مسابقه the World Press Photo مشوق بالاترین استانداردها در عکاسی خبری بوده است. تمام عکس های برنده برای شرکت در مسابقه ای که در ۴۵ کشور در آن سال برگزار می شود و انتشار در کتاب سالانه ما جمع آوری می شود .

بیش از دو میلیون بیننده برای دیدن عکس ها به صدها سالن مختلف می روند و کتاب سالانه ما به هفت زبان مختلف منتشر می شود و در سرتاسر جهان توزیع می شود . اولین دوره این مسابقه در سال ۱۹۵۵ ، هنگامی که بعضی از اعضای اتحادیه عکاسان این ایده را داشتند که مسابقه ملی کشور را به مسابقه بین المللی تبدیل کنند، برگزار شد . در سال ۱۹۵۵ ، ۴۲ عکاس از ۱۱ کشور با بیش از ۳۰۰ عکس در این مسابقه شرکت کردند . سال بعد شرکت کنندگان چهار برابر شدند و ملیت ها تقریباً دو برابر . امروزه این مسابقه سالیانه بیش از ۵۰۰۰ شرکت کننده از ۱۲۵ کشور دارد که در حدود ۹۵۰۰۰ عکس را در این مسابقه شرکت می دهند.بیش از ۵۵ سال است که این مسابقه راه ارتباطی بین حرفه ایها و عموم مردم است. همانطور که معرفی برندگان این مسابقه در دنیا مورد توجه قرار می گیرد ، نقش الهام بخش عکس خبری برای صدها میلیون بیننده مورد توجه قرار می گیرد . مسابقه توسط متخصصان روزنامه نگاری تصویری که جنبه های مختلف این حرفه را ارائه می دهند داوری می شود . ترکیب داوران هر سال عوض می شود ، آنها بطور مستقل عمل می کنند ، و یک دبیر که حق رای ندارد عدالت و تعادل روند داوری را حفظ می کند .
آرشیو عکس های منتخب نه تنها نشان دهنده بیش از نیم قرن تاریخ بشر است بلکه گونه های موفق عکس های خبری را نشان می دهد.


برنده سوم در بخش general news عکاس سوییسی دومنیک نار می باشد که تصویری از جنازه یک سرباز ارتش سودان را که در جنگ با شورشیان کشته شده است در تاریخ 17 آوریل 2012 گرفته است.



جایزه اول بخش تک عکس ورزشی نصیب وی سنگ چن از مالزی برای مسابقات گاوسواری به شیوه شرق آسیا شد.این عکس در تاریخ 12 فوریه 2012 در اندونزی گرفته شده است.


نفر دوم در بخش spot news عکاس ترکیه ای ارمان اوزمن است که صحنه ای از خشونت مخالفان دولت سوریه را در برابر اسیران خود نشان می دهد این عکس در تاریخ ۷ مارچ ۲۰۱۲ در سوریه گرفته شده است.


جایزه اول تک عکس طبیعت برای عکاس آلمانی کریستین زیگلر برای پرنده ای عجیب در استرلیا



جایزه اول بخش مردم به استفان ونفلترن از بلژیک رسید که در مورد مریضی‌های زنان بخصوص نارسایی‌های غددی مانند گواتر می باشد.این عکس‌ها در فوریه 2012 و در کشور گینه به ثبت رسیده است.



نفر اول بخش مجموعه عکس‌های ورزشی به جان گراروپ از کشور دانمارک اهدا می شود این عکس‌ها در فوریه 2012 در موگادیشو گرفته شده است و نشان از تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری مسابقه بسکتبال در این شهر دارد.



ابراهیم نوروزی در بخش پرتره های صحنه آرایی شده هم با مجموعه عکسی از عزاداران مراسم چهل منبر خرم آباد، جایزه دوم این بخش را به دست آورد.



مجید سعیدی از آژانس عکس گتی ایمجیز در بخش مسائل معاصر جایزه دوم بخش مجموعه عکس را با مجموعه ای تحت عنوان life is warاز زندگی در افغانستان به دست آورده است.



ابراهیم نوروزی که سال قبل هم موفق به دریافت این جایزه شده بود، امسال جایزه اول مجموعه عکس در بخش پرتره محیطی را با مجموعه عکسی تحت عنوان Victims of Forced Love به دست آورد.


برنده اول در تمام بخشها به عکسی از تشییع جنازه برادران ۲و۳ ساله فلسطینی که توسط اسراییلیها به شهادت رسیدند اختصاص یافته است که در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲ در شهر غزه توسط پل هانسن گرفته شده است.