روح‌الله هاشمی
انگار که همه چیز برای جذب گردشگر مهیا شده بود، از ازدواج‌های ساختگی، تا نان‌های سنتی! همین است که هر ساله میلیون‌ها نفر بلغارستان را مقصد گردشگری‌شان انتخاب می‌کنند و ما نیز چنین کردیم، کشوری در جنوب شرقی اروپا با مذهب مسیحی ارتدوکس و واحد پول لوا (هر دلار یک‌ونیم لوا و هر یورو، دو لوا است).

دهم شهریور به سمت بلغارستان پرواز کردیم، پس از سه ساعت و پنج دقیقه، آن هم در هواپیمایی که چند بچه سه و چهار ساله زمین و آسمان را به هم دوخته بودند، به وارنا رسیدیم. فرودگاه کوچک بود و نه چندان زیبا، ساعت‌هایمان را پنج ساعت عقب کشیدیم، اما تا آمدیم خارج شویم ماموری ما را به اتاقک کناری هدایت کرد. گویا رسم است که به شکل اتفاقی از چند نفر سوال می‌کنند و قرعه به نام ما خورده بود. نیم ساعت علاف شدیم و بعد به سمت هتلی در نزدیکی ساحل ماسه طلایی حرکت کردیم. در این ساحل نزدیک به ۱۰۰ هتل وجود دارد که محدوده‌ای نزدیک به پنج کیلومتر را دربرمی‌گیرند. رستوران‌ها، کافه‌ها، مغازه‌ها و.. از جمله مکان‌هایی هستند که انبوه توریست‌ها را در آنها می‌بینید. هتل ما گرند هرمیتاج بود، بزرگترین هتل منطقه ماسه طلایی که چشم‌اندازهایی از دریا و جنگل را می‌توانستیم از پنجره‌های آن ببینیم، در این هتل ۷۰۰ اتاق وجود دارد و از امکانات آن می‌توان به اینترنت پرسرعت رایگان اشاره کرد، اما حتی این هتل هم ساحل اختصاصی ندارد، نگران نباشید، می‌توانید از محوطه‌ای که روبه‌روی هتل هست بهره بگیرید، اما برای استفاده از امکانات آن لازم است بین سه تا هشت لوا هزینه کنید. اگر فکر کرده‌اید مانند هتل‌های گرجستان، ترکیه یا تایلند یا هر جای دیگری آب در یخچال برایتان گذاشته‌اند، اشتباه می‌کنید؛ باید برای یک بطری آب کوچک چهار لوا هزینه کنید یا اینکه از قبل به فکر باشید و بطری آب همراهتان باشد. وارنا سه بخش تفریحی دارد: اولین آنها دروژباست که از سال ۱۹۰۸ تاسیس شده و ۴۳ هتل در آن وجود دارد، دوم سواحل ماسه‌های طلایی است و سومین آنها سومه نام دارد، سومه در ۱۲ کیلومتری ماسه‌های طلایی قرار دارد و اغلب هتل‌های آن هم چهار ستاره‌اند، تنها فلامینگوست که پنج‌ستاره است.
برای تور خود می‌توانید انتخاب‌های مختلفی داشته باشید ما برای شب اول شب‌های بلغاری را انتخاب کردیم، با قطار فانتزی 10 دقیقه کل منطقه را چرخیدیم و بعد به رستورانی رفتیم که جلوی در با نان و نمک استقبال می‌کردند و بعد مراسم مختلف که چهار تا پنج ساعت طول می‌کشید. حرکات نمایشی بر روی آتش به همراه شام، دیگر برنامه اولین شب سفر ما بود.


