شرکت سایپا یدک به دارندگان خودروهای این شرکت توصیه می‌کند که با تهیه کارت نارنجی از خدمات ویژه آن بهره‌مند شوند. از سوی دیگر کارت ویژه‌ای نیز با نام کارت گارانتی روزشمار تعریف شده که بر اساس آن خودروی مشتری به مدت یک یا دو هفته یا بیشتر به درخواست خودشان گارانتی می‌شود. این کارت در تمام نمایندگی‌های گروه سایپا در سراسر کشور با نام کارت نارنجی ویژه گارانتی روزشمار ارائه می‌شود.
به گفته مسوولان شرکت سایپا یدک سایپا در نوروز 92 تقریبا کلیه محورهای اصلی، فرعی و اتوبان‌های کشور تحت پوشش خدمات امدادی سایپا قرار خواهند گرفت. همچنین در نوروز امسال 528 پایگاه روزانه و شبانه روزی امداد خودرو علاوه بر 449 نمایندگی مجاز سایپا، وظیفه خدمات و امدادرسانی به هموطنان را برعهده دارند. حدود 800 نفر از امدادگران نیز در کل محورهای مواصلاتی و حدود 8 هزار نفر نیز در شبکه بزرگ خدمات پس از فروش در نمایندگی‌ها به صورت روزانه یا شبانه روزی خدمات امدادی را ارائه خواهند داد. حال به سراغ شرکت ایران خودرو برویم. در مورد این شرکت نیز اگر خودروی شما به‌علت نقص فنی قابل حرکت نبوده یا حرکت آن ممکن است باعث بروز خطر گردد، در هر زمان از شبانه روز و در سراسر کشور می‌توانید با یکی از تلفن‌های مراکز پیام شرکت امداد خودرو ایران تماس بگیرید، تا امدادگران شرکت یاد شده به یاری شما آمده و اقدام به رفع مشکل و راه‌اندازی خودروی شما کنند.
تعمیرات تمام خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو در طی دوره گارانتی مشمول ضوابط گارانتی بوده و همه نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو موظف به پذیرش و تعمیر خودرو می‌باشند. دامنه ارائه خدمت ایران خودرو نیز به غیرمشترکینی است که عمر خودروهای آنها زیر ۱۰ سال است، روش ارائه خدمات نیز به این صورت است که جهت درخواست امداد با مراکز پیام شرکت امداد خودرو ایران با شماره ۸۸۶۱۲۱۲۱ ۰۲۱ و ۰۹۶۴۴ بدون پیش شماره و سراسری، تماس گرفته و پس از اعلام شماره اشتراک یا شماره شاسی خودرو خود و ثبت مورد امداد در سیستم، کد پیگیری را دریافت کنید تا برای پیگیری‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.
پس از اتمام تعمیرات سیار، گزارش بازدید و تعمیر خودرو را ملاحظه و در صورت تائید آن را امضا کنید، سپس یک نسخه از آن را از امدادگر دریافت کنید.
در مواردی که قطعات تعویض شده به حساب کارت طلایی یا گارانتی باشد، قطعات تعویض شده متعلق به شرکت امداد خودرو ایران بوده که توسط نمایندگی یا امدادگر دریافت خواهد شد.