تاسیس نمایندگی طبیعت وسط شهری آلوده!
میترا راد
همه روزهایمان می‌توانند مثل هم باشند. هر روز صبح بیدار می‌شویم صبحانه نیم‌بندی می‌خوریم و به سمت محل کار! بعد: «کار، کار و بازهم کار و...» حالا با همان عجله و در شلوغی شهر به خانه برمی‌گردیم، خسته و کوفته، پیچ تلویزیون را مثل همیشه می‌چرخانیم و برنامه‌های جعبه جادو، برنامه‌هایی که ما فقط مصرف می‌کنیم.

اما صبر کنید، نمی‌شود کمی این زندگی را تغییر داد؟ شاید با دیدن و پیگیری تولد یا رشد یک موجود زنده بشود کمی این قصه را عوض کرد.
ما درباره «گیاه» با هم حرف می‌زنیم. بی‌دردسر هستند و ساکت، اما رشد می‌کنند، سبزی می‌دهند، هوای اتاقمان را عوض می‌کنند و... کلی چیزهای خوب دیگر.
کمتر کسی است که دوستشان نداشته باشد (که البته این هم به خودشان مربوط است) اما خیلی‌ها هستند که دوست دارند، اما راه رسیدن به این موجودات دوست داشتنی را نمی‌دانند.
در اینجا ما نه فقط یک راه، که یک «میانبر» خوب برای رسیدن به سرزمین گل‌ها در شلوغ‌ترین شهر ایران، تهران را معرفی می‌کنیم.

