نظارت بر کیفیت به جای قیمت خودروها - ۵ خرداد ۹۲
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتقاد از کیفیت خودروها و بیان اینکه 35 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند نمی توانند مجوز لازم را دریافت کنند، گفت: اگر شورای رقابت به جای قیمت خودروها، کیفیت آنها را مدنظر قرار می‌داد اکنون کیفیت خودروهایمان بهتر از این بود. جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران در مراسم رونمایی از دوربین‌های پلاک خوان مراکز معاینه فنی با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه گاه تحت عنوان مردم مداری حقوق اصلی آنها زیر سوال می‌رود. متاسفانه مجلس مصوبه ای داشت مبنی بر معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی که این مصوبه عقبگردی در حوزه زیست محیطی محسوب می‌شد. حال سوال این است که در مورد خودروهایی که در بدو تولید در مورد سلامت و ایمنی شان تردید است چگونه معافیت 5 ساله از معاینه فنی تصویب شده و آیا کسانی که این قانون را تصویب کردند، تضمینی از خودروسازان گرفته‌اند که تا 5 سال خودروهای تولیدی‌شان استاندارد بماند و تولید آلایندگی نکند؟
او افزود: امید است این مصوبه مجلس هرچه سریعتر مورد بازنگری قرار گیرد و کنترل و نظارت دقیقی برکیفیت و ایمنی خودروها صورت گیرد.
معاون شهردار تهران با تاکید براینکه موضوعات زیست محیطی از شاخصه‌های پیشرفت یک شهر و کشور است، گفت: با هماهنگی پلیس راهور تعدادی از اتوبوس‌های بین شهری مورد معاینه فنی قرار گرفتند که به‌رغم نو بودن ظاهر بسیاری از این خودروها، 100 درصد آنها موفق به اخذ معاینه فنی نشدند، حال سوال این است که چطور اجازه داده می‌شود این خودروها با ده‌ها مسافر در جاده‌های کشور سفر کنند و با جان و سلامت مردم بازی شود. او در خصوص طرح دوربین‌های پلاک‌خوان مراکز معاینه فنی گفت: این طرح تنها شامل چند دوربین ساده نمی شود، بلکه با راه اندازی این سیستم هر خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کند، اطلاعاتش در بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود. پلیس راهور نیز به این بانک اطلاعاتی دسترسی دارد و به راحتی می‌تواند نسبت به شناسایی و اعمال جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی اقدام کند.
تشکری هاشمی در ادامه خاطر نشان کرد: اطلاعات زیست محیطی، ایمنی و کیفیت تمامی خودروها از طریق این سیستم ثبت می‌شود و به راحتی دارندگان مجوز معاینه فنی از سایر خودروها قابل تشخیص خواهند شد.
او تاکید کرد: این شایسته مردم نیست که از هوایی پاک بی بهره بمانند و باید به این معضل خاتمه ببخشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه امروز تهران به الگویی برای دیگر شهرهای کشور تبدیل شده است و در جهان نیز بارها به خاطر حرکت در مدار توسعه مورد تقدیر قرار گرفته، گفت: اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی (UITP) بار دیگر تهران را جزو شهرهای برجسته دنیا در زمینه توسعه سیستم‌های حمل و نقل عمومی گزینش کرده که به زودی از پایتخت کشورمان تقدیر به عمل می‌آید و این مساله نشان می‌دهد که در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته‌ایم و راه را درست رفته‌ایم. تشکری هاشمی تصریح کرد: در واقع اگر امروز در تهران موفقیتی ایجاد شده ناشی از همکاری و هماهنگی شهرداری با شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و پلیس راهور بوده که امید است این روند با شدت و جدیت دنبال شود.