نکاتی ساده برای سلامت خودرو در فصل گرم سال
در تابستان، خودروهایی که در جاده‌ها یا بزرگراه‌ها «کنار زده‌اند» و بخاری غلیظ فش‌فش‌کنان از موتورشان خارج می‌شود، منظره آشنایی است. حفاظت و مراقبت از خودرو و آماده‌کردنش برای ماموریت دشوار حرکت در گرم‌ترین روزهای سال برای خودرو و سلامت سرنشینانش حیاتی است. حتی اگر خودروی شما تازه‌ساخت باشد، رعایت نکات و ملزومات فصل گرم سال ضروری است؛ چرا که مانع پیری زودرس خودرویتان می‌شود. تایرها از آن بخش‌های خودرو هستند که مگر در موارد اضطراری و بروز مشکل، راننده‌ها کمتر توجهی به آنها دارند. نتایج یک بررسی در آمریکا نشان می‌دهد که از هر 10 صاحب خودرو 7 نفرشان به طور مرتب خودروی خود را تمیز می‌کنند یا به کارواش می‌برند، اما از هر 10 نفر فقط یکی تایر خودرویش را مداوم چک می‌کند. حقیقت این است که تایری که باد اضافی دارد یا کم‌باد است یا تنظیم (بالانس) نیست و بر اثر استفاده زیاد مستهلک شده ممکن است هنگام رانندگی، به خصوص در فصل گرم سال، بسیار خطرناک باشد. فشار درون لاستیک با افزایش دما تغییر می‌کند. یک لاستیک کم‌باد تغییر شکل می‌دهد و در نتیجه به کناره‌های آن فشار وارد می‌شود و اگر گرمای هوا و فشار کافی باشند، تایر در نهایت می‌ترکد؛ بنابراین همیشه باید از بی‌عیب بودن لاستیک و تنظیم بودن فشار آن
مطمئن شوید.
همه اینها در مورد تایر زاپاس هم صدق می‌کند، اگر وضع تایر زاپاس خودرو از بقیه بدتر باشد، بودنش در صندوق عقب معنایی ندارد. اگر در فصل تابستان عازم سفر هستید، از راندن با سرعت بالا در مدت طولانی خودداری کنید و همچنین بعد از هر 5/2 تا 3 ساعت رانندگی توقف کنید و به خودتان و تایرها استراحت بدهید. به این ترتیب احتمال بروز حادثه‌ای بر اثر فشار آمدن به تایر را هم کم می‌کنید، ضمن آنکه غفلت از این نکات ساده عمر تایرها را کوتاه می‌کند.
آنچه به اندازه کیفیت و وضعیت تایرها اهمیت دارد، مساله گرم شدن موتور خودرو است. ایجاد حرارت بیش از حد به هنگام فعالیت موتور خودرو در هوای گرم، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در دانش و طراحی موتور خودروهای امروزی، همچنان اصلی‌ترین عامل از کار افتادن خودروها در تابستان است. این ایراد در خودروهایی که چند سالی از عمرشان گذشته بسیار شایع‌تر است.
تنظیم نبودن موتور، نقص در سیستم خنک‌کننده و رانندگی پرفشار و طولانی در ساعات گرم روز معمولا به گرم شدن بیش از حد یا جوش آوردن موتور منجر می‌شود، حتی اگر موتور جوش نیاورد، فعالیت طولانی در آن وضعیت آسیب‌هایی جدی به قطعات موتور وارد می‌کند، مثلا ممکن است قطعات فلزی متحرک، فیوز یا سیم‌ها آب شوند و از بین بروند و موجب قطع جریان مایع یا اتصال برق شوند. بدیهی است که موتور خودرو در تمامی فصول باید تنظیم باشد، اما برای اطمینان از سلامت سیستم خنک‌کننده باید همه‌چیز را بررسی کنید. اهمیت روغن برای موتور خودرو در فصل گرما به مراتب بیشتر است، بنابراین بهتر است در ماه‌های گرم سال روغن موتور را با فواصلی کمتر به نسبت باقی اوقات سال عوض کنید. تقریبا کسی به این فکر نمی‌کند که شاید بهتر باشد در فصل گرما از خودرویش کمتر کار بکشد، پس دست‌کم روغن موتور را به‌موقع عوض کنید. تمام لوله‌ها، شلنگ‌ها و بخش‌های رادیاتور را بررسی کنید تا جایی نباشد که مایعی چکه کند یا آسیب‌دیده باشد و از چشمتان پنهان بماند.
خوشبختانه خودروهای مدرن امروز به سیستم خنک‌کننده هوشمندی مجهزند که با ترکیبی از عملیات مکانیکی و واکنش‌های شیمیایی دمای موتور را در نقطه مناسب نگه می‌دارند، اما به هر حال قطعات و اتصالات این سیستم هوشمند باید سالم و به‌درستی به یکدیگر متصل باشند. خودرو، درست مثل شما، هنگام فعالیت در هوای گرم به آب بیشتری نیاز دارد. همواره مراقب باشید سطح آب موتور به اندازه کافی بالا باشد و برای محکم‌کاری همیشه مقداری آب در ظرف دیگری در خودرو همراه داشته باشید.
باتری خودرو هم نقطه دیگری است که در فصل گرم سال نیازمند توجه ویژه است. معروف است که سرما قاتل باتری است، اما در واقع گرما می‌تواند زندگی را بر باتری خودرو سخت‌تر کند. افزایش دما سرعت واکنش‌های شیمیایی را در باتری بالا می‌برد و این به طرزی غم‌انگیزی عمر باتری را کوتاه می‌کند. علاوه بر این، گرما ممکن است آب درون باتری را هم بخار کند. بهترین راه برای مقابله با این آسیب‌ها تمیز نگه داشتن باتری است. هر از گاهی کابل‌های متصل به قطب‌ها را کاملا جدا و خوب تمیز کنید. سپس مطمئن شوید که باتری درست سرجایش محکم است و همه‌چیز وصل است.
اگر آخرین بار در فصل زمستان فیلتر هوای موتور را عوض کرده‌اید، با شروع موج گرما حتما فیلتر هوای تازه‌ای جایگزین کنید. فیلتر هوا در زمستان نمک و ذرات گل به خود می‌گیرد. در فصل گرم بار خودرو را به خصوص در مسافت‌های طولانی زیاد نکنید. فشار آوردن به موتور خودرو برای افزایش سرعت یا قدرت خودرو در آب‌و‌هوای گرم یک اشتباه بزرگ است. هنگامی که خودرو متوقف است، موتور را بیش از 30 ثانیه روشن نگذارید. باک بنزین را در ساعات خنک‌تر روز پر کنید تا تبخیر بنزین به کمترین حد ممکن برسد و در آخر توصیه‌ای برای خودتان: تا جایی که ممکن است در تابستان کمتر رانندگی کنید. اشعه خورشید در ماه‌های گرم سال مضرتر از همیشه است. اگر در شهری شلوغ و پرترافیک زندگی می‌کنید، رفت و آمدها را به ساعات خلوت روز موکول کنید تا زمان کمتری در معرض تابش آفتاب گرم تابستان بمانید.