روز دوم را به بازدید از روستای بلغاری اختصاص دادیم، قیمت تور لیدرهای ایرانی در محل هتل ۲۰ تا ۳۰ درصد گران تر از تورهای شهر بود، بنابراین برای صرفه جویی می‌توانید از تورهای شهر استفاده کنید. در این روز از بخشی از پارک ملی بازدید کردیم، انواع درختان و نمونه‌های گیاهی به همراه معبد سنگی قرن ۱۳ میلادی در این پارک موجود بود. بعد از آن سری به جنگل سنگ زدیم، محوطه‌ای ۱۲ کیلومتری که به گفته راهنمای سفرمان بقایای دریایی در ۵۰ میلیون سال پیش است. آخرین بخش سفرمان در روز دوم گشت و گذاری در روستای دونا بود؛ جایی که با نان و نمک به استقبال‌مان آمدند و بعد شاهد ازدواج نمادین دو زوج بودیم، از خواستگاری تا مراسم ازدواج. شنا در استخر محلی‌ای که از آب چشمه تغذیه می‌شد دیگر تفریح ما در سفر به بلغارستان بود.
اما به هر حال یکی از جاذبه‌های سفر خرید کردن است و ما هم باید سری به مراکز خرید می‌زدیم. از این رو بود که سومین روز سفرمان را به خرید کردن گذراندیم. وارنا مال و گرند مال از جمله این مراکز بود، اگر پول خرید اجناس برند را دارید می‌توانید خریدهای خوبی داشته باشید. فقط حواستان باشد که جیب‌برها اگر به بهشت نمی‌روند به این دو مرکز خرید زیاد می‌روند و منتظرند لحظه‌ای غفلت کنید. فست فود هم برای ناهارتان در آنجا زیاد است و می‌توانید از شعبه‌های KFC، Mcdonald ، Burgerteen ناهارتان را تهیه کنید. بعد از خرید، به کلیسای جامع سری زدیم، این کلیسا متعلق به قرن 13 میلادی بود و از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر محسوب می‌شد. مرکز تئاتر و مغازه‌های خرید در نزدیکی این کلیسا است، اما ما خسته بودیم و ترجیح دادیم روز دیگری را برای بازدید از آنها اختصاص دهیم. 25 لوا به تاکسی دادیم تا به هتل برسیم. بنزین در بلغارستان 5.2 لوا است. در صحبت‌هایی که با راننده داشتیم فهمیدیم اوضاع اقتصادی آنجا تعریفی ندارد و اغلب کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند، تنها چهار پنج ماه از سال به خاطر توریست‌ها کسب‌وکار آنها پررونق است. شب را در رستوران شام خوردیم و بعد به یکی از کافه‌های کنار دریا رفتیم و از آرامش آنجا لذت بردیم.
روز چهارم سفر فرارسیده بود، ابتدا به یک کارگاه سفالگری سری زدیم و سپس راهی منطقه کالیاکرا و بالچیک شدیم. بناهای دکتر چهل ساله و کلیسای سنت نیکولای از بناهای مهم این منطقه هستند که بر اثر زلزله ۱۹۰۱ بخش زیادی از آنها آسیب جدی دیده است. گشت و گذاری در بالچیک دیگر برنامه ما در این روز بود. شهری ساحلی و قدیمی (قدمت این شهر ۴۰۰ سال است). می‌توانید غذاهای بلغاری را در این شهر سفارش دهید. پس از آن به باغ ملکه رومانی رفتیم، در این باغ نزدیک به ۶۰۰ گونه گیاهی نادر و کمیاب سراسر جهان از جمله سرو شیراز وجود دارد. به شکل اتفاقی به مراسم عروسی برخوردیم، نوازنده وقتی فهمید ایرانی هم در تور هست آهنگ تولدت مبارک را خواند که ما هم با او همراهی کردیم و مورد تشویق قرار گرفتیم. برای شام دوباره کنار ساحل رفتیم و دنر کباب سفارش دادیم که واقعا عالی بود.
روز پنجم چندان جالب توجه نبود، فهمیدیم که تئاترها هر روز اجرا ندارند، اتوبوس‌ها هر نیم یا یک ساعت یک بار می‌آیند و مجبور شدیم مبلغ قابل توجهی را برای تاکسی خرج کنیم. اما در مرکز شهر به خیابان‌هایی نظیر منوچهری، 15 خرداد، سی تیر و... برخورد کردیم. روز ششم جیپ سافاری با قیمت 45 لوا را انتخاب کردیم. با یک جیپ شش نفره عازم جنگل و کوه شدیم. از روستای کرانوا عبور کردیم و پس از چند کیلومتر جنگل پیمایی، به خانه‌ای در در روستای آرسنوا رسیدیم. آنها با غذا و موسیقی زنده ما را سرگرم کردند، ساعت سه بود که به هتل برگشتیم. روز هفتم را باز خرید کردیم که شرمنده دوستان و همکاران نباشیم و با پروازی به تهران برگشتیم.


نکاتی که باید در این سفرها به آن توجه کردند به این شرح هستند
از گزینه پکیج در این تورها استفاده نکنید. بیشترین تفریحات در سفر بلغارستان و ساحل ماسه‌های طلایی خارج از هتل است و اگر بخواهید از پکیج استفاده کنید، ناچارید هر بار به هتل برگردید و وقت زیادی را از دست می‌دهید.
هزینه‌های بهداشتی بسیار بالاست، پس بیش از هر چیز مراقب خودتان باشید.
نرخ ارز در روز و شب متفاوت است. نکته دیگر اینکه هرگز با دست فروش حتی با بالاترین قیمت‌ها معامله نکنید.
نرخ تورهای شرکت ایرانی، شب بلغاری ۵۵ لوا، جیب سافاری ۶۰ لوا (بیرون هتل ۴۵ لوا)، تور بالچیک ۷۵ لوا (بیرون هتل ۳۸ لوا-بدون غذا)، روستای بلغاری ۶۵ لوا (بیرون هتل ۵۲ لوا)، جزیره نسبر ۶۰ لوا، گشت دزدان دریایی ۵۳ لوا، پارک آبی ۳۰ لوا است.