لاله‌های واژگون؛ اشک‌هایی از چشم «مریم»
پرستو فخاریان
کارشناس گردشگری
فصل بهار یکی از بهترین فصول برای سفرهای متنوع و گشت و گذار در آن نواحی از کشور است که مغفول مانده‌اند، اما برای چنین سفرهایی بهتر است اطلاعات بیشتری درمورد آن مناطق کسب کنیم. تاکنون به مرکز ایران، جایی در جنوب و غرب اصفهان، شمال کهکیلویه و بویراحمد، و شرق خوزستان سفر کرده‌اید؟ جایی که «چهارمحال و بختیاری» نامیده شده و میراث تاریخی و طبیعی‌اش هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. «چهار محال و بختیاری» از این رو به این نام شناخته می‌شود که از دیرباز به دو بخش «چهارمحله روستانشین» و «منطقه سکونت ایل بختیاری» تقسیم می‌شده است. آن چهار روستا عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. اکنون مسیری را در این استان به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای یک سفر چند روزه از آن استفاده کنید؛ به شرط اینکه به طبیعت‌گردی علاقه داشته باشید و برآن باشید که طی سفر در حفظ این طبیعت بکر بکوشید!
اگر با اتومبیل شخصی و از تهران سفرتان را آغاز می‌کنید، باید از طریق اتوبان قم شهرهایی مثل قم، کاشان، نطنز و اصفهان را پشت سر بگذارید. در همین شهرهایی که بر سرراهتان قرار دارد نیز می‌توانید ساعاتی را به بازدید از مناطق تاریخی- تفریحی بپردازید. قریب به ۸۰ کیلومتر که از اصفهان دور شوید، وارد مرزهای استان چهارمحال و بختیاری شده‌اید و اولین شهری که سر راهتان خواهد بود «شهرکرد» است؛ شهری که به دلیل ارتفاع ۲۰۷۰ متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین مرکز استان در کشور و بام ایران لقب گرفته‌است. برای سفر به این استان البته راه هوایی نیز وجود دارد، اما در ادامه سفر و برای تردد به شهرها و روستاهای دیگر نیاز به اتومبیل شخصی دارید. پس از ورود به شهرکرد بازدید از اتاق آینه، مسجد جامع، موزه‌های صنایع دستی و باستان‌شناسی، و امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون (خواهران امام رضا(ع)) برنامه‌هایی خواهد بود که کمتر از یک روز می‌توانید به آنها بپردازید. بازار سنتی شهر نیز در مجاورت امامزادگان مذکور قرار دارد و سوغاتی‌هایی نظیر آلو، لواشک، کشک، مغزیجات، قره‌قروت، گردو، بادام و دیگر محصولات محلی مردم این شهر را در خود جای داده است. شاید بد نباشد که برای دیدن رسم سقاخانه در شهرهای سنتی، به محله محرم جنوبی نیز سری بزنید و «سقاخانه ارباب میرزا» را که با گنبدی دوپوشه‌ای شناخته می‌شود، ببینید. برای اقامت در شهرکرد علاوه بر اینکه می‌توانید بدون صرف هزینه و در این هوای بهاری پارک ملت را برای کمپ و چادر زدن انتخاب کنید، هتل‌ها و مهمانسراهای جهانگردی نیز در بلوار فارابی، میدان معلم و خیابان شریعتی در انتظار شما هستند.
از شهر که بیرون بزنید و به طرف غرب حرکت کنید، در مسیر شهر فارسان قرار می‌گیرید. در همین راه روستاهایی خواهید یافت که مملو از چشمه‌های آب معدنی هستند. نرسیده به فارسان، از طریق یکی از جاده‌های فرعی به سوی جونقان به مسیرتان ادامه دهید. «قلعه یا کاخ سردار اسعد» مهم‌ترین بنایی است که در جونقان خواهید دید. این قلعه، همان مکانی است که در زمان انقلاب مشروطه سردار اسعد و یارانش را گرد هم آورد تا تصمیمات مهمی برای فتح تهران و اصفهان بگیرند و سرانجام از همین قلعه بود که راهی فتح تهران شدند. جالب است بدانید این قلعه اولین مکان در اصفهان و چهارمحال و بختیاری بوده که به موتور برق و الکتریسیته مجهز گردیده‌است؛ علی‌اکبر دهخدا نوشتن لغتنامه مشهورش را در اینجا آغار نموده و بسیاری از پناهندگان سیاسی در اثنای جنگ جهانی اول در آن مهمان مردم جونقان شده‌اند. بازدید از «کاروانسرای خان اوی» را نیز در جونقان پیشنهاد می‌کنیم.
به فارسان بازگردید و به جانب شمال غرب و روستای چلگرد حرکت کنید. در مسیر به روستای باباحیدر نیز برمی‌خورید که غار سراب یکی از جاذبه‌های طبیعی آن محسوب می‌شود. پس از طی مسیری تقریبا یک ساعته به چلگرد می‌رسید. طبیعت بکر این منطقه را در کمتر جایی از ایران خواهید یافت. طبیعت‌گردان به خوبی قدر این منطقه را می‌دانند و شاید همه سفر را به‌خاطر دیدن همین منطقه راه پیموده باشند. آبشار شیخ علیخان، آبشار تونل اول کوهرنگ، چشمه کوهرنگ، چشمه دیمه، پیست اسکی و دست آخر دشت زیبای لاله‌های واژگون از زیبایی‌های طبیعی این ناحیه هستند. دشت لاله‌های واژگون یکی از ۲۰ اثر طبیعی ملی کشور و تحت حمایت سازمان محیط زیست است. فراموش نکنید که اردیبهشت‌ماه را برای دیدن لاله‌های واژگون درنظر بگیرید؛ لاله‌هایی که مردم محلی به آنها «اشک مریم» می‌گویند، از اواخر فروردین به گل می‌نشینند و تنها تا پایان اردیبهشت گل‌هایشان را حفظ می‌کنند. به خاطر داشته باشید که خطر انقراض، این گونه گیاهی را تهدید می‌کند و این وظیفه سنگینی را بر دوش گردشگران این منطقه می‌گذارد تا برای حفظ محیط از هیچ کوشش و مراقبتی دریغ نکنند.
البته بی‌شک گردشگری در این استان ظرفیت‌های بیشتری دارد، اما به همین میزان وقت بیشتری را نیز از گردشگر می‌طلبد. پس اگر فرصت دارید، به کشف نواحی دست‌نخورده دیگر در این استان مشغول شوید؛ وگرنه از همان مسیری که آمدید به سوی مبدا بازمی‌گردید. شاید بار دیگر برای شناسایی جنبه‌های ناشناخته گردشگری به این استان بازگشتیم!