کتابخانه‌ها نشانی سرراست از وجود انسان‌ها هستند، کتاب‌هایی که درونشان هستند، اهمیتی که به نوع چیدمان آنها داده شده و حتی طراحی کتابخانه نماد ذوق و علاقه شما برای محافظت از کتاب‌های نفیس و ارزشمندتان است.

اگر شما هم یکی از بهترین سرگرمی‌هایتان کتاب خواندن باشد، اگر داشتن یک کتابخانه خانگی را به یک ویترین پر از ظروف بلور ترجیح می‌دهید، قطعا این گزارش به شما در خرید کتابخانه رویایی‌تان کمک می‌کند. برای تهیه این گزارش سری زدیم به خیابان دلاوران واقع در شرق تهران، خیابان طویلی که از ابتدا تا انتها تمام مغازه‌هایش صنایع چوبی می‌فروشند.کتابخانه یکی از آن وسایلی است که کمتر سراغ آن را می‌گیرند و شاید لازم باشد در هر مغازه سرکی بکشید تا بتوانید دو، سه مدلی ببینید. این روزها بیشتر کتابخانه‌ها را از ام دی اف می‌سازند مثل تمام وسایل چوبی دیگر، اما بعضی‌ها ممکن است چوب را ترجیح دهند. البته ناامید نشوید هنوز هم هستند طراحان با ذوقی که اجناس تمام چوب به بازار عرضه می‌کنند. چوب‌های بسیاری در ساخت کتابخانه‌ها به کار می‌آیند، از مهم‌ترین آنها صنوبر، بلوط، گردو و... هستند. اما در حال حاضر اگر شما برای خرید مراجعه کنید و در مورد نوع چوب بپرسید اسم چوب روسی را می‌شنوید، چوب روسی نام آشنایی است که طی این سال‌ها در بازار ایران رونق گرفته، این چوب نوعی چوب سفید وارداتی از کشور روسیه است که گونه‌های متفاوتی چون نراد ، نوئل و انواع کاج‌ها را دارد. این چوب سبک است و هم کشیدگی خوبی دارد کم ترک می‌خورد و خوش کار است، قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارد میخ و پیچ‌خور آن نیز عالی است و به خاطر نوع صمغ آن نیز حشرات موذی کمتر از دیگر چوب‌ها به آن نزدیک می‌شوند یا نفوذ می‌کنند تنها ایرادشان این است که در آن رگه‌های قرمز رنگی وجود دارد که ممکن است به هنگام خشک شدن باعث تاب برداشتن چوب شوند که البته چوبی که به ایران وارد می‌شود کاملا بی‌عیب و نقص است.
تفاوت‌های ام دی اف و چوب
همان‌طور که پیش از این نیز در این صفحه در مورد ام دی اف گفته شد، ام دی اف ذرات متراکم و فشرده شده چوب درختانی مثل صنوبر، کاج و اکالیپتوس است که با رزین در دمای خاص ترکیب می‌شود و به شکل تخته چوب در می‌آید. ام دی اف‌ها را با روکش‌های مختلف چوبی، کاغذی، ملامینه، پی وی سی و... می‌پوشانند که این روکش‌ها از کشورهایی چون ترکیه اندونزی، چین، آلمان، اتریش، روسیه، اسپانیا و... وارد ایران می‌شوند که روکش اکثر کتابخانه‌های امروزی ملامینه است و بیشتر آنها هم جنس‌های وارداتی از ترکیه و آلمان هستند. ام دی اف مزایای خاص خود را دارد، سبک‌تر از چوب است، با وجود سطح بسیار صاف آن ضد خش است، قابلیت‌های ابزارخوری و شکل‌پذیری بالایی دارد و در برابر نفوذ حشرات موذی بسیار مقاوم است، ضمن اینکه شما می‌توانید با انتخاب انواع روکش‌های خاص آنها را در برابر قارچ‌ها و باکتری‌ها، رطوبت، آتش و... مقاوم‌سازی کنید. از طرفی نباید فراموش کنیم عمر چوب طبیعی بسیار بیشتر از ام دی اف است و اینکه حس گرم و مثبتی که چوب طبیعی به شما می‌دهد با دیدن وسایلی ساخته شده از ام دی اف قابل مقایسه نیست که فکر کنم این مساله برای اهالی کتاب از هر چیزی مهم‌تر باشد. رنگ و بافت چوب‌ها در استحکام آنها بسیار تاثیر دارد، دوام چوب‌ها رابطه مستقیمی با تیرگی آنها دارد، برای مثال چوب گردو از آن دسته چوب‌های تیره‌ای است که دوام بالایی دارد. میزان سختی و سفتی چوب‌ها درواقع نشان‌دهنده میزان نفوذ و ضربه‌پذیری چوب است، این نکته را هم فراموش نکنید که هرچه چوب سنگین‌تر باشد، استقامت بیشتری هم دارد. مهم‌ترین و بارزترین تفاوت ام دی اف و چوب طبیعی قیمت آنها است و طراحی‌های زیبای ظاهری‌شان. حال این تصمیم با شماست که کدام را انتخاب کنید.


تنوع مدل‌ها
تنوع مدل‌های کتابخانه‌های امروزی بسیار بالا است، شاید تعداد افرادی که برای خرید کتابخانه مراجعه می‌کنند زیاد نباشد، اما مدل‌های کتابخانه‌ها از آن طراحی‌های ساده درآمده است. نمونه‌های متحرک با قابلیت تبدیل به چند شکل مختلف، نمونه‌های قابل نصب بر روی دیوار یا قفسه‌های جعبه شکلی که این روزها به باکس شناخته می‌شوند و به هر تعداد که بخواهید می‌توانید کنار هم قرار دهید و یک کتابخانه با هر اندازه که می‌خواهید داشته باشید.
حواستان باشد
حواستان باشد که طبقات کتابخانه‌ای که انتخاب می‌کنید محکم و ضخیم باشد تا تحمل وزن کتاب‌هایتان را داشته باشد، اگر کتابخانه ام دی اف انتخاب کرده‌اید تمامی اضلاع و لبه‌ها کامل با چسب گرانول متصل باشند و در نهایت اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد، به قابلیت تنظیم ارتفاع طبقات هم توجه کنید.
بازار خرید
مهم‌ترین بازارهای خرید کتابخانه، خیابان دلاوران و یافت‌آباد است، به شما پیشنهاد می‌کنم حتما به فروشگاه‌های چوبک و اریکه در خیابان دلاروان سری بزنید و از مدل‌های بی‌نظیر چوبی‌شان دیدن کنید. در مورد خارجی یا ایرانی بودن آن باید بگویم که تمام محصولات در کارگاه‌های ایرانی ساخته می‌شوند و تنها روکش‌های آنها یا چوب‌هایشان به طور خام از دیگر کشور‌های وارد می‌شوند.