بازار تمام فصل!
میانبری که می‌خواهیم درباره آن حرف بزنیم «نمایشگاه دائمی گل و گیاه غرب تهران» است. جایی پر از انواع موجودات سبز زنده، با قیمت‌هایی مناسب و البته جایی که همه چیزهای لازم برای نگهداری گل و گیاه را در آن می‌توان پیدا کرد. زیاد سخت نیست، می‌توانید امتحان کنید.
برای اهالی غرب تهران دسترسی به این نمایشگاه راحت‌تر از بقیه تهرانی‌هاست. دسترسی به این بازار گل با وسیله شخصی راحت‌تر از وسیله نقلیه عمومی است.
البته این به آن معنی نیست که نمی‌توان با وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی به آنجا رفت. شدنش که حتما می‌شود ولی باید وقت بیشتری را برای رفت و آمد در نظر بگیرید. بهتر است یک روز را که وقتتان آزاد است، یا یک روز تعطیل را برای دیدن از این نمایشگاه و خرید اختصاص دهید، اینطور خیالتان هم راحت‌تر است. از آنجا که همه به اتومبیل شخصی دسترسی ندارند بد نیست که مسیر «پیاده» نمایشگاه را برای علاقه‌مندان بیشتر
شرح دهیم.
اگر مسیر مبدا را مرکز شهر یعنی میدان انقلاب در نظر بگیریم، اول با خطی‌های پونک خودتان را به آخر خط برسانید و در آنجا در ابتدای بلوار شهید میرزا بابایی سوار خطی‌های ایرانپارس شوید و جنب پمب بنزین ایرانپارس جایی که هم برای خودتان و هم راننده امن باشد پیاده شوید. از کنار پمب بنزین تا بازار گل هم 5 الی 6 دقیقه پیاده روی خواهید داشت.
اگر هم وسیله نقلیه شخصی در اختیار دارید که دیگر هیچ مشکلی نیست و از هر نقطه تهران از طریق اتوبان‌ها می‌توانید خودتان را به اتوبان شهید ستاری- اتوبان نیایش جنب پمب بنزین ایرانپارس و سپس بازار گل برسانید، نگران پارکینگ هم نباشید.
ساعت کاری نمایشگاه از ساعت 9 صبح الی 9 شب است و فقط از ساعت 1 تا 3 بعداز ظهر تعطیل می‌شود. بنابراین دستتان برای انتخاب ساعتی مناسب برای بازدید باز است.
فازهای گل‌دار
وسعت این نمایشگاه حدود 5000 متر مربع است. بازار یا نمایشگاه گل و گیاه از سه فاز و پنج سالن مجزا تشکیل شد، سه فازی که روبه‌روی هم واقع شده‌اند. اول انتخاب کنید که چه می‌خواهید، حالا حرکت:
سالن یک: بیشتر مربوط به گل‌های شاخه‌ای است.
سالن دو: به طور تخصصی به گل‌های آپارتمانی تعلق دارد
سالن سه: مختص انواع مختلف گلدان، جعبه‌های گل، وسائل تزئینی، کود و ضد آفت و دیگر ملزومات باغبانی و حفاظت از گل‌ها و گیاهان است.
فاز باغچه‌ای اما چیز دیگری است، پر است از گل و گیاه و درختچه‌هایی که علاقه‌مندان به باغبانی و گلکاری را مجذوب خود می‌کند و بی‌شک آنها دست خالی از این فاز بیرون نمی‌آیند.
یک بخش دیگر بازار هم تلفیقی است از غرفه‌های گل‌های شاخه‌ای، گلدان‌های سفالی و پلاستیکی، دنیایی از انواع مختلف کاکتوس و ابزار باغبانی.
از دکه‌های گل فروشی تا بازار
آنجا که قدیمی و شناخته شده است و اسم بازار گل را یدک می‌کشد خاوران است، اما دسترسی به آن برای خیلی‌ها سخت است. هم به خاطر زمان کار این بازار هم به دلیل مسافت. البته بازار شهید محلاتی هم هست.
سه سال پیش شهرداری منطقه 5 تهران اقدام به عملی کردن طرح ساماندهی گلفروشان منطقه 5 می‌کند و این بازار را در اختیار صاحبان این شغل می‌گذارد. گلفروشان غرفه‌هایی را در این بازار اجاره می‌کنند و سه سال است که مشغول به کار شده‌اند.
یکی از غرفه داران این بازار گل در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد می‌گوید: «امکانات اینجا ضعیف است. اوایل برق نداشتیم. لوله کشی آب داریم ولی در بخشی از سال آب قطع شد و ما مجبور شدیم با تانکرهای آبی که خودمان تهیه کرده بودیم آب فراهم کنیم»
یکی دیگر از غرفه داران هم به تعداد مشتری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «اوایل کار افراد زیادی به جز افراد محلی و آنهایی که از طریق آشنایان خود از وجود این بازار باخبر شده بودند به اینجا مراجعه نمی‌کردند ولی با بازگشایی اتوبان شهید ستاری این بازار از رونق خوبی برخوردار شد»
شما تعجب خواهید کرد، اینجا غرفه داران به هر دلیلی یک پا مشاور هم هستند. به آنها صادقانه بگویید از نگهداری گل و گیاه اصلا سر در نمی‌آورید، اما این گل را دوست دارید، زمان زیادی برای راهنمایی شما خواهد گذاشت.
اینکه آدمی با گل و گیاه سر و کار داشته باشد و عاشق کارش هم باشد از او شخصیتی متفاوت می‌سازد.شخصیتی آرام، خوش اخلاق و راضی.مصطفی عابدینی یکی از غرفه داران بازار گل است او در پاسخ به این پرسش که آیا از وضعیت درآمد غرفه اش راضی است یا خیر؛ می‌گوید: «برای کسی که قانع باشد خوب است اما اگر کسی انتظار درآمد خیلی بالا داشته باشد خب طبیعتا راضی نخواهد بود. من شخصا علاقه زیادی به کاری که انجام می‌دهم دارم. مشتریان قدیمی و زیادی هم دارم. گاهی اوقات اگر از من درخواست کنند به خانه‌هایشان می‌روم و کارهایی را که برای مراقبت از گل‌ها و درختچه‌هایشان لازم است رایگان انجام می‌دهم، چون به کارم علاقه دارم.»
ارزان خرید کنید
اینجا تولید به مصرف است و احتمالا قیمت‌های آن خبر خوبی برای گل فروش‌های سطح شهر نیست! خیلی از گل فروشی‌های شهر خرید خود را از همین بازار انجام می‌دهند. قیمت گل‌های اینجا در مقایسه با مغازه‌های شهر خیلی متفاوت است. مثلا گل‌های رز شاخه‌ای که در سطح شهر 5000 هزار تومان و یا حتی در بعضی مناطق بیشتر است در این بازار از 1000 تا 2000 هزار تومان است. یا یک دسته گل میخک مینیاتوری در این بازار 3000 تومان و در سطح شهر 8000 تومان به فروش می‌رسد.
یکی از غرفه‌داران درباره نحوه قیمت‌گذاری‌ها می‌گوید: «قیمت بعضی از گل‌ها بنا به مناسبت‌های خاص در اینجا تغییر و به تناسب آن در سطح شهر هم بالا می‌رود. به طور مثال روز مادر که یک هفته دیگر است.»
البته گفتنی است که قیمت‌های برخی از گیاهان در غرفه‌های مختلف بخش گیاهان آپارتمانی این نمایشگاه با هم متفاوت است.
گران خرافاتی!
البته همه اش هم همینطور ارزان قیمت نیست. اینجا گیاهان میلیونی هم هستند، اتفاقا قد و قواره شان هم اصلا به میلیون نمی‌خورد.
یکی از غرفه‌داران در پاسخ به این پرسش که گران‌ترین گیاه آپارتمانی که در حال حاضر در این نمایشگاه موجود است می‌گوید: در حال حاضر گیاه سیکاس با قیمت ۲ میلیون تومان گران‌ترین گیاه موجود در بازار است که تا ۸ میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده بود.


