تدوین قراردادهای مشارکت بخش خصوصی در توسعه میدان‌های نفت و گاز
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تدوین قراردادهای لازم برای چگونگی مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های بالادست صنعت نفت خبر داد.
احمد قلعه‌بانی با بیان این که در پایان برنامه پنجم، ظرفیت تولید نفت کشور باید به بیش از ۵ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز نیز به هزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد، گفت: در بخش دیگری از قوانین برنامه پنجم وظایفی مبنی بر واگذاری اپراتوری تولید به بخش خصوصی برای شرکت ملی نفت ایران تعیین شده است. وی درباره جزئیات اجرایی این قانون تصریح کرد که این وظیفه طبق ماده ۱۲۵ قانون برنامه پنجم به عهده شرکت ملی نفت ایران گذاشته شده است و بخش‌های اکتشاف،‌ توسعه و تولید را در بر می‌گیرد.
در ماده 125 قانون برنامه پنجم آمده که وزارت نفـت مجاز است با ایجاد شرایط رقابتی، نسبت به صدور پروانه اکتشاف، توسعه و تولید برای بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت‌ میدان‌های نفت و گاز و افزایش تولید صیانتی اقدام کند که به نظر می‌رسد منظور از شرایط رقابتی، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای حضور شرکت‌های خصوصی دارای صلاحیت در حوزه بالادست صنعت نفت باشد.
قلعه‌بانی با بیان اینکه برای پیروی از این قانون و استفاده از توان بخش خصوصی در بخش بالادست صنعت نفت در حال طراحی قراردادهای مربوط به آن هستیم، خاطرنشان کرد که روند فعالیت‌های بخش خصوصی در میادین تحت کنترل و نظارت کارشناسان شرکت ملی نفت ایران و در چارچوب قوانین انجام خواهد شد.
معاون وزیر نفت میدان‌های نفت و گاز را از جمله دارایی‌های ذاتی شرکت ملی نفت ایران دانست و تاکید کرد که منظور از واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی، بحث تولید و نگهداشت را است نه دارایی‌های شرکت.