م.ر.بهنام رئوف
با نزدیک شدن فاصله و اندازه گوشی هوشمند با مفهوم جدیدی به نام فبلت مواجه‌ هستیم. فبلت‌ها چیزی بین تبلت و گوشی هستند.

اسمارت فون بخرم یا تبلت؟ این سوالی است که این روزها بارها و بارها جواب آن را به دوست و آشنا و همکار داده‌ام. فراگیر شدن و عرضه گسترده گوشی‌های هوشمند از یک سو و عرضه مدل‌های متنوع تبلت یا همان لوح‌های فشرده از مارک‌های مختلف باعث شده تا این روزها کاربران این وسایل بیشتر از قبل به فکر تهیه این دستگاه‌ها بیفتند. اما از سوی دیگر نزدیک شدن مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه‌ها به هم، کار را به جایی رسانده است که کاربران در دو راهی انتخاب گیر می‌کنند یا به قولی دو به شک می‌مانند. اجازه دهید پیش از هر چیز به ارائه یک تعریف جامع از این دو دستگاه بپردازیم.




تبلت چیست؟
ویکی پدیا در تعریف تبلت آورده است: تبلت یا لوح‌رایانه (به انگلیسی: Tablet computer یا tablet) یک رایانه قابل حمل است که از یک تلفن همراه یا دستیار دیجیتال شخصی بزرگ‌تر و دارای یک صفحه لمسی است. هدف اصلی تبلت انجام امور با استفاده از تماس صفحه نمایش به جای استفاده از صفحه‌کلید فیزیکی است.
تلفن هوشمند چیست؟
تلفن هوشمند (به انگلیسی: Smartphone) به تلفن همراهی گفته می‌شود که توانایی‌های پیشرفته تر و قدرت محاسبات بیشتر از «تلفن مرکب» (feature phone) یا همان تلفن همراه‌های عادی ارائه می‌دهد. گوشی‌های هوشمند یا Smartphone گوشی‌های موبایل پیشرفته با قابلیت‌های خاص و کاربردهایی نظیر کامپیوترهای شخصی (PC) هستند. بیشتر گوشی‌های هوشمند دارای دوربین بوده و قابلیت‌هایی مثل اتصال به اینترنت و ایمیل و تنظیمات مشخص را نیز دارند. یکی از خصوصیات مهم این گوشی‌ها امکان نصب برنامه‌های پیشرفته پردازشی و اتصال روی آنها است، ولی در گوشی‌های معمولی نرم افزارها و برنامه‌های خاصی توسط سازندگان از قبل قرار دارد و فقط از طریق سازنده یا اپراتورها قابلیت ارتقا دارند.
این گوشی‌های هوشمند دارای برخی اینترفیس‌های اضافه مثل صفحه کلیدQWERTY، صفحه نمایش لمسی یا حتی دسترسی مطمئن به ایمیل هستند. بنابراین تفاوت‌های مهم گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های معمولی می‌تواند در زمینه قیمت و قابلیت‌های سطح بالای این گوشی‌ها باشد.
امروزه بیشتر موبایل‌ها برخی از برنامه‌های ساده PDA مثل دفترچه تلفن، تقویم و لیست وظایف را دارا هستند، البته گوشی‌هایی که دارای پلات فرم‌های BREW یا Java ME اجازه نصب کردن برخی برنامه‌های جانبی را می‌دهند، اما این گوشی‌ها در زمره گوشی‌های هوشمند قرار نمی‌گیرد. در حال حاضر گوشی‌های زیادی از نوع BREW هستند که قابلیت و کارآیی PDAها را دارند، همچنین توانایی اجرای برنامه‌هایی که توسط شرکت‌های نرم افزاری دیگر تولید شده‌اند یا اصطلاحا برنامه‌های third - party داشته و دارای صفحه نمایش‌های بزرگ 320*240 پیکسل هستند، اما نمی‌توان آنها را smart phone نامید.


