کباب خوری در تهران - ۱۱ آبان ۹۱
این یک رسم قدیمی است که ایرانی‌ها عادت دارند آخر هفته دور هم جمع شوند و البته بساط کبابشان را هم سریع به راه کنند حالا اگر دور هم نیستید کباب که می‌توانید بخورید. اینها را بهانه کردیم تا در این صفحه عصر پنج‌شنبه منویی متفاوت برایتان رو کنیم. منوی کباب خوردن در تهران البته خیلی مفصل‌تر از اینها است اما سعی کردیم تا منویی متفاوت و البته جدید به شما پیشنهاد کنیم تا برنامه کباب خوری‌تان حتمی شود. نوش جان! شیشلیک‌شاندیز
تنها رستوران شاندیز مشهد در تهران! جایی که می‌توانی یک وعده سیر غذا بخوری، آن‌هم فقط گوشت و البته کباب شیشلیک. در شاندیز جردن، همه چیز به ساده‌ترین شکل ممکن چیده شده است. از دکوراسیون داخل سالن و صندلی‌ها بگیر تا چنگال و قاشقی که جلوی رویتان می‌گذارند همه و همه ساده و معمولی هستند. پیشخدمت اتوکشیده رستوران که بشقاب‌های سفید و قاشق و چنگال‌های قدیمی را در پاکت‌های سفید ضد عفونی شده جلوی رویتان قرار می‌دهد تازه می‌فهمید اینجا قرار نیست آن‌قدرها که باید به سلیقه شما کار کنند. در شاندیز، فقط یک چیز مهم است؛ غذایی که جلوی روی مشتری قرار می‌گیرد. اگر بار اول باشد که به شاندیز مشهد می‌روید، همین که منوی رستوران را باز می‌کنید دوباره با یک غافلگیری بزرگ روبه‌رو می‌شوید. منوی رستوران هم ساده است، درست مانند در و دیوار و رومیزهای سفیدرنگش. شیشلیک مخصوص شاندیز، ماهیچه مخصوص، گوشت مخصوص و جوجه‌کباب. همه چیزی که در شاندیز مشهد انتظارتان را می‌کشد همین‌هاست. در نگاه اول انتخاب سختی دارید. اما فقط کافی است نیم‌نگاهی به میزهای کناری بیندازید تا ببینید باقی میهمان‌ها با چه حرص و ولع عجیبی شیشلیک‌های مشهدی را به نیش می‌کشند. دیس برنجی که به تعداد چلوهای سفارشی پر شده به همراه تکه بزرگ ته‌دیگ زعفرانی، ماهیچه گوساله که پختن آن با مخلوط زیاد پیاز و سیر و ادویه‌های عجیب فقط و فقط خاص خود مشهدی‌هاست و گوشت گردن تازه که رشته‌های لخم غلیتده آن در چربی آب گوشت ظرف هوش از سر می‌برد و دست آخر هنر دست مشهدی‌ها؛ کباب شیشلیک بزرگی که با سیخی عریض و طویل با هنرنمایی گارسون رستوران سر میزتان قرار می‌گیرد، همه چیز دیگر کامل است، شما به میهمانی مشهدی‌ها دعوت شده‌اید. شاندیز از آن دسته رستوران‌هایی است که هم دسترسی راحت دارد هم جای پارک خوب. کافی است از هر جای تهران فقط خودتان را به بلوار آفریقا برسانید. آن‌وقت بلوار صبا را که پیدا کنید دیگر خیالتان راحت است که تا چند دقیقه دیگر سر و کله رستوران محبوب مشهدی‌ها را هم می‌بینید. سمت چپ بلوار، درست کنار دست رستوران گیلانه - رستوران مخصوص گیلکی‌ها - می‌توانید سراغ رستوران مشهور مشهدی‌های تهران را بگیرید.



