بورس نیازمند حمایت حقوقی‌هاست
علیرضا باغانی
دبیر گروه بورس
انتظار، بیم و امید، ضعف نقدینگی و دیگر هیچ. فعالان بازار سهام این روز‌ها در حالی برای مشخص شدن چشم‌انداز سیاسی و همچنین عرضه هلدینگ خلیج‌فارس انتظار می‌کشند که تحرکات حقوقی‌ها هم به ریسک‌های کنونی بازار اضافه شده است.
همین چند وقت پیش بود که سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح موسوم به ساتا با عرضه‌های سنگین در ۳ نماد حفاری شمال، پالایشگاه تبریز و پتروشیمی امیرکبیر به منظور تامین نقدینگی ۶۵۰ هزار بازنشسته لشکری خبرساز شد و دغدغه‌های جدیدی را برای اهالی بازار سهام به وجود دارد، اما این روز‌ها ظاهرا بازار باید حواسش به دیگر حقوقی‌ها هم باشد. مثل اینکه تامین نقدینگی شب عید، بازیگران حقوقی بازار را حسابی تحت فشار قرار داده است، اتفاقی که سبب شد تا آستان قدس عرضه سنگینی را در نماد تازه‌وارد نفت ایرانول رقم بزند. در همین حال، خبرهایی از نیاز به تامین نقدینگی در مجموعه تامین اجتماعی به گوش می‌رسد که ظاهرا این نیاز به عرضه‌های این حقوقی در نماد پالایشگاه اصفهان در روزهای اخیر منجر شده است.
اما آنچه باید در رفتار حقوقی‌ها در روزهای آخر سال به آن توجه کرد، این است که اساسا رفتار آنها با شرایط بازار سرمایه هماهنگ نیست و عرضه‌های سنگین آنها در شرایطی رقم می‌خورد که عرضه‌های اولیه اخیر در کنار انتظار برای عرضه سهام شرکت 17 هزار میلیارد تومانی هلدینگ خلیج فارس ضعف نقدینگی شدیدی را در بازار به وجود آورده و بورس بیش از هر چیز نیازمند نگاه حمایتی حقوقی‌ها است