م.ر.بهنام رئوف
نزدیک به یک ماه دیگر سال میلادی ۲۰۱۲ به پایان خواهد رسید، سالی که تولیدکنندگان تلفن همراه در بخش ساخت و عرضه گوشی‌های هوشمند رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر شاهد بود.

البته علاوه بر رقابت در این بخش، باید شکایت‌ها و دادگاه‌های پیاپی چند غول گوشی‌ساز از یکدیگر را نیز لحاظ کرد. به هر حال و بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی گارتنر، در طول سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ حدود ۴۲۸ میلیون دستگاه گوشی به فروش رسیده است. در این بین فروش گوشی‌های هوشمند ۶/۳۹ درصد کل گوشی‌های موبایل را به خود اختصاص داد که این میزان با رشد ۹/۴۶ درصدی نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ همراه بوده است. تحلیلگران گارتنر می‌گویند پس از چند فصل کاهش فروش گوشی، سه ماهه تابستان امسال، درخواست برای گوشی در بازارهای درحال‌توسعه افزایش چشمگیری داشت و این درحالی است که بر اساس آمارهای موجود، میزان فروش گوشی تلفن همراه در چند سال گذشته، اندکی با کاهش روبه‌رو بوده است. عرضه گوشی‌های هوشمند پیشرفته با مشخصات سخت افزاری بالا از یک سو و کاهش قیمت این گوشی‌ها و عرضه برخی از مدل‌ها توسط اپراتورهای تلفن همراه با شرایط تخفیفی و در اقساط بلندمدت از سوی دیگر باعث شده تا بسیاری از کاربران به فکر تعویض گوشی‌های خود در این بازار بیافتند و شاید همین امر یکی از مهم‌ترین عوامل این میزان رشد در فصل سوم سال ۲۰۱۲ باشد. براساس آمارهای منتشر شده، فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲معادل ۲/۱۶۹ میلیون دستگاه اعلام شد و سامسونگ و اپل عنوان پیشرو را در این بازار به خود اختصاص دادند. نوکیا در بخش فروش کل گوشی‌هایش عنوان سوم جدول را به خود اختصاص داد، اما در بخش گوشی‌های هوشمند در رده هفتم جدول تولیدکنندگان قرار گرفت. بر این اساس، شرکت کانادایی RIM تولیدکننده گوشی‌های بلک بری در رده سوم قرار گرفت و جای نوکیا نشست. این در حالی است که در بازار آمریکا ال جی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. سامسونگ در این بازار توانست در طول سه ماهه سوم سال‌جاری ۹۸ میلیون دستگاه گوشی به فروش برساند و سالانه ۶/۱۸ درصد رشد را برای خود به ثبت برساند. در یک سال گذشته، سامسونگ با عرضه گوشی‌های سری گلکسی، توانست سهم بالایی را به خود اختصاص دهد، هرچند که در یک سال گذشته بیشترین وقت خود را در دادگاه‌هایی به سر برد که اپل از او شکایت کرده بود. اپل فقط یک مدل گوشی آن هم آی‌فون ۵ را روانه بازار کرد، اما توانست میلیون‌ها نسخه از همین یک مدل را به فروش برساند. اچ تی سی به‌رغم آنکه با کاهش سهم روبه‌رو بود، اما با این حال نزدیک به ۱۰ مدل گوشی جدید روانه بازار کرد. ال جی و نوکیا در بخش گوشی‌های هوشمند از همه کم‌کارتر بودند، اما با این حال ال جی از نوکیا موفق‌تر بود. در این گزارش می‌خواهیم سه گوشی جدیدی را معرفی کنیم که قرار است در یک ماه جاری روانه بازار شوند. این مدل‌ها آخرین گوشی‌های سال ۲۰۱۲ هستند.


شاهکار ارزان
به نظر می‌رسد که ۴ LG Nexus هم آخرین مدل از محصولات ال‌جی در بخش تلفن همراه در سال ۲۰۱۲ باشد. این گوشی که توسط گوگل طراحی شده هم تنها با میکرو سیم‌کارت راه‌اندازی می‌شود و صفحه نمایشی ۷/۴ اینچی دارد.