هانی پارسه

نه می‌شود اسمش را گذاشت سلف‌سرویس نه چیز دیگر. در هانی پارسه، غذاها طور خاصی سرو می‌شوند. در هانی دیگر خبری از گارسون‌های دست به سینه و منوی عریض و طویل و سفارش گرفتن‌های بعد از آن نیست. حتی برای رسیدن به غذایی که انتخاب کرده‌ای لازم نیست مدت زیادی چرت بزنی یا خودت را با ماست و پیاز و نانی که جلویت گذاشته‌اند سرگرم کنی. در هانی پارسه فرصت این ته‌بندی‌ها را نداری. برای اینکه خودت غذایت را دستت می‌گیری و می‌آوری سر میز، البته نه به شکل سلف‌سرویس که به روشی عجیب، روش ریلی! برای سفارش غذا در رستوارن هانی پارسه این فرصت را داری که غذاها را به چشم ببینی. به این ترتیب قضاوت کردن درباره هر کدام هم برایت راحت است. از گوشه سمت راست در ورودی قطار غذاهای هانی پارسه شروع می‌شود و تا زاویه دیگر سالن ادامه پیدا می‌کند. انتخاب با خودت است. یا اول میزت را انتخاب می‌کنی و سراغ غذاها می‌روی یا همین که از در وارد شدی یکراست می‌روی توی صف منتظران قطار. بهتر است قبل از اینکه دیدن هر غذایی دلت را ببرد و هوس خوردن خیلی چیزهای به سرت بزند، اول یک دور اساسی در سالن بزنی و از کم و کیف غذاها خبردار شوی. بیشتر وقت‌ها در هانی غذایی که هوس خوردنش را کرده‌ای خیلی زودتر از آنکه بجنبی تمام شده است. پس بهتر است اول از بود و نبود رستوران خبردار شوی و بعد دل را به دریا بزنی. در هانی پارسه، هر روز و شب یک‌جورهایی جشنواره غذا به راه است. هر نوع غذایی که فکرش را بکنید در هانی پارسه پیدا می‌شود. هر نوع خوراک و کبابی که بخواهید می‌توانید پیدا کنید. در هانی پارسه هم می‌شود سراغ خوراک زبان را گرفت هم کباب برگ ناب تهران را. منوی هانی یک امتیاز خوب در مقایسه با باقی رستوران‌های شهر دارد؛ اینکه منوی روز و شب آن با هم متفاوت است. هانی پارسه شب‌ها، با توجه به سلیقه ایرانی‌ها و ذائقه خانواده‌ها، بیشتر سراغ خوراک‌ها می‌رود. شب‌ها می‌توانید در پارسه با خیال راحت سراغ انواع کوکوها را بگیرید و کوفته تبریزی بخورید! نشانی هانی پارسه هم این است: خیابان شهید بهشتی، بین قائم‌مقام فراهانی و میرزای شیرازی، ساختمان پارسه.