مهم‌ترین تفاوت
به نظر می‌رسد مهم‌ترین تفاوت اصلی این دو دستگاه ابعاد، وزن و صفحه نمایش آن‌ها باشد. البته در کنار این مهم باید به فاکتورهایی همچون کیفیت و میزان شارژ نگهداری باتری از یک سو و پردازنده و کارت گرافیکی هم اشاره کرد.
نکته‌ای که، اما در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است رفتار تولیدکنندگان جهانی در تهیه، تولید و عرضه این دستگاه‌ها است. درحالی که تا پیش از این رقابت بین تولید‌کنندگان در ساخت لوح‌های فشرده با اندازه‌های بزرگ‌تر بود، اما امروز به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان بیشتر به ساخت دستگاه‌هایی با اندازه‌ای بین تبلت و گوشی‌های هوشمند رو آورده‌اند. نمونه این امر را هم می‌توان در تصمیم‌گیری‌های دو شرکت مطرح سامسونگ و اپل مشاهده کرد. اپل که تا پیش از این و با عرضه تبلت ‌ای پد آن هم با اندازه ۹و ۷ دهم اینچ شهرت داشت، این بار اقدام به عرضه همان تبلت با مشخصاتی بالاتر اما در اندازه ۷ و ۹ دهم اینچ کرده است. ابعاد خاص اما از ابتدا برای سامسونگ مساله مهمی نبود. چرا که این شرکت در چند سال گذشته تبلت با اندازه‌های متفاوت از ۷ تا ۱۰ اینچ عرضه کرده است. با این حال اما سامسونگ در یک سال گذشته اقدام به ارائه دستگاه‌هایی کرده است که به اعتقاد کارشناسان بازار چیزی بین تبلت و گوشی هوشمند قرار دارند، اما با این حال به گوشی هوشمند بیشتر متمایل هستند. گلکسی نوت یک و گلکسی نوت دو از جمله این دستگاه‌ها هستند که اندازه صفحه نمایش آنها ۵ و نیم اینچ است. گوشی‌های هوشمندی که به واقع کاربرد یک گوشی تلفن همراه را دارند اما به دلیل در اختیار داشتن صفحه نمایش بزرگ‌تر می‌توانند کارآیی یک تبلت را هم برای کاربرانشان فراهم کنند.
در پاسخ به این سوال که تبلت بخرم یا اسمارت فون باید گفت که این موضوع تنها و تنها به درخواست‌ها . انتظار شما از دستگاه مورد نظرتان باز می‌گردد پس بهتر است با خود صادق باشید. اگر جزو افراد پول دار هستید که میزان هزینه‌ای که در این بخش انجام می‌دهید اهمیتی برایتان ندارد، خب یک گوشی هوشمند و یک تبلت بخرید. البته بهتر است که هر دو دستگاه از یک سیستم عامل باشند تا به این شکل راحت تر بتوانید کارهای مورد نظر خود را انجام دهید.
اما اگر میزان هزینه آن هم در این وانفسای قیمت ارز و افزایش قیمت این دستگاه‌ها برایتان مهم است من پیشنهاد می‌کنم که از گوشی‌های هوشمند جدید تهیه کنید؛ یعنی گوشی‌های هوشمندی که به نوعی بین گوشی و تبلت قرار گرفته‌اند؛ چرا که این گوشی‌ها به راحتی همان کارآیی تبلت را هم خواهند داشت و فقط اندازه صفحه نمایش آنها فقط دو اینچ از کوچکترین تبلت‌ها کمتر است.


با گوشی‌های نسل جدید آشنا شوید
به جز سامسونگ این روزها دیگر تولید‌کنندگان هم به ساخت گوشی‌های هوشمندی رو آورده‌اند که اندازه‌ای بین گوشی و تبلت دارند. اچ‌تی‌سی، هوواوی، لنوو، پنتک و ال‌جی از جمله تولیدکنندگانی هستند که اکنون در کنار سامسونگ ساخت گوشی‌های هوشمند بزرگ‌تر را در دستور کار خود قرار داده‌اند. سامسونگ به تازگی گلکسی نوت 2 را به بازار عرضه کرده است. صفحه نمایش این گوشی 5/5 اینچی بوده و دوربین آن هم 8 مگاپیکسلی است.
سیستم عامل آن اما آخرین نسخه از آندروئید یعنی ۴.۱.۱ (Jelly Bean) بوده و از پردازنده Quad-core ۱.۶ GHz Cortex-A۹ برخوردار است. ال جی گوشی Optimus Vu را با صفحه نمایش ۵ اینچ، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی، پردازنده Quad-core ۱.۵ GHz و دوربین ۸ مگاپیکسلی در کنار سیستم عامل آندروئید نسخه ۴ ماه آگوست گذشته به بازار عرضه کرده است. این گوشی تمام مشخصات رایج یک گوشی هوشمند را در کنار صفحه نمایش ۵ اینچی و یک پردازنده قدرتمند چهار هسته‌ای دارد. لنوو هم در آگوست گذشته مدل ۸۶۰ LePhone K خود را با صفحه نمایش ۵ اینچی با ۸ گیگابایت حافظه داخلی، دوربین ۸ مگاپیکسلی، نسخه چهارم سیستم عامل آندروئید و پردازنده Quad-core ۴/۱ GHz Cortex-A۹ به بازار عرضه کرده است. پنتک هم اما در همین یک ماه گذشته گوشی Vega R۳ IM-A۸۵۰L را با صفحه نمایش ۵ و ۳ دهم اینچ و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت روانه بازار کرده است.
این گوشی دوربین 13 مگاپیکسلی داشته و پردازنده آن هم 5/1 Quad-core GHz Krait بوده که استفاده از نسخه چهارم سیستم عامل آندروئید را آسان کرده است.
هوواوی گوشی Ascend D quad XL را با صفحه نمایش ۵/۴ اینچی و ۸ گیگابایت حافظه داخلی سپتامبر جاری روانه بازار کرده است. این گوشی پردازنده ۴/۱Quad-core GHz را در کنار دوربین ۸ مگاپیکسلی و نسخه چهارم سیستم عامل آندروئید به کار گرفته است.