سپرده بانکی دارید؟ مالیات سودش را بدهید - ۳۰ شهریور ۹۱
سال‌ها است که دولت‌های مختلف در ایران به دنبال قطع وابستگی به درآمدهای نفتی هستند و مالیات را به عنوان یکی از اصلی‌ترین جایگزین‌ها مطرح می‌کنند. در دولت محمود احمدی‌نژاد هم از مدت‌ها قبل، حرف از افزایش «پایه‌های مالیاتی» به جای افزایش «درصد مالیات» زده شده. البته از حرف تا عمل فاصله زیاد بوده و «تحول نظام مالیاتی» تا سال پایانی دولت به تاخیر افتاده. با این حال به نظر می‌رسد که ایده‌های مالیاتی دولت‌های نهم و دهم به زودی پای اجرا می‌روند.
لایحه تحول نظام مالیاتی تقریبا نهایی شده و «ظرف روزهای آینده» به مجلس خواهد رفت. لایحه‌ای که علاوه بر هزار و یک تغییر در قانون مالیاتی فعلی، تعدادی پایه مالیاتی جدید را هم معرفی کرده است؛ از مهم‌‌ترین‌هایش مالیات بر جمع درآمد، مالیات بر ثروت و مالیات بر سپرده‌های بانکی. درباره مالیات بر جمع درآمد، توضیحی که داده شده، این است: «تمام درآمدهای افراد از یک میزان مشخص به بالا (مثلا یکصد میلیون تومان در سال) مستقل از نوع و شکل درآمد مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خواهد بود.»
مالیات بر سپرده‌های بانکی هم احتمالا در چارچوب همین پایه مالیاتی قرار می‌گیرد، چراکه رییس سازمان مالیاتی گفته است: «در قانون کنونی، سود تمامی سپرده‌های بانکی از مالیات معاف است، اما در قانون جدید، به تبع اضافه شدن پایه‌های مالیاتی جدید از جمله مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت، از محل سپرده‌ها یا هر محل دیگر کسب سود، مالیات دریافت خواهد شد.» البته اینها پیشنهاد دولت است و باید دید مجلس به این ایده‌ها رای مثبت می‌دهد، یا نه.