ستاره‌ای به اسم کلاه قرمزی - ۱۶ شهریور ۹۱
نیوشا ضیغمی
در مورد موفقیت این روزهای فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» نکته‌های زیادی را می‌توان برشمرد. چیزهایی که نباید به سادگی از کنارشان گذشت و از آنها چراغ راهی برای کار کردن در این سینمای بی‌رمق ساخت تا بتوان حال آن را کمی خوب کرد.

۱ باید قبول کنیم که فروش بالای «کلاه قرمزی و بچه ننه» هیچ ربطی به سینمای این روزهای ما ندارد. این تنها مسکنی است برای کم کردن درد این روزهای سینما. کلاه قرمزی تنها با تکیه بر کار بلدی کسانی که آن را ساخته و حفظ کرده‌اند در کنار حس نوستالژیکی که همه ما نسبت به آن داریم می‌فروشد و لاغیر.
2 اگر نگاهی کوتاه به سیر تحول شخصیت کلاه قرمزی و پسرخاله بیندازیم به خوبی در می‌یابیم که از ابتدا همچون یک کاراکتر درست برای ستاره شدن روی او کار و سرمایه‌گذاری شده. درست مثل اتفاقی که برای ستاره‌های پولساز هالیوود می‌افتد. نزدیک به بیست سال است که دیگر به صورت مستمر ما این عروسک را می‌شناسیم و روزها و خاطرات زیادی را همراه او سپری کرده‌ایم. کلاه قرمزی با درایت آقای طهماسب و جبلی رفته‌رفته به اینجایی رسیده که امروز هست و موفقیتش یک شبه به دست نیامده. این یکی از آن الگوهایی است که باید در سینمای جدی هم مورد توجه قرار بگیرد اگر فکر می‌کنیم که باید این سینما را درست ادامه داد.
۳ باید به این همه حس زیبایی‌شناسی، صبر و خلاقیت تیم سازنده مخصوصا آقای طهماسب و جبلی تبریک گفت که سال‌ها است این عروسک‌ها را این قدر دوست داشتنی برایمان نگه داشته‌اند تا آنها هم به سرنوشت خیلی از کاراکترهای دوست داشتنی کودکی ما بدل نشوند. ممنون به‌خاطر به وجود آوردن شخصیت‌هایی که می‌تواند تنه به تنه امثال بتمن، سوپرمن، و... بزند. این چیزی است که فکر می‌کنم نیاز امروز سینما و جامعه هنر ماست. کاراکترهای بومی که ستاره‌های بچه‌های ما باشند و در طول زندگی همراهی‌شان کنند.

4 شاید من هم مثل خیلی‌های دیگر بعد از دیدن «کلاه قرمزی و بچه ننه» گفتم کاش بهتر بود. بگذارید طور دیگری حرفم را بیان کنم. این فیلم شاید آن انتظاراتی که بعد از 10 سال از آن را داشتیم برآورده نکرد اما از منظر کسی که در پشت صحنه سینما هم حضور دارد می‌گویم این ماجرا را می‌شود از دو منظر بررسی کرد. نخست از دید تماشاگران که می‌شود به آنها حق داد، چون آنها در نهایت به نتیجه کار اهمیت می‌دهند و کاری با سایر قضایای آن ندارند. من هم به عنوان یک تماشاگر از این تیم انتظارات بیشتری داشتم.اما طرف دیگر ماجرا تمام اتفاقات و محدودیت‌هایی است که یک گروه برای ساختن یک فیلم با آنها روبه‌رو هستند. چیزی که آن را هم نباید برای قضاوتی عادلانه نادیده گرفت مخصوصا در یک کار عروسکی با این حجم کار و این حجم خاطره و نوستالژیا که مدام با روزهای گذشته‌اش مقایسه می‌شود. بله این کلاه‌قرمزی می‌توانست از چیزی که هست بهتر شود، اما خب باز هم همان کاراکتر دوست داشتنی همیشگی است برای همه ما.
۵ یک سخن هم با دوستان منتقد و نویسندگان و اهالی رسانه‌ها. بارها این را گفته‌ام و خواهش کرده‌ام که در کارتان رعایت انصاف را داشته باشید و با حب و بغض و غرض ورزی به یک مجموعه یا شخص نگاه نکنید. فارغ از شعارهای معمول شما کار مهمی دارید. تریبونی که می‌تواند در خیلی از جهات تعیین‌کننده باشد پس لطفا کمی منصفانه تر به همه چیز نگاه کنید. اگر امروز از کلاه قرمزی حمایت می‌کنید و سوار بر موج فروشش خوشحالید دلیل نمی شود آن را با بازیگران دیگر مقایسه کنید که اصلا اینها قابل مقایسه نیستد. همان طور که در سطور بالا گفتم کدام بازیگر را می‌شناسید که از بیست سال پیش برای موفقیت امروزش برنامه‌ریزی شده باشد که امروز همان توقع را از او داشته باشید. در ضمن به این نکته هم توجه کنید که کلاه قرمزی سوای تمام چیزهایی که دارد در خاطره اغلب ایرانی‌ها حضور داشته و دارد پس خود این یک امتیاز مثبت است. اگر نقد می‌کنید درست و با مصداق این کار را بکنید وگرنه می‌شود مثل غرغرهایی که توی تاکسی همه مان به هم می‌کنیم و بعد از پیاده شدن هم تا مسیر بعدی فراموشمان می‌شود بی هیچ ادله و استدلالی. کار ما نیاز به نقد منصفانه دارد. کار شما هم نیاز به خوراکی که این طرف در اختیارش می‌گذارد، پس بیایید در این معادله دو طرفه بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم.
6 کاش امروز همه فیلم‌ها مثل کلاه قرمزی فروش خوبی داشتند. کاش حال سینمایمان خوب بود. کاش... حکایت این روزهای سینمای ما شده؛ کاش‌هایی که انگار خودمان هم برایشان پاسخ معقولی نداریم هرچند می‌دانیم مشکل کار از کجا است! خوشحالم برای کلاه قرمزی و دوستانش. خوشحالم از اینکه در اینجا دو نفر سال‌های سال است با خوبی و خوشی در کنار هم کار می‌کنند بی هیچ حاشیه و حرف و بحثی. خوشحالم برای داشتن چنین کاراکتری در این روزهای بی ستاره. خوشحالم... و یک تشکر حسابی از آقای طهماسب و آقای جبلی و همه دوستانشان برای اتفاق خوب این روزهای سینما. کلاه قرمزی. کلاه قرمزی‌ای که دوست داریم دفعه بعد بهتر و موفق‌تر بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون ببینیمش.