درختچه‌های بونسای و یا «بِه ژاپنی» نیز به تناسب سنشان قیمت‌های بالایی دارند.
فروشنده می‌گوید: «قبل از تعطیلات نوروز یک بِه ژاپنی به قیمت حدود 2 میلیون تومان توسط یکی از مشتریان به عنوان عیدی به همسرش خریداری شد. حتی یادم هست یک بار یک به ژاپنی در بازار به قیمت 36 میلیون تومان فروخته شد.»
او در پاسخ به این پرسش که چرا مردم برای خریدن این بِه ژاپنی آنقدر هزینه می‌کنند می‌گوید: «شایع است که از دعوای خانوادگی جلوگیری می‌کند! این گیاه به تولید انرژی و ایجاد روابط صمیمی معروف است. البته به جز اینها خاصیت سرب‌زدایی هم دارد»
پرطرفدارترین اکسیژن ساز
اما پرطرفدارترین گیاه این نمایشگاه به گفته فروشندگان «اریکا» است. فروشنده‌ای درباره دلایل محبوبیت آن می‌گوید: ما تبلیغی درباره آن در یکی از برنامه‌های تلویزیونی کردیم و مردم استقبال شدیدی از این گل داشتند. اریکا گلی است که از لحاظ تولید اکسیژن جزو سه گیاه برتر به حساب می‌آید.


مردم گل پسند
خیلی از مراجعان می‌گویند به صورت دائمی به این بازار سر می‌زنند. قیمت مناسب‌تر نسبت به گل فروشی‌های سطح شهر، وجود تمام اقلام مورد نیاز برای نگهداری گل و گیاه، فروش انواع بذر سبزیجات و... همگی باعث این استقبال شده است. اگر از شلوغی خوشتان نمی‌آید سعی کنید در روز و روزهای کاری به اینجا سر بزنید چون روزهای تعطیل به مراتب شلوغ‌تر است.
بالکن‌های کج و کوله و غیرهم‌شکل، حصیر‌ها و ایرانیت‌های بد شکل و بد فرمی که برای عدم دید روی بالکن‌های شهرمان نصب شدند، همگی می‌توانند جای خود را به جعبه‌های قشنگ گل بدهند. حتی روی کوچک‌ترین میزهای کار، می‌شود یک نمایندگی از طبیعت تاسیس کرد، شاید با یک گلدان کوچک کاکتوس!
این همه استقبال نشان می‌دهد مردم هم این را دوست دارند، شاید راه رسیدن به این جعبه‌های گل را بلد نباشند. خب؛ این هم از راه میانبر، هر روز هم که بخواهید در دسترس است.


هزینه تاسیس نمایندگی طبیعت
بیایید با هم حساب کنیم داشتن یک جعبه گل زیبا چقدر هزینه دارد. اینجا همه چیز برای اینکه یک جعبه گل را کاملا به زیبایی مجهز کنید موجود است.
فرض کنیم شما یک بالکن سه متری دارید. شما سه فلاور باکس (جعبه گل) ۱۰۰ سانتی لازم دارید که هر کدام با گیره آویزش تقریبا قیمتی برابر با ۳۵۰۰۰ تومان دارد، سه جعبه روی هم رفته ۱۱۵ هزار تومان خواهد بود؛ این از باغچه کوچک ما.
اگر بخواهید این جعبه‌ها را پر از گل‌هایی مثل شمعدانی، همیشه بهار، اطلسی و اِم پی شن و... کنید به همراه خاک مناسب حدودا 30000 تومان هم برای هر جعبه هزینه خواهید داشت و برای 3 جعبه تان روی هم 90 هزار تومان.
یعنی شما برای زیبا کردن بالکنتان باید در اینجا نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنید، البته اگر این را از سطح شهر تهیه کنید شاید قیمتش به ۳۵۰ هزار تومان برسد. حالا میل خودتان است، انتخاب شما چیست؟