وزن آن ۱۳۹ گرم و در ابعاد ۹/۱۳۳ در ۷/۶۸ در ۱/۹ میلیمتر ساخته شده است. ال‌جی تمام توان خود را در صفحه نمایش این گوشی به خرج داده است. استفاده از True HD IPS Plus capacitive در کنار ۲ Corning Gorilla Glass تصاویری با کیفیتی بسیار بالا را برای کاربران این گوشی فراهم خواهد کرد. این گوشی از نسخه چهارم فناوری بلوتوث استفاده می‌کند و در دو نسخه با حافظه داخلی ۸ و ۱۶ گیگابایت عرضه شده است. دوربین اصلی این گوشی ۸ مگاپیکسل و دوربین ثانویه آن ۳/۱ مگاپیکسل است. سیستم‌عامل این گوشی آندروید ۲/۴ بوده و از پردازنده چهار هسته‌ای ۵/۱ گیگاهرتزی تشکیل شده است. تمام این قابلیت‌های سخت‌افزاری به کنار، اما قیمت تقریبی۲۳۰ یورویی که برای این گوشی در نظر گرفته شده، نویدبخش یک فروش خوب برای ال‌جی خواهد بود.


پرفروش‌ترین برند سال
بعد از هواوی و اچ تی سی، نوبت به سامسونگ می‌رسد. این تولیدکننده کره‌ای که سالی پر از شکایت اما پر از فروش را تجربه کرد و توانست سهم خود را در تمام رسته‌ها اعم از گوشی‌های ارزان قیمت و گوشی‌های هوشمند و حتی تبلت‌ها افزایش دهد، قرار است ماه آینده، آخرین گوشی سال ۲۰۱۲ خود را با نامAtiv S I۸۷۵۰ روانه بازار کند. Ativ S تنها با سیم‌کارت مینی کار می‌کند، ۱۳۵ گرم وزن داشته و در ابعاد ۲/۱۳۷ در ۵/۷۰ در ۷/۸ میلیمتر ساخته شده است.

صفحه نمایش این گوشی اما 8/4 اینچی است و در دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی به بازار عرضه خواهد شد، البته حافظه داخلی این گوشی با استفاده از کارت حافظه میکرو اس‌دی تا 32 گیگابایت قابل ارتقاء است. دوربین اصلی این گوشی 8 مگاپیکسی و دوربین ثانویه یا دوربین قرار گرفته در بالای صفحه نمایش آن 9/1 مگاپیکسلی است که می‌تواند تصاویر با کیفیتی را در مکالمات تصویری فراهم آورد. پردازنده این گوشی دو هسته‌ای 5/1 گیگاهرتزی و سیستم‌عامل آن هم ویندوز فون 8 است. گفته می‌شود این گوشی در محدوده قیمت 500 یورو روانه بازار خواهد شد.


آخرین سامورایی


سونی در مهر ماه گذشته Xperia J را به بازار عرضه کرد و شاید در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال، گوشی دیگری را از این برند ژاپنی شاهد نباشیم. این گوشی که با سیم‌کارت مینی کار می‌کند، صفحه نمایش ۴ اینچی داشته و با وزن ۱۲۴ گرم در ابعاد ۳/۱۲۴ در ۲/۶۱ در ۲/۹ میلیمتر ساخته شده است. حافظه داخلی این گوشی ۴ گیگابایت بوده که تنها ۲ گیگابایت آن قابل استفاده است، اما این حافظه با کارت حافظه میکرو اس دی تا ۳۲ گیگابایت قابل افزایش است. دوربین اصلی این گوشی ۵ مگاپیکسلی و دوربین ثانویه آن VGA است. این گوشی به سیستم‌عامل آندروید ۴ مجهز است که بر اساس اعلام سونی، به سیستم‌عامل آندروید ۱/۴ هم ارتقاء می‌یابد. پردازنده این گوشی یک گیگاهرتزی است و تنها با قیمت ۱۸۰ یورو به بازار عرضه شده است.

