تـم پارک‌ها؛شــادی بـــازی خــاطـره - ۱۶ شهریور ۹۱
پرستو فخاریان
به مکانی که تخیل، «مقصد» است، خوش آمدید. برای پیر و جوان، کوچک و بزرگ، اینجا شادترین مکان روی زمین است. بیایید خاطراتتان را با خانواده خود بسازید و جهانی فانتزی و جادویی را کشف کنید. وقتی وارد «دیزنی‌لند» می‌شوید، داستان‌ها شما را دربر می‌گیرند و شما را به فیلم‌های محبوبتان فرو می‌برند. امروزه «تم پارک‌ها» یا «پارک‌های موضوعی»، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شوند و جذابیت‌های سرگرم‌کننده‌ای را برای افراد فراهم و آنها را گرد هم می‌آورند. عواملی همچون گسترش صنعت گردشگری، عوامل اقتصادی، نیاز روزافزون بشر به الگوهای فرهنگی و اشاعه فرهنگ‌های مختلف، روند رشد و تکامل تم پارک‌ها را موجب شده است. «تم پارک‌ها» پارک‌های جامعی هستند که با احداث قسمت‌های گوناگون، خواسته‌ها و نیازهای اقشار مختلف از پارک را برآورده می‌کنند. گاهی، عنوان «پارک تفریحی» نیز به‌جای عنوان «پارک موضوعی» استفاده می‌شود.
این پارک‌ها عموما در محل‌های باز و وابسته به محیط ایجاد می‌شوند و ترکیبی از جاذبه‌ها و فرهنگ آن کشور را در اختیار افراد قرار می‌دهند. تم پارک‌ها همچنین باید فضاهای فانتزی و محل‌های گذران اوقات فراغت ارائه دهند و مکانی برای نمایش دادن جاذبه‌های دست ساز بشر باشد. این دسته از پارک‌ها با بهره‌برداری از فناوری، شخصیت‌ها و خصوصیات فرهنگی را بازنمایی می‌کند و تداعی‌گر داستان‌ها و روایت‌هایی که افراد نسبتا با آنها آشنایی دارند، هستند.
شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ جهان، از این طریق درآمدهای هنگفتی را به‌دست می‌آورند
یکی از این تم پارک‌ها «دیزنی لند» است. «دیزنی لند» برجسته‌ترین، پرتنوع‌ترین و به نوعی قدیمی‌ترین پارک موضوعی جهان محسوب می‌شود. این منطقه تفریحی که در منطقه آناهایم کالیفرنیا ساخته شده است، در تاریخ 17 ژوئیه 1955 گشایش یافت. در این پارک سعی شده شخصیت‌ها و داستان‌های شرکت فیلم و انیمیشن‌سازی «والت دیزنی» بازسازی و بازنمایی شوند. از آن زمانی که شرکت والت دیزنی یکه تازی خود را در عرصه انیمیشن‌سازی آغاز کرد، تصمیم گرفت تا با استفاده از شخصیت‌های بی‌همتای داستان‌ها و انیمیشن‌های جذابش کودکان را به‌گونه‌ای دیگر نیز به خود جذب کند؛ گرچه در این میان حتی بزرگسالان نیز بخش عظیمی از خاطرات کودکی خود را در این پارک جست‌وجو می‌کنند. یکی از بناهای دیزنی لند، قلعه زیبای خفته است که 77 پا ارتفاع دارد. پل متحرک آن همچنان کار می‌کند، اما تنها دوبار مورد استفاده قرار گرفته است؛ نخستین بار در زمان گشایش آن و باردیگر هنگامی که پارک در سال 1983 مجددا بازسازی شد. در خندق اطراف قلعه، اغلب هنگام لایروبی، سکه‌هایی پیدا و صرف امورخیریه می‌شود. به ادعای سایت این پارک حیرت‌انگیز، با ورود به دیزنی‌لند تمام داستان‌ها اطراف شما را می‌گیرند. در این بین بازار بزرگ دیزنی لند، مغازه‌هایی قدیمی نیز دارد که تمام آنچه که خاطرات دیزنی لند را برای شما زنده می‌کنند، در خود جای داده‌اند. «سرزمین خیالی fantasy land» قسمتی از دیزنی لند است که آن سوی قصر زیبای خفته قرار گرفته است. در این قسمت قهرمانان داستان‌های والت دیزنی را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند با قهرمانان والت دیزنی برخورد نزدیکی داشته باشند و به دنیای آنها پا بگذارند. عروسکی به نام میکی پال، با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته راهنمای بازدیدکنندگان در دیزنی لند است. میکی پال، بازدیدکنندگان را از میزان شلوغی صف‌ها و اتفاقاتی که در پارک درحال وقوع است، مطلع می‌کند. گفتنی است دو مجموعه دیگر دیزنی لند که خارج از آمریکا ساخته شده، در پاریس و توکیو جذابیت‌هایی نظیر نسخه آمریکایی آن را دارند.
اما در منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج‌فارس نیز شاهد گسترش تم پارک‌ها هستیم. از آن جمله می‌توان «دنیای فِراری» را نام برد که توسط شرکت خودروسازی فِراری در ۴ نوامبر ۲۰۱0 در جزیره یاس ابوظبی گشایش یافته است. این پارک که با مضمون «فراری» ایجاد شده، اکنون بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده جهان با مساحت 200۰۰۰ مترمربع محسوب می‌شود و سریع‌ترین ترن هوایی جهان با نام «ترن روسی» را نیز داراست. بزرگ‌ترین لوگوی شرکت فِراری نیز در این پارک قرار دارد و به این ترتیب این تم پارک را از همه نظر بی‌همتا می‌کند.