کباب‌های‌‌قدح

حجره‌نشین‌های بازار تهران از ایام قدیم به انتخاب غذاهای خوشمزه و پرمایه معروف بوده‌اند. روی همین حساب هم مجموعه‌ای از بهترین رستوران‌های غذای سنتی تهران در سنتی‌ترین بخش تهران در محدوده بازار قرار گرفته‌اند. رستوران‌هایی که برخلاف دیگر رستوران‌های شهر بیشترین ترافیک مشتری‌شان مربوط به ظهر روزهای وسط هفته است. اما این رستوران‌ها فقط برای کاسب و تجار و حجره‌داران بازاری نیستند. مشتریان بازار هم روزها در میان گشت و گذار طولانی در بازارچه‌ها و پاساژها و گذرهای بازار تهران، خسته و گرسنه دنبال جایی می‌گردند تا اندکی بیارامند و غذایی خوشمزه بخورند. از سفره‌خانه‌های بزرگ گرفته تا کبابی‌ها و ساندویچی‌ها کوچک و تنگ و تاریک، از سیراب و شیردان گرفته تا چرخ‌دستی‌هایی که دیگ عدسی را در بازار می‌چرخانند تا بازاری‌ها و مشتری‌های گرسنه را سیر کنند. در این بین سلیقه دقیق حجره‌نشین‌های بازار که دنبال طعم‌ها و مزه‌های خاص و ویژه هستند هم رستوران‌های خاص خودشان را دارند. غذاهایی که غذاهای ناب بازار تهران است، نمونه اش رستوران قدح است. رستوران قدح در یک کوچه باریک پشت بازار، نه تابلو دارد نه نشانه. رستوران قدح کلکسیون متنوع کباب‌هاست. کباب‌های ویژه رستوران قدح هر یک بیش از نیم متر قد دارند و با سر و شکلی متفاوت‌تر از کباب‌های دیگر پخته می‌شوند. کباب‌های قدح یک تجربه نو در کباب خوردن هستند. گوشت‌هایی که با دقت تمام از بهترین گوشت گوسفندی تازه برش خورده و با هنرمندی سیخ و روی منقل کباب شده‌اند. در واقع با یکبار سر زدن به رستوران قدح می‌فهمید کباب زدن چنان هم که فکر می‌کنید ساده نیست. هر سیخ کباب قدح با هنرمندی سیخ زده شده و از بهترین گوشت تازه گوسفندی تهیه شده است. وقتی به طبقه بالای رستوران قدح می‌روید تا در سالن بنشینید، با یک فضای جالب و جذاب مواجه می‌شوید. هر چند سالن رستوران قدح آنچنان لوکس و پرزرق و برق نیست و مانند بیشتر سالن‌های قدیمی با میز و صندلی‌های فلزی و کفپوش و دیوار سنگی حالتی عادی و معمولی دارد. وقتی روی صندلی‌ها می‌نشینید، جالب‌ترین اتفاق برای شما می‌افتد، منتظر نباشید منوی کاغذی برایتان بیاورند، منو خود سیخ‌های کباب است. یک سینی با چند سیخ کباب ویژه رستوران قدح منوی ویژه رستوران است. شما می‌توانید کبابی را که بیشتر با ذائقه‌تان سازگار است از همان سینی کباب‌های خام انتخاب کنید و بگویید برایتان آماده کنند. درست نزدیک آستان مقدس امامزاده سیدناصرالدین که رستوران قدح در کوچه روبه‌رویی آن واقع شده، ایستگاه مترو خیام قرار گرفته است. نشانی دقیق هم از این قرار است: خیابان خیام، روبه‌روی مسجد سیدنصرالدین، خیابان شهید کربلایی.


رستوران‌آذری‌سهند
سهند در رده رستوران‌های گران‌قیمت پایتخت قرار دارد. البته این اصل را همیشه در انتخاب رستوران مورد علاقه‌تان یادتان باشد که هیچ‌وقت از روی منو و قیمت‌های رستوران درباره آن قضاوت نکنید. فراموش نکنید که هنوز در این شهر بزرگ می‌شود رستورانی خوب پیدا کرد که یک کباب درست و درمان ایرانی اصیل جلویتان بگذارد، البته خیلی پروپیمان‌تر از آنچه تا امروز در رستوران‌های معمول شهر دیده‌اید. در سهند، گاهی اسم‌هایی از انواع کباب‌های ایرانی می‌شنوید که در هیچ‌جای دیگر نمی‌شود سراغش را گرفت، مثلا کباب «اسکله» که یک چیزی شبیه کباب برگ مربع شکل 20 در 20 است که زیر آن یک لایه گوشت چرخ‌کرده مثل کباب کوبیده قرار گرفته است، بقیه هم چنین داستانی دارند. کباب خامه‌ای، کباب اوباکاری و کباب سفارشی پیزولا که کار خود سهند است، یا چلوکباب فوق ممتاز، چلوکباب فیله مخصوص سهند زیر چلویی - معجونی که می‌گویند اصل تبریزی است - و... کباب خامه‌ای سهند است که به خاطر قیمتش معروف شده و کباب سفارشی پیزولا. باقی کباب‌های سهند هم از 30 هزار تومان به بالا هستند.
اگر زیاد اهل کباب نیستید، باز هم ایرادی ندارد. درست است که سهند به کباب‌هایش معروف است، اما در این رستوران دنج آذری همه جور غذایی برای هر نوع سلیقه‌ای پیدا می‌شود. از جوجه‌کباب ممتاز بگیر تا میگو و شنیسل مرغ. ضمن اینکه سهند به تعداد روزهای هفته هم غذاهای خاص دارد، هر روز هفته یک نوع غذا. نشانی سهند هم از این قرار است: خیابان شهید بهشتی، روبه‌روی مصلای تهران، خیابان مفتح شمالی، بین کوچه‌های ششم و هشتم.