تایوانی باهوش
اچ تی سی همین چند روز پیش گوشی 8 S خود را به عنوان یکی از آخرین تولیداتش در سال 2012 روانه بازار کرد. شاید مجهز بودن به سیستم‌عامل ویندوز فون 8 در نام‌گذاری این گوشی تایوانی بی‌تاثیر نبوده است، اما به هر حال این گوشی که تنها با سیم‌کارت‌های میکرو کار می‌کند، صفحه نمایش 4 اینچی داشته و با ضخامت 3/10 میلیمتر و ابعاد 5/120 در 63، تنها 113 گرم وزن دارد.

این گوشی 4 گیگابایت حافظه داخلی دارد که با کارت میکرواس دی تا 32 گیگابایت قابل افزایش است. دوربین این گوشی 5 مگاپیکسلی به فلش LED مجهز بوده و از فوکوس خودکار برخوردار است، با این حال این گوشی دوربین دوم برای مکالمه تصویری ندارد. پردازنده این گوشی هم دو هسته‌ای و یک گیگاهرتزی است. از دیگر مزایای این گوشی همکاری اچ تی سی با شرکت بیتز در تولید یک هدفون ویژه برای این گوشی است. قیمت این گوشی 280 یورو است. از این شرکت همچین دو گوشی One X+ و 8X هم در این ماه روانه بازار شده که به نظر می‌رسد با این سه مدل گوشی پرونده محصولات اچ تی سی برای سال 2012 بسته شود. + One X که نزدیک به 500 یورو قیمت خورده و تنها از سیم‌کارت میکرو پشتیبانی می‌کند از صفحه نمایش 7/4 اینچی تشکیل شده و 135 گرم وزن دارد. این گوشی از دوربین 8 مگاپیکسلی سیستم‌عامل آندروید 4.1.1 تشکیل و به پردازنده دو هسته‌ای 7/1 گیگاهرتزی مجهز شده است. +One X در دونسخه با ظرفیت حافظه 32 و 64 گیگابایت روانه بازار شده است.

هوشمندی از سرزمین ممنوعه


هواوی بعد از گوشی خوش‌فروش G۳۰۰ خود این بار گوشیAscend G۳۳۰ را روانه بازار کرده است. گوشی‌ای با صفحه نمایش ۴ اینچی، پردازنده دو هسته‌ای ۱ گیگاهرتزی، ۵۱۲ مگابایت رم، دوربین ۵ مگاپیکسلی و سیستم‌عامل آندروید ۴. این گوشی ۱۳۰ گرمی در ابعاد ۵/۱۲۲ در ۶/۶۲ در ۲/۱۱ میلیمتر ساخته شده و با قیمتی در محدوده ۲۷۰ یورو ماه گذشته به عنوان آخرین گوشی سال ۲۰۱۲ هواوی روانه بازار شده است. حافظه داخلی این گوشی ۴ گیگابایت است که با کارت حافظه میکرواس دی تا ۳۲ گیگابایت قابل افزایش است. دوربین این گوشی قابلیت فوکوس خودکار داشته و به فلش LED مجهز است.


تنفس مصنوعی برای پیر بازار


نوکیا این روزها شرایط خوبی ندارد. برخی‌ها معتقدند که در حال احتضار است و نفس‌های آخر، اما برخی دیگر هم به آخرین اعضای خانواده لومیا خوش‌بین بوده و آنها را نجات‌دهندگان نوکیا می‌دانند. به هر حال نوکیا در ماه جاری، گوشی Lumia ۸۲۰ خود را با قیمت تقریبی ۳۷۰ یورو روانه بازار خواهد کرد. این گوشی دارای صفحه نمایش ۳/۴ اینچی بوده و با سیم‌کارت میکرو کار می‌کند. حافظه داخلی این گوشی ۸ گیگابایت است که با کارت حافظه میکرو اس دی تا ۶۴ گیگابایت قابل افزایش است. دوربین این گوشی ۸ مگاپیکسلی بوده که از لنز کارلزایس تشکیل شده و می‌تواند با کیفیت HD فیلمبرداری کند. سیستم‌عامل این گوشی ویندوز فون ۸ بوده و پردازنده آن یک گیگاهرتزی و دو هسته‌ای است. این گوشی به همراه Lumia ۹۲۰ آخرین تولیدات نوکیا در سال ۲۰۱۲ خواهند بود.